Altijd op zoek naar het precaire evenwicht tussen controle en op tijd loslaten

Specialist in EPDM-rubberfolies SealEco verovert Europa met kwaliteit en innovatie

We spreken elkaar aan de vooravond van het jubileumfeest (25 jaar) dat tevens in het teken staat van de officiële opening van het nieuwbouwpand aan de Handelsweg. Edwin van Dijk, managing director van SealEco BV in Lemelerveld, geeft grif toe dat hij een controlefreak is. Dus qua organisatie van deze mijlpalen houdt hij de touwtjes strak in handen. “We gaan niet iets doen wat ik niet leuk vind.” Aan de andere kant durft hij ook los te laten. “De creativiteit van een feestje bouwen moet je overlaten aan de specialisten.”

Het zijn de eerste minuten van een ontmoeting die ruim een uur in beslag neemt en waarin we op zoek gaan naar de succesfactoren van SealEco Lemelerveld. Maar juist dat precaire evenwicht tussen controle en op tijd loslaten blijkt later de prachtige rode draad van dit artikel te zijn. Van Dijk neemt de tijd om te vertellen over de historie en de vele stappen die zijn gezet. Stuk voor stuk belangrijke momenten in de ontwikkeling van het bedrijf. Het zijn er zoveel dat je amper kunt bevatten dat het bedrijf slechts 25 jaar bestaat. Goed, laten we beginnen bij het begin. Het huidige SealEco is in 1997 opgericht onder de naam EPDM Systems. “Opgericht als tweede onderneming van een dakdekkersbedrijf om EPDM (rubberfolie) te verkopen aan andere dakdekkers. Er zijn wel pogingen ondernomen om klanten te zoeken, maar het bleek lastig. Het is natuurlijk ook tegenstrijdig om aan andere dakdekkers te verkopen. Toen ik in mei 1998 in dienst kwam, waren er slechts drie klanten, waarvan de oprichter zelf de grootste was…”Zijn toenmalige werkgever en later (vanaf 2004) compagnon zag in Van Dijk de kip met de gouden eieren. En hij kreeg gelijk. De man die zelf 12 jaar op het dak heeft gestaan en met ervaring in service, verkoop en uitvoering tilde het bedrijf naar een hoger plan. “Het ging hard. In de laatste vijf jaar voor onze beslissing naar dit nieuwbouwpand te gaan, werkten we zelfs vanuit drie bedrijfspanden. Allen aan de Handelsweg in Lemelerveld.”

Het helpt in deze wereld vast wel als klanten weten dat de directeur zelf op het dak heeft gestaan…

“In de eerste jaren, en dat is absoluut een feit, was EPDM voor iedereen een nieuw product. Dus een eerste dak maakte je samen met de dakdekker. Dat werd erg gewaardeerd. Onze filosofie was meteen helder. Je kunt wel een goed product verkopen, maar zonder ondersteuning ben je nergens. We verkopen een duurzaam product en dan valt of staat een lange levensduur met de wijze van verwerking. Het is natuurlijk heel gemakkelijk om te zeggen: ‘Hier heb je EPDM-membranen, het gaat veertig jaar mee en succes. Om vervolgens na vijftien jaar een telefoontje te krijgen en samen te constateren dat het verkeerd is aangebracht. Die ondersteuning is wel één van de succesfactoren. Nog steeds leiden wij in Lemelerveld elk jaar tussen de 200 en 300 dakdekkers op.”

Zes jaar geleden kwam zijn compagnon bij Van Dijk met de mededeling dat hij wilde stoppen. Even schrikken, maar het bood ook een mooie kans. Het is – zeker achteraf – een goede zet geweest om er vol voor te gaan. Tegelijk was het ook een ijkmoment waarop hij meteen een belangrijke beslissing nam. “Op dat moment kun je de grote fout maken door te denken dat jij de man bent die EPDM Systems nog groter kan maken. 

Maar het is goed om juist andersom te denken. Naar de markt kijken en vooral ook naar de overnames binnen Nederland en Europa. Die blik in de spiegel vertelde mij dat het beter was om breder te kijken. Ik ben naar de leverancier gegaan die al 25 jaar aan onze zijde staat: SealEco AB in Zweden, onderdeel van de Nordic Waterproofing Group. Een beursgenoteerd bedrijf in Zweden dat altijd op zoek is naar mogelijkheden voor acquisitie en daarmee probeert de afzet veilig te stellen. Het bleek de ideale combinatie om het gesprek in te gaan dat uiteindelijk heeft geleid tot de overname.”

Een no-go

In Zweden maakte Van Dijk zich meteen sterk voor een naamsverandering. Van EPDM Systems naar SealEco. Dezelfde naam als de Zweedse producent van rubberfolie. “Dat was eerst echt een no-go, maar ik heb de board gelukkig toch kunnen overtuigen. De klant zag ons als een schakel tussen fabriek en klant, maar door de overname haalden we er een schakel tussen uit en werden we zelf fabrikant. Waar vroeger deuren gesloten bleven, stonden ze nu aan onze poort te rammelen. Overigens is bovenin de organisatie meteen duidelijk verklaard dat we autonoom blijven. Ze kijken cijfermatig over onze schouders mee, maar onze bedrijfsvoering is onveranderd.”

Na de overname kreeg hij in Zweden ook een plek in het managementteam. Met een contract voor vijf jaar. Toen dat eindigde, verkocht Van Dijk (55) zijn aandelen aan de Nordic Waterproofing Group. Waarom nu al? “Ik wil voorkomen dat de groei van het bedrijf mij privé gaat raken en dat mijn privébelang de groei van het bedrijf belemmert. Nu ik niet meer participeer denk ik oprecht dat we nog gemakkelijker kunnen groeien. Je hebt het vizier dan meer gericht op het groepsbelang in plaats van op het lokaal belang.”

Waar anderen in deze tijd kampen met schaarste in de basismaterialen voor het realiseren van rubberfolie heeft SealEco tijdig geanticipeerd. “Ons motto was heel simpel: kopen wat je kopen kunt. Is het niet intern, dan maar extern. We hebben met meerdere partijen zaken gedaan. Zelfs met de concullega’s… We hebben wel een ander probleem en dat is capaciteit in mensen. Dus, we zijn steeds meer aan het moderniseren en automatiseren om het gemakkelijker en meer ergonomisch te maken.” “Aangezien Zweden aan de max zit met de productie gaan we een nieuwe productielijn naar Nederland halen”, vervolgt hij. “Thermisch lassen op de grond om EPDM aan elkaar te maken voor grotere oppervlaktes. Dat is ergonomisch beter dan het vulkaniseren dat we hier al doen op de lastafel. Het thermisch lassen is de toekomst, maar die lastafels doen we natuurlijk niet weg. Als SealEco lopen we hiermee voorop in Europa. We zijn de enige die in staat is om thermisch lasbare membranen van EPDM te maken. Overigens is daar een behoorlijke aanpassing in het proces voor nodig, want je moet een niet-EPDM toevoegen om het lasbaar te maken. Daar is een behoorlijke ontwikkeling aan vooraf gegaan.”

 

 

 

 

 

 

Beschikken jullie dan over een soort laboratorium?

“Dat zit allemaal in Zweden. Ik zit zelf ook in het product development team, dus wij bespreken de mogelijkheden en ontwikkelingen. Onze slogan is ‘we make waterproofing easy’, maar soms maken we het onszelf niet gemakkelijk, ha ha. We hebben heel veel systemen en membranen en moeten eigenlijk terug naar één systeem en één membraan. Dat is het doel voor de komende jaren.”

Dan denk ik als leek dat het juist misschien gemakkelijk te automatiseren zou moeten zijn…

“Euhh, ja… Maar je hebt natuurlijk zoveel toepassingen voor zoveel klanten met specifieke wensen en zoveel certificeringen. En dat moet je allemaal overhoop gooien om eigenlijk weer vanaf nul te beginnen. Maar daar zijn we dus wel mee bezig.”

Een ander verhaal, het toekomstperspectief. Als Edwin lekker gaat mountainbiken en hij slaat over de kop met misschien wel blijvend letsel. Dondert SealEco dan in elkaar?

“Dat was de eerste twintig jaar misschien wel het geval maar de laatste vijf jaar zeker niet meer. We hebben een mooi lokaal managementteam van vijf personen. Daar zit zoveel kennis dat het wel doorloopt. Natuurlijk gaan de dingen misschien wat anders, maar dat is logisch. Iedereen heeft zijn eigen visie en werkwijze.”

Laten we er maar van uit gaan dat je niets overkomt. Waar staat SealEco dan over vijf jaar?

“Het zou mijn wens zijn – en daar ga ik mij hard voor maken – dat SealEco Nederland straks SealEco Benelux is. Het is heel raar dat we bij onze Belgische bedrijven ook controllers, boekhouders en marketeers hebben zitten. Dat moet je op een gegeven moment allemaal onder die Zweedse vlag brengen.”

Er zijn natuurlijk veel uitdagingen, maar hoe voorkom je dat het bedrijf minder gevaar loopt bij bijvoorbeeld corona, de gascrisis en een oorlog?

“Het belangrijkste is dat we een hele goede spreiding hebben in onze klanten. We doen 50 procent dak. Dat zit rechtstreeks bij de eindgebruiker (de dakdekkers), maar ook bij de groothandel. Dus, in dat segment heb je dan al spreiding. Daarnaast zitten we 30 procent in de vijvers, een compleet andere branche. En dan nog eens twintig procent in de gevelbouw. Zolang er wordt gebouwd, gaat dat door. Dat heeft de coronatijd wel uitgewezen. Een risicoanalyse na de eerste lockdown wees uit dat we in 2020 wel eens te maken konden krijgen met twintig procent minder groei, maar het was een fantastische periode. Dakkapellen, carport, garages; die markt is geëxplodeerd. En als je ziet hoeveel zwembaden en -vijvers we hebben gemaakt… Dus, het ging naar een plus van twintig procent…”

EPDM Hotspot

We naderen het eind van het gesprek. En we hebben het nog niet eens gehad over het succes van EPDM Hotspot dat vanuit Lemelerveld in eigen beheer is ontwikkeld. “De bouwmaterialenhandel vroeg zich in 2010 af of wij iets voor ze konden betekenen. Omdat wij de enige totaalleverancier van EPDM zijn. Onze concurrenten hebben vaak één product, wij hebben alles en kunnen de gehele markt voorzien. Twee jaar lang heb ik het tegengehouden, want onze handel zat bij de eindgebruiker. Ik zag het dus als een enorme bedreiging om in zee te gaan met de tussenhandel. Want wat gebeurt er met de kwaliteit? Onder druk van de markt heb ik in 2012 de knop omgezet, maar dan wel in een uniek concept waar wij controle hebben over het eindresultaat. Dat is de shop-in-shopformule EPDM Hotspot. Uitgerold in inmiddels 180 winkels met een flink aandeel in de omzet.”

Tot slot, het jubileum. 25 jaar SealEco. Dat moet je trots maken

“Ja, ik ben zeker trots wat we hebben bereikt. Op mezelf en op de juiste mensen om me heen. Zeker ook op mijn vrouw want dankzij haar beslissing om voor de kinderen te zorgen en uit het werkzame leven te stappen, heb ik al deze uitdagingen kunnen aangaan. Toch denk ik ook dat de factor geluk een rol speelt om succes te behalen. Of dwing je het af? Zeg het maar. Persoonlijk denk ik dat 70% afhangt van je eigen inzet en van eigen kwaliteiten. De overige 30% is geluk.” 

SOM’s succesfactor

De ene onderneming blijft worstelen om het hoofd boven water te houden. De andere slaagt er in om alles wat het aanraakt in goud te veranderen. Is het goed ondernemerschap, is het geluk of is het een kwestie van wachten tot de juiste kans voorbij komt? Of is het een combinatie van factoren? Het Sallands Ondernemers Magazine wil het naadje van de kous weten. Oftewel, wat is de SOM’s Succesfactor? Voor deze editie gaan we in gesprek met Edwin van Dijk van SealEco. Dit bedrijf stond eind mei uitgebreid stil bij twee mijlpalen.

Delen:

Deel dit artikel!