Kleine zus leert van grote broer en grote broer leert van kleine zus

MKB Deventer en Gastvrij Wijhe gaan zich oriënteren op meer samenwerking

Op het eerste gezicht is de afstand tussen MKB Deventer en Gastvrij Wijhe ongeveer net zo groot als tussen de Nederlands regering en die van de Verenigde Staten. Kijk alleen maar naar de ledenaantallen. MKB Deventer beschikt over een achterban van maar liefst 1200 ondernemers, terwijl Gastvrij Wijhe het moet doen met een ledenlijst die enkele tientallen lokale bedrijven omvat. En MKB Deventer heeft met Marco Kok zelfs een eigen directeur in dienst, terwijl de nieuwe voorzitter van Gastvrij Wijhe Marian Diepman er vele uurtjes vrijwilligerswerk in moet stoppen.

Marian Diepman grijpt de gelegenheid om met de directeur van MKB Deventer aan dezelfde tafel te zitten dan ook met beide handen aan. Want, zo blijkt meerdere keren tijdens het gesprek: ongeacht de omvang van de plaats worstelen steden en dorpen voor een deel met dezelfde problematiek. Neem bijvoorbeeld de leegstand in het winkelgebied.
Wijhe heeft in het verleden zeker goede initiatieven genomen, b.v. door de oprichting van een speciale Leegstandscommissie met ondernemers en mensen uit de vastgoedsector. Die commissie is op zoek gegaan naar een invulling van panden en in overleg gegaan met huurbazen om een huurverlaging te realiseren. De provincie is zelfs op bezoek geweest om te kijken naar de succesmethode in Wijhe. De commissie is nog steeds actief en moet er harder aan trekken dan ooit.

GW: “Het blijft een heftig gevecht om deze ontwikkeling te stoppen en we zijn dan ook erg nieuwsgierig wat Deventer doet om deze problematiek tegen te gaan. Het is goed om over de eigen grenzen te gaan en eens met een ander te sparren. Wellicht kunnen ze ons helpen en we kunnen er in ieder geval iets van opsteken.”
MKBD: “Wat ons in ieder geval erg heeft geholpen, zijn de grote evenementen. Zij zetten Deventer op de kaart en je krijgt een fantastische spin-off. Doordat Deventer overal bekend staat als de Boekenstad hebben diverse antiquariaten besloten zich hier te vestigen.”
MKBD: “En wat erg belangrijk is, is dat je internet en sociale media niet ziet als een bedreiging, maar het juist omarmt. Dat gaat hier zelfs zo ver dat Deventer boekenzaken bij het uitleveren van hun titels via Bol.com een foldertje toevoegen van Deventer Boekenstad. Een gezamenlijk initiatief van de boekenhandelaren onder het motto ‘if you can’t beat them, join them’.”
GW: “Dat is nu precies wat ik voor ogen heb! Ik snap heel goed dat we in Wijhe alles willen behouden wat we hebben, maar daarom moet je nog wel denken in een sfeer van kansen en niet in bedreigingen. Zo wordt helaas nog te veel gedacht dat webshops de handel afpakken, terwijl er juist veel kansen zijn voor samenwerking.”

MKBD: “Dan heb ik nog wel een mooi voorbeeld. Een stadsfotograaf die veel met Facebook doet, kwam bij een bloemist op bezoek. De winkelier was niet zo overtuigd van het nut van social media. De fotograaf legde drie tientjes op de toonbank, maar liet de bos bloemen achter met de boodschap: we maken er een actie van. Mensen die een bos bloemen kopen kunnen een adres achterlaten van iemand die het verdient om een gratis bloemetje te ontvangen. De bloemist was positief verrast door het aantal extra bezoekers.”
GW: “Dat is inderdaad een mooi voorbeeld. Het is ambitieus, maar persoonlijk zou ik het zelfs nog wel wat verder willen trekken dan alleen Facebook. Ik droom van Virtueel Wijhe of misschien zelfs Virtueel Olst-Wijhe. De machtsverhouding in de detailhandel zijn duidelijk aan het verschuiven. Vroeger was de fabrikant aan zet, toen de winkel en nu is het de klant die bepaalt. Daar moeten we wat mee, maar we missen de kennis.”
MKBD: “Wellicht kun je eens rondkijken wat er allemaal aan internetbedrijfjes in de gemeente zit. Dat zijn er vaak meer dan je denkt. In Deventer hebben we zelfs een MKB-werkgroep geformeerd waarin veel knowhow bijeen is gebracht.”

Is er een vorm van samenwerking tussen MKB Deventer en Gastvrij Wijhe mogelijk?
MKBD: “Persoonlijk vind ik dat je nooit te bang moet zijn om informatie met elkaar te delen. We hebben hier bijvoorbeeld een blauwdruk liggen over winkelcriminaliteit. Die kan ik je zo toesturen.”
GW: “Graag. Ik juich de samenwerking van harte toe. Als Wijhe moeten we het toch van de regio hebben.”
MKBD: “Er is nog steeds sprake van een Regio Stedendriehoek, maar je ziet dat ondernemend Deventer steeds meer de beweging naar Salland maakt dan naar de Stedendriehoek.”
GW: “Als we hogere bezoekersaantallen willen, dan moeten we meer trekpleisters hebben dan alleen de prachtige oude panden, een geclusterde winkelkern en de ligging bij de IJssel. Wijhe kan nog meer op zoek naar z’n Unique Selling Point en Deventer kan daar wellicht bij helpen. Tenslotte is daar veel professionele ondersteuning te vinden op het gebied van (city)marketing en PR.”

Het thema van het begin heeft nog een open einde. Hoe ga je nu om met de leegstand in het centrum?
MKBD: “Die discussie hebben we in Deventer zeker ook gehad. Dat heeft er in ieder geval toe geleid dat de gemeente toestaat dat in de aanloopstraten naar het kernwinkelgebied nu zakelijke dienstverlening en ambachten mogen worden gevestigd.”
GW: “We hebben een beleidsplan voor de komende vier jaar gemaakt waarin coaching van ondernemers één van de vier speerpunten is. Het kan wellicht een bijdrage leveren om leegstand te voorkomen. Is het iets voor MKB Deventer om ons daarbij te helpen?”
MKBD: “Zeker! Voor Wijhe is het misschien ook eens goed om te onderzoeken waar de consument behoefte aan heeft. Dat heeft in Diepenveen bijvoorbeeld geleid tot aardige inzichten. En zo heeft een Deventer bakker besloten om daar een verkooppunt in te richten.”

In het begin van het gesprek lanceerde de nieuwe voorzitter van Gastvrij Wijhe nog een gewetensvraag. ‘Haar’ ondernemersvereniging heeft alleen leden in de retail. Is het daarom niet beter om de poorten open te zetten en toe te werken naar een MKB Wijhe? Aan het eind is ze er wel uit: “Ik heb het gevoel dat we daar in de nabije toekomst wel een goede discussie over moeten voeren.”

Delen:

Deel dit artikel!