Patisserie Lindeboom is bescheiden van karakter en eigenzinnig van koers

Familiebedrijf bedient zowel particulieren als het bedrijfsleven vanuit twee locaties in Zwolle

Kun je als onderneming vooruitstrevend zijn en toch ook behoudend? Kun je op een moderne manier tegen jouw bedrijfsvoering aankijken en toch het ouderwetse vakmanschap hoog in het vaandel hebben? Het lijken enorme tegenstellingen, maar het kan prima samengaan. Niet bij iedereen misschien, maar zeker wel bij Patisserie Chocolaterie Lindeboom in Zwolle. Deze filosofie heeft een wezenlijke bijdrage geleverd aan de groei van het bedrijf. Beter gezegd: een mooie en gestage groei. “We hebben nooit dubbele cijfers geschreven en dat hoeft ook helemaal niet. Nu is het goed behapbaar.”

De confetti bepaalt nog enigszins het straatbeeld als we door het centrum richting de winkel aan de Kerkstraat lopen. Carnaval 2023 nadert zijn einde, maar wil je er vaker een feestje van maken en/of ben je permanent op zoek naar kleurrijke creaties, dan doe je er goed aan om de winkel/lunchroom te bezoeken. Die is vrij recent verbouwd waardoor het nog meer het uithangbord van het familiebedrijf is geworden. “We hadden één belangrijk uitgangspunt: we wilden ons onderscheiden. Dus, de keuze viel niet op die standaard interieurbouwer uit de bakkerswereld, maar op Nijboer Interieur & Design uit Mariënheem. Zij maken zulke gave dingen… Een winkel als de onze vind je dus nergens.” Bescheiden van karakter en toch eigenzinnig van koers. Ook dat gaat dus hand in hand bij Patisserie Chocolaterie Lindeboom. We love it! Want, dat maakt de ondernemer! “In 2008 kregen wij het heft in handen en toen besloten we ook om de winkel te verbouwen. Destijds namen we wel iemand uit de branche in de arm. Hij kwam bij ons in de winkel, constateerde dat er teveel werd uitgestald. Vooral bij de kassa. Volgens hem moesten we het allemaal heel anders presenteren. Het klopt dat de toonbank, zeker ter hoogte van de kassa, hartstikke vol ligt, maar we volgen hier de wijze les van pa Veltien: ‘hopen doet verkopen’. Leg je daar slechts één dingetje neer, dan heeft het geen effect. Maar…tien doosjes met leuke bonbons, dat werkt wel!”

LindeboomHet gesprek wordt even later voortgezet in de banketbakkerij, de productieruimte aan de Gasthuisdijk. Net als in de winkel is het hier heerlijk binnenkomen. Sommige producten zijn klaar voor de verkoop, met andere lekkernijen zijn de medewerkers nog druk doende. Waar de winkel, administratie, marketing en het contact met klanten het domein is van Marleen, zwaait Bram hier de scepter. Niet alleen werkt hij zelf fulltime mee, hij stuurt ook aan en bij. Zowel richting de bakkers als de bezorgers. Bovendien is hij verantwoordelijk voor het contact met horecaklanten. “De kracht van ons bedrijf ligt echt wel in het samen”, benadrukken ze. En voor de goede orde: dan hebben ze het niet alleen over zichzelf als stel, maar over het totale team. Al is het naar eigen zeggen wel een voordeel dat ze beiden in het bedrijf werkzaam zijn. “Als één het alleen zou doen, is het voor de ander misschien lastiger om je er echt iets bij voor te stellen. Nu weten we gewoon wat er speelt. In principe houden we werk en privé wel gescheiden en lastige onderwerpen worden zeker niet aan de keukentafel besproken, maar even iets tussendoor, dat moet kunnen.”

Momenteel staat de vierde generatie aan het roer en als de voortekenen zich niet bedriegen, dan staat de vijfde generatie over een aantal jaren te trappelen van ongeduld om het familiebedrijf voort te zetten. “Ach, hun wereld staat nog wijd open”, stellen de trotse ouders. “Maar het feit dat ze zelf de interesse tonen, dat is wel supergaaf.” Als het ooit binnen het gezin tot een overname mag komen, stellen pa en ma waarschijnlijk één belangrijke voorwaarde. Dat de uitgangspunten in principe niet veranderen. “Nog altijd maken we onze producten zoals het zou moeten zijn. In de loop der jaren zijn we dus niet overgestapt op gemak en op poedertjes. Efficiency kun je ook bereiken door de manier van maken. Voor ons is het essentieel dat de grondstoffen hetzelfde blijven. Zo’n tien jaar geleden zijn we overgestapt op verse melk van de boer (uit Heino) en daar koken we onze room van. Dat geeft zoveel meer smaak!”

Het lekkerste taartje

Alles draait om kwaliteit en smaak. Elke dag weer. Daarmee timmert Patisserie Chocolaterie Lindeboom al sinds 1840 aan de weg en daaraan dankt het bedrijf mede zijn huidige status en het predicaat hofleverancier (sinds 1989). “Als iets een keer niet goed is – natuurlijk gebeurt dat hier ook wel – wordt wel eens gezegd dat het Lindeboom onwaardig is. Nou ja, de lat ligt altijd hoog zullen we maar zeggen.” Hoewel de klant ook voor een deel jouw reputatie bepaalt, helpt het zeker dat de Zwolse banketbakker landelijk regelmatig prijzen in de wacht sleept. Zo is het Walnoot Caramel taartje bekend geworden als ‘het lekkerste taartje van Nederland’ en binnen het rijke assortiment is het nog steeds een goed lopend product. Lindeboom kan terugvallen op zowel particuliere als zakelijke klanten. In het laatste segment draait het dan om verschillende horecabedrijven in de regio, een zorginstelling als Isala en het bedrijfsleven. Deels zijn het de traktaties zoals iedere onderneming ze kent, deels zijn het ook bedankjes aan klanten, bijvoorbeeld bij aanschaf van een auto of vrachtwagen. “De horeca is er bij gekomen nadat we in 1992 zijn verhuisd van de Diezerstraat naar de Kerkstraat. Hoewel het centrum inmiddels aardig naar ons is opgeschoven, verloren we toen wel een fiks aantal klanten. Om te overleven, moest een extra inkomstenbron worden aangeboord. Dat is de horeca geworden. Het klantenbestand is weer op peil, maar de horeca is gebleven. En in principe doen we geen acquisitie. Ze komen vanzelf bij ons.” De huidige reputatie is goed en dat is vooral te danken aan het hoge kwaliteitsniveau. Dat blijft de basis, maar om de kritische en veeleisende consument van tegenwoordig te plezieren, moet je ook mee met trends. In alle eerlijkheid omschrijft Lindeboom zichzelf meer als trendvolger dan trendsetter. Dus gaan ze zeker mee in glutenvrij, vegan, halal en streven ze samen met leveranciers naar minder suiker in hun producten, maar soms is het ook fijn om even de kat uit de boom te kijken.Lindeboom

Dat illustreren ze met een mooi voorbeeld. “Nadat wij in 2008 de winkel overnamen, introduceerden we de macarons. Daarmee waren we onze tijd ver vooruit, maar het verkocht voor geen meter, dus daar zijn we mee gestopt. En nu is het een normaal product geworden… Weet je, ook de vraag van de klant bepaalt voor een deel wat trendy is. In den lande richten sommige patissiers zich heel erg op de strakke gebakjes, maar bij ons zijn de tompoucen en moorkoppen onverminderd populair. Die blijven we dus gewoon verkopen.”

Gevoelsondernemers

Ben je een uurtje in gesprek met Marleen en Bram, dan kom je al gauw tot de conclusie dat je te maken hebt met nuchtere, hardwerkende ondernemers. Die weliswaar groot(s) durven te denken, maar bij voorkeur kleine stapjes zetten. Voor zichzelf en de potentiële opvolger(s) en zeker ook met het oog op de medewerkers. “We hebben inmiddels twintig personeelsleden in dienst. Daar voelen we ons verantwoordelijk voor en dat weeg je zeker mee in elke volgende stap die je zet.” Het stel heeft dan ook helemaal niet de behoefte om in de regio meerdere winkels te openen. “We hebben nu een goede naam. Als we het in een formule gooien, loop je het risico die reputatie kwijt te raken.” Als er al iets wordt uitgebreid, dan is het de banketbakkerij, want met de huidige productieruimte is de limiet wel min of meer bereikt. En mocht zoon Sam echt iets willen gaan doen met zijn interesse in brood en ijs, dan moet dus wel een volgende stap worden gezet. Misschien is er tegen die tijd wel sprake van een personeelstekort, maar vooralsnog prijzen de ondernemers zich gelukkig dat op dat punt geen problemen ondervinden. “We zitten zelfs aardig ruim in ons jasje. Blijkbaar wil men graag voor ons werken. In de branche horen we wel andere geluiden. Sommige collega’s kunnen gewoon niet aan mensen komen.” Het gebrek aan vakmensen is dan ook één van de belangrijke thema’s binnen het Patisserie College, het samenwerkingsverband van de betere banketbakkers in ons land. “Een mooie club die ons scherp houdt. Je ziet en hoort ook wat anderen doen. Zowel in producten als in ondernemerschap. Maar 3,50 euro vragen voor een gebakje, zoals sommige collega’s doen, dat is voor ons echt een brug te ver. Je moet de klant niet gaan foppen. Natuurlijk voelen wij de energiecrisis ook, maar lang niet zo als de broodbakkers die veel meer met de oven werken. Wat dat betreft zijn we echte gevoelsondernemers die een eerlijke prijs bij onze klanten willen neerleggen.”

LindeboomHeel Holland Bakt

Terug naar de winkel annex lunchroom. Bijna alle tafels zijn bezet. Bezoekers doen zich tegoed aan een koffie- of theevariant en nemen er meteen iets zoets of hartigs bij. Even een genietmomentje. Andere klanten nemen het mee naar huis. Het is dus lekker druk. Dat zou ook zomaar anders kunnen zijn als je kijkt naar het succes van Heel Holland Bakt. Het tv-programma scoort mooie cijfers en is wellicht een inspiratiebron voor mensen om zelf te gaan bakken in plaats van een taart of gebak te kopen. Marleen en Bram zien het anders. “Het programma heeft zeker een bijdrage geleverd aan het hipper maken van ons vak en dat levert nieuwe aanwas op. Tegelijkertijd worden mensen ook weer met de neus op de feiten gedrukt en zien ze hoeveel tijd het kost om een mooie taart te maken.” Zo kon het dus gebeuren dat de omzet in de webshop van Patisserie en Chocolaterie Lindeboom in de twee coronajaren meer dan verdrievoudigde. En het einde van die groei is volgens hen nog niet in zicht. “Het is een hele mooie combi met de fysieke winkel en het gaat ook om een ander type klant. Bij de webshop willen ze gemakkelijk, snel en hebben ze meer te besteden. Hier worden ook vaak de traktaties voor het werk geregeld. Daar zijn onze bezorgers wel een hele ochtend zoet mee.”

SOM’s succesfactor

De ene onderneming blijft worstelen om het hoofd boven water te houden, de ander slaagt er in om alles wat het aanraakt in goud te veranderen. Is het goed ondernemerschap, is het geluk of is het een kwestie van wachten tot de juiste kans voorbij komt? Of is het een combinatie van factoren? Het Sallands Ondernemers Magazine wil het naadje van de kous weten. Oftewel, wat is de SOM’s Succesfactor? Voor deze editie gaan we in gesprek met Bram Veltien en Marleen Degens van Patisserie Chocolaterie Lindeboom in Zwolle. 

Delen:

Deel dit artikel!