Trotse Blauwvingers met goed nieuws verhaal over mobiliteit, milieu en leefstijl

5 vragen aan….Oumar Sylla en Michael Wolf van Deelfiets Nederland

Het ambitieniveau van de jonge honden wordt meteen duidelijk als je de visitekaartjes ontvangt. Daarop prijkt de naam Deelfiets Nederland terwijl het bij de oprichting nog Zwolse Deelfiets is gedoopt. En daar zit slechts twee jaar tussen. Dat zegt eigenlijk alles. Natuurlijk is de kwantitatieve groei goed voor de omzet, maar het gaat ze vooral om de kwaliteit. “We hebben te maken met concurrenten die veel groter zijn. Het verschil? Grote partijen kopen alles op, wij willen zelf ontwikkelen”, zetten Oumar Sylla en Michael Wolf de toon.

Samen met Fikret Akin vormen ze het managementteam van Deelfiets Nederland. Sylla is de man die aan de wieg stond van wat we toch wel kunnen omschrijven als een goed nieuws verhaal over mobiliteit, milieu en leefstijl. “Ik had een bijbaantje als bezorger voor een Chinese eettent. Ik kreeg de opdracht een alternatief te bedenken voor de bezorgauto. Aangezien een scooter ook veel uitlaatgassen de stad in knalt, kozen we voor een e-bike die we zelf hebben omgebouwd. 

Anderen toonden ook belangstelling voor het idee van de bezorgfiets, dus we besloten er mee verder te gaan. Logo en een website gemaakt, maar toen raakte ik met de gemeente Zwolle aan de klets. Of het zou kunnen werken om de e-bike in te zetten als deelfiets op publieke locaties in de stad. Zo is tijdens de ontwikkeling van het ene plan het andere plan ontstaan.”

Er zijn dus meer partijen die deelfietsen aanbieden. Wat is dan het vernieuwende van Deelfiets Nederland?

“De anderen zijn meer gebaseerd op ‘free floating’. Dat je dus overal de fiets kunt achterlaten. Super voor de gebruiker, een nachtmerrie voor de gemeente. Zwerffietsen, fietsen die in de gracht worden gemieterd. Wij bouwen abri’s waardoor de fietsen goed worden gestald en niet in de regen staan.”

Is het allemaal met eigen geld gefinancierd?

“Ha ha, nee. Door de gemeente Zwolle zijn we in contact gekomen met organisaties als Kennispoort, Regio Zwolle natuurlijk de provincie. Zo is budget vrijgekomen om tijd en energie te steken in de ontwikkeling van startproduct naar totaalconcept. De fiets staat nog altijd centraal, maar er is veel meer bijgekomen. Denk aan een app om de fiets te scannen en het slot te openen. En een lock- en loadsysteem waarbij de accu meteen oplaadt als je de fiets ophangt. Dat heeft niemand.”

Hebben jullie getest of het geschikt is voor de oudere doelgroep, want ik hoor al een aantal dingen die kunnen afschrikken…

“We willen een toekomstbestendig platform neerzetten en tegelijk merken we dat een deel van de doelgroep uit een ander tijdperk stamt. Daar moet je natuurlijk wel iets mee. We denken daarom na over een verbinding met partners die actief zijn in de re-integratie. Hun doelgroep kan bijvoorbeeld checken of er schade is, of het lock- en loadsysteem wel goed is aangesloten en tegelijk een vraagbaak zijn.”

Deelfiets Nederland heeft een aura van positiviteit om zich heen. Daarmee moet je toch ook gemakkelijk binnenkomen bij het regionale bedrijfsleven?

“Dat klopt zeker. Als je kijkt naar Zwolle hebben we meer fietsen bij bedrijven staan dan op publieke plekken. We dagen ondernemers en bedrijvenkringen graag uit, want bij sommige bedrijven is het min of meer standaard geworden dat je een leaseauto krijgt. Zelfs als je slechts vijf of tien kilometer van het werk woont. Gelukkig helpt de overheid een handje mee door heel hard te roepen dat de CO2-uitstoot naar beneden moet (2050) en dat we het meest vitale volkje ter wereld willen zijn (2040). Marketing waarvoor we niets hoeven te doen!”

We lazen in de media dat er zelfs sensoren worden geplaatst op jullie e-bikes. Wat is daar het belang van?

“De gebruiker merkt er niets van, maar het is een belangrijke informatiebron. Niet alleen waar iemand naar toe fietst en wat het rijgedag is, waarbij we natuurlijk wel met de AVG rekening moeten houden, maar we meten bijvoorbeeld ook hoe hobbelig een weg is. Of wat het fijnstofgehalte in de lucht is. Een gemeente kan dan bijvoorbeeld heel gericht actie ondernemen. Ze moeten alleen even de data van ons kopen. Data is het nieuwe goud!”

Delen:

Deel dit artikel!