Veiligheid boven alles, ook voor de rijdende werkplek

5 Vragen aan Hans van der Bend, eigenaar van Bendoro in Olst

Het is weer een prachtig voorbeeld hoe je je soms teveel kunt laten leiden door een vooroordeel. Toen Hans van der Bend zo’n tien jaar geleden voor het eerst in aanraking kwam met de antislipmatten van het Duitse label Black Cat was hij er van overtuigd dat er geen handel in deze vorm van ladingzekering zat. “Ik ben me er toch in gaan verdiepen en het blijkt een superproduct van een grote speler op de markt te zijn.”

Om een lang verhaal kort te maken, werd hij met zijn handelsonderneming Bendoro zelfs exclusief importeur voor de Benelux. Vanuit zijn woning in Olst bezoekt hij (potentiële) klanten, op dit moment vooral in het westen van het land en België. De regio Salland blijft enigszins achter, dus Van der Bend staat te popelen om bij de Tielbekes en Vos Logistics (transportbedrijven) van deze regio in gesprek te gaan over nut en noodzaak van goede ladingzekering.

Altijd een interessante vraag: wat is jouw belangrijkste verkoopmethode?
“Koude acquisitie, daar hou ik niet van. Heel af en toe pak je een adresje mee na een afspraak, maar daar blijft het bij. Bij de eerste afspraak laat ik geen mooie brochure, maar diverse proefmonsters achter. Dat vertelt ons verhaal het beste. Mensen kunnen dan het product ruiken en voelen en ook aan een collega laten zien.

Vooruit, voor de beantwoording van één vraag mag je commercieel gezien even helemaal los gaan: wat heb je de wereld te bieden en wat onderscheidt je van de concurrentie?
Het mooie is dat Black Cat voor elke vorm van transport een oplossing heeft qua ladingzekering. Of het nu gaat om simpele pakketjes, pallets met artikelen of zwaar transport van trafo’s of windturbines; alles moet zonder schade en vooral veilig van A naar B. En waar je misschien niet direct aan denkt, zijn de slipmatten in lades van gereedschapskisten in bedrijfswagens zodat alles goed op z’n plek blijft. Wat ons onderscheidt, is kwaliteit en duurzaamheid. De antislipmatten van collega’s zijn veelal gemaakt van granulaat (vermalen autobanden met een lijmemulsie), terwijl wij gebruik maken van een soort pvc en weekschuim. Dat maakt het tot een veel sterker product dat beduidend langer mee gaat en uiteindelijk dus ook goedkoper is. Een ander belangrijk voordeel is dat het mee kan met de gewone afvalstromen, terwijl granulaat matten als chemisch afval moeten worden beschouwd.”

Is er eigenlijk sprake van een soort certificering voor de producten van Black Cat?
“Ja, dat hebben de Duitsers heel goed voor elkaar. Alles is gecertificeerd door keuringsinstantie Dekra en dat certificaat geldt ook voor de Nederlandse markt. Vaak wordt aan chauffeurs in het buitenland gevraagd om aan te tonen met welke ladingzekering men rondrijdt. Daar helpt een certificaat enorm bij, vooral als ze met een groot of speciaal transport onderweg zijn.”

Je werkt voor én met een Duits bedrijf. Dan merk jij als geen ander wat in jouw vakgebied de verschillen zijn tussen Nederland en Duitsland. Wat kunnen we op het gebied van ladingzekering leren van onze oosterburen?
“Wat zeker opvalt, is dat het thema veiligheid op de weg hier meer wordt onderschat dan in Duitsland. Daarin hebben we zeker nog een lange weg te gaan. Het is waarschijnlijk te wijten aan een deel onwetendheid en het verkeerde idee dat je kosten uitspaart door geen antislipmatten te gebruiken of slechts hele goedkope matten die alleen nieuw en zelfs dan ternauwernood aan de eisen voldoen. Duitsland is ook een stuk verder als het gaat om toezicht en naleving van de regels. De wet- en regelgeving hebben we hier ook wel, maar de controle ontbreekt. In algemene zin wil ik stellen dat het super zaken doen is met Duitsers. Als ik met het hoofdkantoor bel, krijg ik in principe altijd dezelfde contactpersoon aan de lijn. Dat is wel heel fijn.”

Elk bedrijf roept tegenwoordig van alles over innovatie, dus we mogen Bendoro natuurlijk niet overslaan: wat is jullie nieuwste ontwikkeling?
“Vers van de pers zijn de bijzonder magnetische antislipmatten. Deze zijn speciaal bedoeld voor de lepels van vorkheftrucks. Je kunt je voorstellen dat het soms gebeurt dat de lading gaat schuiven met als gevolg dat er schades ontstaan. Soms zelfs met persoonlijk letsel en dat wil je natuurlijk helemaal voorkomen. Deze magnetische antislipmatten houden de lading beter op z’n plek en dat maakt het dus ook veiliger voor omstanders. Dit product is een spin-off, voortgekomen uit contact met bedrijven die werken met vorkheftrucks.”

Meer informatie is te vinden op www.bendoro.nl

Delen:

Deel dit artikel!