Wijhese onderneming gaat zich in 2022 ook richten op mediterraanse producten

Jansma Versgroothandel is na 51 jaar nog zo scherp als een (slagers)mes

Een grote supermarktketen besluit over het gehele land een aantal speciale kazen uit het assortiment te halen. De supermarktondernemer in de regio weet echter dat er onder zijn klanten nog steeds veel belangstelling is. Wat te doen? Even bellen met Jansma Versgroothandel en in no-time liggen de kazen weer in het schap. Het is één voorbeeld uit een lange rij van momenten waarop het familiebedrijf zijn waarde bewijst. “Kwaliteit, een hoge servicegraad en persoonlijk contact”, sommen Matijn Jansma en Erik Hulsman drie belangrijke pijlers op.

Eigenlijk hadden we begin van 2020 een gesprek moeten hebben over 50 jaar Jansma Versgroothandel. Ook bedoeld als aankondiging van een aantal feestelijkheden. Maar ja, het liep even anders. Al heeft eigenaar Jansma nog een (geslaagde) poging gedaan om het personeel in de watten te leggen. “We hebben de jongens verrast met een speciaal gegraveerd slagersmes en een diner aan huis. We zijn gek met onze klanten, maar de medewerkers vormen de ruggengraat van dit bedrijf. Ik zie mezelf ook niet als werkgever. Natuurlijk draag ik de eindverantwoordelijkheid, maar we zijn hier vooral collega’s.” Het is de werksfeer die passend is bij een familiebedrijf. En die er voor zorgt dat ooit vertrokken werknemers graag weer terug komen op het vertrouwde nest. Het beste voorbeeld is misschien wel Erik Hulsman. Ooit in de verkoop actief bij Jansma en 13 jaar geleden terug gekomen als de rechterhand van Matijn. “Het bedrijf werd te groot om alles in je eentje te runnen. Ik ben me gaan richten op de inkoop en interne organisatie en Erik op de commercie. Mede daardoor is de omzet gestaag gegroeid en hebben we mooie stappen gemaakt op het gebied van assortiment en automatisering.”

Hoewel Matijn als zoon van oprichter Gé Jansma is opgegroeid met de Sallandse levensles dat je het geld eerst moet verdienen voordat je het kunt uitgeven, is hij ook een man van ‘geen woorden maar daden’. En zo werden in oktober ineens de handtekeningen gezet onder de strategische overname van een bedrijf in mediterraanse producten. “Het komt op je pad”, is de nuchtere verklaring van beide mannen die natuurlijk geloven in omzetgroei. Maar soms is het beter en gemakkelijker om eerst het assortiment uit te diepen. In dit geval met producten zoals olijfolie, azijn, diverse pasta’s, prachtige Italiaanse wijnen en sapjes. “Een brede markt die gemakkelijk toegankelijk is.”

 

 

 

 

 

 

Geen minimum afname

Je kunt Jansma Versgroothandel zien als een kleine speler in een markt die wordt gedomineerd door enkele grote spelers. Maar in dat kleine schuilt nu juist de kracht van het familiebedrijf dat ooit begonnen is vanuit een garagebox. “Bij ons heeft de klant een naam en geen nummer. En we hebben ook oog voor de kleinere bedrijven. Bij ons geldt bijvoorbeeld geen minimum afname. We gaan net zo gemakkelijk met 10 kilo leverworst naar een boerderijwinkel als met 100 kilo naar een slagerij. Ze zijn ons even lief.” Een kleine speler is natuurlijk ook relatief. Zeker als je nagaat dat er inmiddels tien personen op de loonlijst staan. En het werkgebied het best valt te omschrijven als Oost-Nederland met uitstapjes naar midden
en noord. De afnemers zijn te vinden in diverse branches zoals streekwinkels, slagerijen, bakkerijen, retail, horeca en supermarkten. “Corona heeft ons er nog maar eens op gewezen dat je ten allen tijde een goede spreiding moet hebben. Om daarmee minder kwetsbaar te zijn. De grote uitdaging voor het komende jaar is de kosten in de hand te houden. We hebben de laatste tijd namelijk te maken met hogere prijzen voor inkoop, energie, brandstoffen en verpakkingen. Voor ons is het dus belangrijker dan ooit om de producten zo goedkoop mogelijk
van A naar B te krijgen.”

Jansma Versgroothandel
Industrieweg 10 Wijhe
0570 522 239
info@jansmaversgroothandel.nl
www.jansmaversgroothandel.nl

Delen:

Deel dit artikel!