Zeg wa-j doet en doet wa-j zegt!

Ofwel in het Engels: practice what you preach. Doen wat je zegt. Dat klinkt super simpel, maar in de praktijk is het vaak niet zo simpel.

Zeg eens eerlijk. Hoe vaak zie je niet bedrijven die bijvoorbeeld op allerlei vlakken advies geven aan andere bedrijven, terwijl het in hun eigen tent een ‘zooitje’ is? Of misschien ken jij wel bedrijven die een slogan hebben, waarvan jij denkt: mooi lullen, maar dat maken jullie niet waar… Wat denk je dat dat doet met hun imago om bijvoorbeeld personeel aan te nemen? Maar kijk ook eens in de spiegel. Welke zaken gebeuren er in jouw organisatie waarvan je denkt, eigenlijk zou dat wel anders moeten?

Doen wat je zegt, is wellicht nog niet zo eenvoudig. Maar hoe krijg je dat dan wel voor elkaar?

Ik geloof dat organisaties moeten kiezen voor een belofte die ze waar kunnen maken. Een belofte die perfect past én uniek is. Dat geeft op de lange termijn veel voordelen. Bijvoorbeeld voor het vinden van personeel, of klanten waarvoor je graag werkt. Zo’n belofte hoeft helemaal niet werkgerelateerd te zijn. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue: ‘Alles voor een glimlach’. Die glimlach zetten ze vervolgens ook door in al hun uitingen en communicatie. Ze doen wat ze zeggen…

Tik bijvoorbeeld maar eens ‘vibrator’ in op de zoekbalk op de website van Coolblue. Wedden dat het je een glimlach geeft?

Ben jij op zoek naar een opmerkelijke positionering voor meer personeel of een grotere naamsbekendheid? Ik help je graag verder.

Gerben Derks
Derks Marketing

Delen:

Deel dit artikel!