Koolhof houdt vast aan principes, maar wil ook met de markt mee bewegen

Raalter bedrijf staat stil bij 10-jarig bestaan en daarna gaat de blik weer vooruit

Het lijkt soms alsof je bijna vanzelf een mijlpaal bereikt, maar dan vergeet de ondernemer dat het bloed, zweet en tranen heeft gekost om zover te komen. Het is dus goed om stil te staan bij elke mijlpaal. In het geval van Koolhof BV Schilderwerken en Totaalonderhoud uit Raalte was dat het 10-jarig bestaan. “Het was tijd voor een feestje”, zegt eigenaar Charl Koolhof die deze winter met een kleine twintig man naar Amsterdam is geweest en daar o.a. een bezoek heeft gebracht aan een trouwe leverancier.

Voor hem betekende die mijlpaal een definitief afscheid van de crisisperiode en tevens een mooi moment om een nieuwe koers uit te stippelen. Wie recentelijk een kijkje heeft genomen op de website van Koolhof BV heeft een hele andere look and feel geconstateerd. “Het is informeel en persoonlijker geworden. Het past bij deze tijd en het past bij ons als bedrijf.”

Een andere mooie rode draad is het respect voor de klant. Koolhof BV heeft normen en waarden hoog in het vaandel staan en dat vind je overal terug. Bijvoorbeeld in de kleding van de medewerkers, maar ook in de omgang met de klant. “Als we bij jouw bedrijf over de vloer komen, houden we er rekening mee dat het dagelijks leven moet doorgaan. Je kunt niet ineens alles stilleggen. We zijn te gast bij onze klanten en dat vergeten we nooit.”

Koolhof BV koestert zijn eigen identiteit. Geen woorden maar daden, de verbondenheid met Raalte en Salland en dus ook de aandacht voor normen en waarden. Die identiteit wordt voor een groot deel uitgedragen door de medewerkers. Jarenlang is dat een vast team geweest, maar daar is wel iets veranderd. “Het bestand aan vaste krachten is ingekrompen en de flexibele schil is groter geworden. Je hoeft je principes niet te verloochenen maar je moet wel meebewegen met de markt.”

Voor Koolhof is de eigen identiteit een belangrijk uitgangspunt van het ondernemerschap. En dat geldt ongetwijfeld voor de meeste van zijn collega’s. In zijn ogen is een pand dat goed in de verf zit een onderdeel van die identiteit. “Veel ondernemers onderschatten de kracht van de uitstraling van een bedrijfspand. Huidige en nieuwe werknemers vinden het fijn om in een mooie, frisse werkomgeving actief te zijn en klanten komen er graag over de vloer. Er wordt gemakkelijk duizenden euro’s uitgegeven aan een website, maar het bedrijfspand wordt vaak vergeten”, aldus de Raalter ondernemer die in dit verband graag wijst op het meerjarenschema van Koolhof BV. “Daarmee doen we het periodieke onderhoud. We inspecteren en pakken alles aan wat er moet gebeuren. De voordelen? Je hebt er geen omkijken naar, perfect onderhoud en kostenspreiding.”

Delen:

Deel dit artikel!