“We willen iets origineels leveren. Iets anders dan anderen”
Een standaard sleutelhanger of een pen als relatiegeschenk? Saai! Ondernemers die écht iets unieks willen geven, kloppen aan bij Grafisch Centrum Salland. En je zal niet de eerste zijn, want onder andere André van Duin, Paul de Leeuw, Radio 538 en NOC*NSF gingen je al voor. Niet de minste, hè?
Vol trots en enthousiasme laten Thérèse en Johnny Verdoorn hun bomvolle showroom zien. Overal staan unieke producten. Van bijzondere wijnkistjes, borrelplanken en gegraveerde spiegels tot aan bedrukte strandlakens en sportprijzen. “Dit is toch wel onze grootste trots hoor”, zo glimt Thérèse, terwijl ze een wijnkistje in de vorm van een touringcar laat zien. “We maakten deze voor het programma ‘Busje Komt Zo’ van Paul de Leeuw. Hij interviewde allerlei bekende mensen, waaronder Adele! Ons kistje stond tijdens het interview pontificaal in beeld. Zo bijzonder!” Het is fijn om broer en zus zo blij door hun nieuwe showroom te zien stuiteren. Het is één van de mooie dingen die voortkwam uit een zeer moeilijk jaar. Het voormalige pand aan de Tjalkstraat werd vorig jaar namelijk getroffen door een zware brand. “Dat heeft heel veel met ons gedaan”, zo blikt Johnny daarop terug. “Al die brandweerwagens, de sirenes. We zijn een behoorlijke tijd van slag geweest.” Thérèse knikt: “In tien jaar hadden we daar zoveel opgebouwd. En in een klap raak je dan zoveel kwijt. Natuurlijk hadden we veel materiële schade, maar al die herinneringen. De emotionele waarde. Dat was veel erger.” En dus spookte er wel even een belangrijke vraag door het hoofd van Thérèse en Johnny. Want wat ga je na zo’n ervaring doen? “Willen we wel helemaal opnieuw beginnen? Alles opnieuw opbouwen? Gelukkig waren we daar snel over uit.” Johnny kijkt even naar zijn zus en vult haar aan. “Zeker weten. We houden van ons bedrijf en we maken zulke mooie producten. Het zou zonde zijn om alles zo weg te gooien.” En dus zetten de twee de knop om en bouwden ze stap voor stap aan Grafisch Centrum Salland 2.0.
Creatieve oplossingen
Ze vonden snel een nieuw pand aan de Kaagstraat. Het was een stuk groter dan ze gewend waren en dus ontstonden er mooie kansen. “In ons oude pand ging de meeste ruimte op aan ons machinepark en daardoor hadden we een hele kleine entree”, zo vertelt Thérèse. “Nu hebben we hier een balie met een showroom waar we onze producten kunnen uitstallen. Klanten kunnen zo direct zien wat we allemaal maken.” En dat is nogal wat. Want naast het drukwerk, de reclame en de kledingdruk die Grafisch Centrum Salland al jaren verzorgt, hebben ze de focus wat verlegd. De markt rondom de standaard grafische producten werd wat minder en dus besloten broer en zus zich meer te gaan specialiseren. “Sindsdien maken we uniekere producten”, zo vertellen ze daarover. “Het bedrukken van badstof bijvoorbeeld. Daar was veel vraag naar, want het is ingewikkeld om goede kwaliteit, katoenen strandlakens te bedrukken. Vaak krijg je een handdoek met een harde bedrukking of eentje die amper water opneemt. Als enige in Nederland gebruiken wij hiervoor een unieke zeefdrukmethode, ‘Towelsoftdruk’. Hierdoor voelt de bedrukking niet als schuurpapier, maar lekker zacht én kun je je er nog meer afdrogen ook. Wel net zo handig met een handdoek, toch?”
Waar Thérèse de badstofspecialist van Nederland is, is Johnny het creatieve brein achter veel van de andere producten. De wijnkistjes in de vorm van een bus, heftruck of vrachtwagen zijn allemaal door hem bedacht. “Hij weet nieuwe ideeën steeds weer om te zetten tot een product. En als er een klant komt met een vraag, dan komt hij altijd weer met een creatieve oplossing”, zo vertelt Thérèse. “En dat is ook precies wat we willen; iets origineels leveren. Iets anders dan anders. Daarnaast vinden we het ook belangrijk dat een relatiegeschenk niet alleen mooi is, maar dat het ook blijvende reclame is. Een gewoon wijnkistje met een logo erop is voor even leuk, maar op den duur belandt het bij het grofvuil of ver weg in de kast. Maar dit…”, ze wijst naar de vele voorbeelden in de stellage. “…dit zijn eyecatchers. Dit zetten mensen graag op een prominente plek, zodat iedereen het kan zien. En dat is toch precies wat je wilt met een reclame-item?” Johnny lacht breed: “Ja! En daarom hebben we de naam ‘GiftBusters’ vastgelegd. Want ben je ondernemer en wil je een uniek relatiegeschenk? Who you gonna call? GiftBusters!”
Grafisch Centrum Salland | Kaagstraat 13 | Raalte | 0572 381 065 | info@grafischcentrumsalland.nl | www.grafischcentrumsalland.com