Veel bezoekers, weinig klanten? Zo maak je van klikken klanten

Veel ondernemers zeggen tegen mij: “Kun je iets met online advertenties voor ons doen? Dan krijgen we meer klanten.” En eerlijk: adverteren is hartstikke mooi. Net als investeren in SEO (zorgen dat je goed gevonden wordt in Google). Maar… als je website er niet klaar voor is, dan is het zonde van je geld.

Vergelijk het met de markt op woensdag in Raalte. Je kraam staat op een prachtige plek en door je megafoon trek je heel wat mensen naar je toe. Drukte genoeg. Maar stel dat je kraam rommelig is ingericht, de prijzen ontbreken of je verkoopt van alles door elkaar. Dan lopen mensen net zo snel door als ze kwamen. Veel bezoekers, weinig klanten. Dat is precies wat er bij veel websites gebeurt. Ondernemers investeren flink in vindbaarheid – advertenties, social media, SEO – en krijgen heel wat bezoekers. Maar bezoekers zijn nog geen klanten.

Van klikken naar actie

Een advertentie kan iemand enthousiast maken, maar zodra die op je website komt, moet de volgende stap glashelder zijn. Ik merkte het laatst zelf toen ik zocht naar een sportschool. Wat meer beweging kan geen kwaad met al dat zitten achter mijn bureau. Dus ik zocht op crossfit en Hyrox. Ik klikte op een advertentie van een sportschool. Mooi, dacht ik. Maar in plaats van meer info over die training, kwam ik gewoon op de homepage terecht. Daar moest ik zelf uitzoeken waar het over ging. Tien seconden later had ik al geen zin meer. Weg kans. Of iemand nu via een advertentie, Google of social media binnenkomt: de boodschap op de landingspagina – de pagina waar iemand letterlijk ‘landt’ – moet direct aansluiten. Geen doolhof, geen extra zoekwerk. Een duidelijke titel, een knop naar meer informatie of een simpele mogelijkheid om contact op te nemen – dát maakt het verschil.

De ontbrekende schakel

Meer verkeer is mooi, maar je hebt er weinig aan als ze met lege handen vertrekken. Zorg dat je website werkt als een goede kraam op de markt: overzichtelijk, uitnodigend en klantgericht. Dan maak je van bezoekers ook écht klanten. 

Benieuwd hoe jouw website ervoor staat?
Stuur me gerust een berichtje – ik kijk met je mee en je ontvangt vijf praktische tips om direct mee aan de slag te gaan.

 

Bart Pronk | Bart Online

Delen:

Deel dit artikel!