Lenferink bouwt bewust aan de volgende generatie vakmensen

“Onze leerlingen zijn de toekomst van ons bedrijf” 

Een krappe arbeidsmarkt, vergrijzing én minder mensen die met hun handen willen werken. Veel bedrijven zitten met de handen in het haar, want waar halen ze goeie vakmensen vandaan? Ook Uw Onderhoudspartner Lenferink heeft hiermee te maken. Zij kiezen er bewust voor om niet af te wachten, maar actief in te zetten op zélf opleiden. 

En met succes, zo kunnen we wel zeggen! Het Heinose bedrijf werd in 2023 al eens uitgeroepen tot ‘Leerbedrijf van het Jaar’ en ook dit jaar werden ze opnieuw voor deze prijs genomineerd. Als we ’s ochtends aanschuiven bij HR-adviseurs Wendy Ribberink en Milonne van der Burg is de uitslag nog niet bekend, maar diezelfde avond worden de prijzen uitgereikt. De titel ‘Leerbedrijf van het Jaar’ wint Lenferink dan wel niet, toch is er zeker wél sprake van feest. Het bedrijf wordt beloond met een aanmoedigingsprijs voor leerbedrijven die uitblinken in de ontwikkeling van talent. Daarnaast werd leermeester Daniël Veldhoen uitgeroepen tot ‘Beste Leermeester van het Jaar 2025’. Een prachtige waardering voor een bedrijf dat opleiden als zeer belangrijke pijler ziet. “Absoluut”, zo knikt Wendy. “Als bedrijf zetten we alles in op ontwikkelen en opleiden. Onze eigenaren Bob en Luc Lenferink zijn de derde generatie van dit familiebedrijf en zij geloven echt dat opleiden het bedrijf verder brengt. Tegelijkertijd is het natuurlijk ook noodzaak. We leven in een tijd met grote personeelsproblemen en een enorme vergrijzing. Op dit moment heb je nog een oude generatie die kennis en kunde kan doorgeven. Die groep wordt steeds kleiner, dus je moet daarop inzetten zolang het nog kan. Voor ons is het daarom heel simpel: elke leerling of zij-instromer die wij kunnen opleiden, is er één. Zij zijn de toekomst van ons bedrijf.”  

Om het opleiden nog beter te stroomlijnen, heeft Lenferink de afgelopen jaren flinke stappen gezet en een plan opgesteld. Dit plan kwam uit de koker van een schilder die zelf ooit als leerling was begonnen. “Hij zag mogelijkheden om het opleiden van leerlingen te verbeteren. En dus is hij aan de slag gegaan met het uitstippelen van een heel traject. Als leerlingencoördinator ging hij ook leerlingen bezoeken. Daarnaast zette hij sterke samenwerkingen op met schildersvakopleidingen. Alles bij elkaar heeft dit ervoor gezorgd dat wij nu zo’n 25 leerlingen hebben. Elk jaar stromen er een aantal uit en hebben we ruimte voor ongeveer zes tot zeven nieuwe leerlingen. Een klein deel komt erachter dat het vak niet bij hen past, maar het allergrootste deel – zo’n negentig procent – blijft uiteindelijk bij ons. Daarnaast hebben we elk halfjaar ook zo’n vijf tot zes stagiaires die zich bezighouden met verschillende onderzoeken. Dit doen we natuurlijk in samenwerking met Innovatiehub Salland.” 

Routekaart

Een plan lag er dus al, maar de afgelopen periode hebben Wendy en haar collega Dalida Dibbets dit verder aangescherpt. Om dit goed uit te kunnen voeren, is er één fte vrijgemaakt voor de functie van coach Talent & Vakmanschap. In deze rol bezoekt Dalida structureel bouwlocaties en ondersteunt ze zowel leerlingen als leermeesters. Het doel? Leerlingen opleiden tot vakmensen van de toekomst én voorkomen dat schoolwerk achteropraakt. “We zagen dat de doorlooptijd van leerlingen steeds langer werd en de opleiding niet meer binnen twee à drie jaar werd afgerond. Om dit leerproces beter te stroomlijnen, hebben we een eigen, visuele routekaart ontwikkeld”, zo vertelt Milonne. “Deze routekaart helpt leidinggevenden, leermeesters en leerlingen om samen het proces inzichtelijk te maken en elkaar beter te ondersteunen. Daarnaast stimuleert het gesprekken over houding, gedrag en vakmanschap. De routekaart nemen we door met iedere leerling die hier start. Zo weten ze precies hoe de komende twee jaar eruit zullen zien en wat er van ze verwacht wordt. Elke twee maanden staat er daarnaast een voortgangsgesprek gepland met de coach Talent & Vakmanschap. Waar loop je tegenaan? Hoe vind je het werk? Past het bij je? Dat is natuurlijk ons doel: zorgen dat we uiteindelijk iemand hebben die het werk echt leuk vindt.” Wendy knikt: “In de toekomst willen we ook zo’n plan neerzetten voor timmermannen en glaszetters. Daarnaast willen we graag een ontwikkelplan opzetten voor ons huidige personeel én zijn we bezig met een programma om zij-instromers intern op te leiden.” Milonne vult haar collega aan: “Ook zijn we druk met het zorgen voor voldoende leermeesters die begeleiding kunnen en willen bieden. We proberen dit actief te stimuleren bij onze medewerkers. Tegelijkertijd proberen we de bestaande leermeesters zo goed mogelijk te ondersteunen. Elk kwartaal gaan we gezamenlijk het gesprek aan: waar lopen jullie tegenaan? Wat zijn de knel- en succespunten? Hoe kunnen we van elkaar leren? Natuurlijk kost het tijd en energie om hierin te investeren, maar we zijn ervan overtuigd dat we hiervan later de vruchten plukken.” 

 

Uw Onderhoudspartner Lenferink    |    L.J. Costerstraat 35    |    Heino    |    0572 391 246   |   www.uwonderhoudspartner.nl 

Delen:

Deel dit artikel!