Aart Camperinbouw is status van kneuterig hobbyproject lang en breed ontgroeid

Heinose camperbusjes rijden over de hele wereld

Een paar zestigplussers in de deuropening van een reusachtige camper. Zittend op een inklapstoeltje. Bladerend in een slecht boek of turend over de lege camping. Kamperen had jarenlang nogal een stoffig imago, maar die tijd is écht voorbij. Steeds meer mensen kiezen voor een avontuurlijke roadtrip. Van jonge gezinnen tot aan hele vriendengroepen die samen Europa ontdekken. Kamperen is hip! En een camperbusje van Aart Camperinbouw al helemaal.

Ja, we kunnen gerust spreken van een behoorlijke camperverslaving bij Aart Camperinbouw. Zodra je het terrein aan de Zwolseweg oprijdt, komen de busjes van allerlei kanten op je af. Letterlijk, want de showroom puilt uit met prachtige exemplaren, maar ook als je het kantoor binnenstapt vind je héél veel camperbusjes. Overal zie je ansichtkaarten, schilderijen en modelautootjes met daarop de befaamde Volkswagen-bus. “Leuk toch?”, zo lacht Arne Veluwenkamp terwijl hij een cappuccino klaarmaakt. “We krijgen regelmatig dit soort souvenirs van klanten. Of ze sturen foto’s en kaartjes van heinde en verre.” Arne springt overeind en pakt één van de vele kaartjes die aan de muur hangt. “Kijk, hier nog eentje. Iemand die schrijft dat zij en haar man al elf jaar aan het genieten zijn van onze camper. Het is toch te gek dat ze de moeite nemen om ons dat te laten weten? Ons bedrijf is de laatste jaren dan wel flink gegroeid, maar dat kneuterige is er gelukkig nog altijd.” Het enthousiasme straalt van Arne af als hij vertelt over de prachtige stappen die Aart Camperinbouw heeft gemaakt. Want wie had ooit kunnen bedenken dat het leuke hobbyproject van de vader van Arne, oprichter en naamgever van het bedrijf, zou uitgroeien tot dít? Alles begon dertig jaar geleden toen vader Aart de eerste symptomen van een camperverslaving begon vertonen. “Als gezin gingen we in de vakantie wel graag naar een camping, maar we kozen altijd voor het gemak van een huisje”, zo vertelt Arne. “Totdat we één keer een camper huurden. We vonden het fantastisch. Het kamperen dan, want het busje was een groot drama. En dus dacht mijn vader: dat kan ik beter. Hij werkte toen al jarenlang bij een Volkswagen-dealer, dus hij besloot zélf een camperbusje te gaan bouwen.” Er volgden heel wat ritjes naar de Duitse firma Reimo, een bekende leveranciers voor camperonderdelen, om spullen te halen. Arnes moeder komt uit Duitsland, dus dit kon mooi worden gecombineerd met familiebezoekjes. “Dan reden we terug met een auto propvol onderdelen”, zo lacht Arne om de herinnering. “In de weken daarna kon mijn vader weer verder bouwen aan zijn busje.”

Langzaam maar zeker werden de contouren zichtbaar van wat ooit Aart Camperinbouw zou worden. Een uit de hand gelopen hobby, zo mogen we het gerust noemen. Eentje die stapje voor stapje serieuzere vormen begon aan te nemen. Zo kreeg Aart via een pc-privéproject een computer en ontdekte hij in de avonduren de mogelijkheden van de online handel. “Hij verkocht camperonderdelen, maar steeds vaker kwam de vraag of hij die onderdelen ook kon inbouwen. Daar is het vervolgens écht begonnen.” Een perfect moment, zo bleek al snel. Want in 2005 veranderde de Belastingdienst de regels wat betreft het grijze kenteken. “Veel mensen kwamen toen met de vraag: ‘Goh, kunnen jullie ons busje niet ombouwen tot een camper zodat de wegenbelasting goedkoop blijft?’ Vanaf dat moment ging het hard.” 

De gekte

Arne groeide dan wel op met het bedrijf van zijn vader, ambities om het zelf over te nemen had hij absoluut niet. Hij werkte liever met zijn handen, als interieurbouwer. “Ik had er niet zoveel mee. ‘Mij niet bellen’, zei ik altijd. Ik had het ook ontzettend naar mijn zin bij Nijboer Interieur & Design. We maakten hartstikke mooie dingen en hadden fantastische opdrachten, dus ik had daar nooit weggewild. Maar toch begon er een stemmetje in mijn hoofd; wat wil ik nou? Ga ik hier altijd blijven of kies ik een heel ander pad? Op een avond ben ik bij mijn vader naar binnen gelopen en zei ik: ‘Pap, ik ga je wat vragen. En waarschijnlijk is het echt het domste wat je ooit hebt gehoord, maar ik ga het toch doen. Misschien moet ik maar eens gaan kijken of Aart Camperinbouw iets voor mij is.’ Nou, dat was een behoorlijke schok, haha! Mijn vader wilde juist rustig gaan afbouwen op weg naar zijn pensioen, dus ik gooide wat roet in het eten. We hebben elkaar vervolgens een jaar de tijd gegeven om uit te zoeken of dit de koers was die we wilden varen. Ik werkte mee in de werkplaats, bouwde zelf busjes en leerde het bedrijf kennen. Inmiddels heb ik het stokje officieel overgenomen.”

Het bedrijf waar Arne acht jaar geleden instapte, is in weinig meer te vergelijken met het Aart Camperinbouw van nu. Ja, de busjes worden nog steeds met dezelfde passie gebouwd, maar er is vooral heel veel veranderd. “Toen ik hier aan de slag ging was Aart Camperinbouw kleinschalig en hadden we vier medewerkers. Inmiddels zijn het er dertien”, zo glimt Arne trots. “Als je mij al die jaren geleden had gezegd hoe we er nu bij zouden staan… Je bent niet goed, dat had ik tegen je gezegd. Ik had dit nooit verwacht. Soms denk ik weleens: wanneer stopt het? Wanneer is de gekte voorbij? Maar dat zeg ik inmiddels al een paar jaar. De markt heeft ons natuurlijk enorm mee gezeten. Het kamperen met een busje is echt een hype. Mensen reizen niet meer massaal naar Bali of Indonesië, juist het ontdekken van Europa is weer hip. Duurzaamheid speelt daarin natuurlijk een belangrijke rol, maar ook de onrust in de wereld. Een camper geeft je alle vrijheid. Je kan vandaag beslissen om morgen te vertrekken. En als het ergens niet bevalt, trek je zo weer verder. Daarnaast sloeg onze eerste eigen camper, de Smallander, enorm aan. Het was iets wat nergens in Nederland te koop was, wat mensen niet in een standaard fabriekscamper konden vinden. Dat maakte ons uniek. Ook omdat we alles kunnen maken naar wens van de klant. Wil je zonnepanelen, een omvormer of een andere kleur? Wij regelen het. En daarna ging de mond-tot-mondreclame zijn werk doen. Mensen staan samen op de camping, lopen naar elkaar toe en zeggen: ‘Goh wat heb jij een mooie bus, waar komt die vandaan?’ Daar halen we echt ontzettend veel klanten uit.”
Inmiddels rijden de busjes van Aart Camperinbouw over de hele wereld, maar om die vraag aan te kunnen, moest het bedrijf zelf ook een enorme ontwikkeling ondergaan. Qua personeelsbestand natuurlijk, maar ook in het machinepark zette het bedrijf serieuze stappen om te professionaliseren. Daarnaast koos Arne voor een andere aanpak dan zijn vader. “Hij deed niet aan netwerken, sponsoring of (online) adverteren. Hij was daar helemaal niet mee bezig, deed gewoon wat hij leuk vond. Ik geloof echt dat dit het geheim achter ons bedrijf is, dat mensen voelen dat we werken vanuit die passie. Maar tegelijkertijd zag ik ook wel dat er dingen moesten veranderen om niet door de concurrentie voorbijgestreefd te worden. We hebben een goeie website gebouwd, zijn actief op de socials en we gaan zeer regelmatig – gewapend met onze eigen folder – naar beurzen. Daarnaast ben ik constant aan het zoeken naar manieren om door te ontwikkelen. Onze eigen Smallander is bijvoorbeeld nog altijd heel populair, maar toch is de vraag wat aan het veranderen. Zo kwamen er in een week tijd meerdere klanten vragen naar een grotere camper. Daar sloeg ik op aan, want we bouwen de Smallander al 25 jaar, maar we hadden geen vervolg. Ik werd niet goed van het idee dat we onze trouwe klanten die zo tevreden zijn over onze busjes niet konden bieden wat ze zochten. Daarom ben ik driekwart jaar op het internet aan het struinen geweest: wat doet de concurrentie? Wat doen de fabriekscampers? Hoe kunnen wij iets ontwikkelen wat er nog niet is? In deze zoektocht hebben we ook onze klanten betrokken, want waar lopen jullie tegenaan? Wat missen jullie in de huidige camper? Vorige maand lanceerden we het resultaat: de Hooglander. De eerste exemplaren van dit nieuwe model zijn al verkocht en we zijn druk aan het bouwen. Of dat ook de succesfactor van Aart Camperinbouw is? Dat denk ik wel ja. We blijven niet hangen in wat we altijd hebben gedaan. We kijken naar de behoefte en blijven ons altijd ontwikkelen. In de toekomst hoop ik dat we nog wat extra modellen op de markt kunnen brengen zodat we een nóg grotere doelgroep kunnen bedienen. Dat we eigenlijk iedereen kunnen voorzien van een camper naar wens. We hebben dus zeker wel de ambitie om verder te groeien, maar ik wil de saamhorigheid absoluut nooit verliezen. Ik wil niet dat mensen een nummertje worden. Ons personeel niet, maar onze klanten ook niet. Dat kneuterige van het begin wil ik zoveel mogelijk koesteren.”

Nou Arne, geen zorgen. Dat zit wel goed, het allereerste Aart-event dat jullie ondanks aankondigden is daarvan immers het ultieme bewijs. Tijdens dit event in april komen mensen met een Aart Camperinbouw-bus samen op de camping. Arne schudt vol ongeloof zijn hoofd als hij erover vertelt. “Een aantal trouwe klanten kwam bij ons met dit idee. Ik dacht echt dat het een grap was, dat niemand er behoefte aan zou hebben. Nou, ik had ongelijk! We hebben inmiddels 67 aanmeldingen. Het wordt echt een soort fandag, haha! Het is heel bijzonder om te zien dat onze Aart-klanten zo ontzettend trouw zijn. Zo hadden we ooit een klant van 80+ die bezig was met het verlengen van zijn rijbewijs. Als hem dat zou lukken, wilde hij voor de derde keer zijn camper door ons laten bouwen. Door dit soort dingen geniet ik zo van deze job. Mensen die bij ons komen zijn namelijk altijd blij. Of dat nou bij het eerste gesprek is of het moment dat ze moeten betalen. Sommige mensen hebben hier járen voor gespaard, leggen de laatste euro op tafel om die droom te verwezenlijken. Heel mooi dat wij daaraan mogen bijdragen.”

Delen:

Deel dit artikel!