Bij Gerben Derks borrelt het altijd van de creatieve ideeën

Derks BD & Marketing helpt bedrijfsleven op weg met unieke marketingconcepten

Mogen we iets bekennen? Stiekem willen we wel eens een kijkje nemen in de hersenpan van Gerben Derks. Want, daar moet het toch continu borrelen en bruisen. De man achter Derks BD & Marketing rijgt namelijk het ene marketingconcept aan het andere. Misschien zeg je desondanks toch nog ‘die kerel ken ik niet’. Dat is mogelijk, want de afgelopen jaren was hij vooral actief voor kennisinstellingen. Nu is hij klaar om in eigen regio meer zaken op te pakken.

Heb jij afgelopen jaar die kerstboodschap op de silo van Booijink in het centrum van Raalte gezien. Of de clip bij de Nederlandstalige hit ‘De Stratenmaker’ voorbij zien komen? Ja? Kijk, dan wordt het al een ander verhaal. Dat zijn namelijk twee projecten waar Derks zijn handtekening onder heeft gezet. Niet alleen bedenkt hij het creatieve marketingconcept, hij neemt ook graag de uitvoering en coördinatie voor zijn rekening. Zo draait hij in het geval van Booijink Veevoeders iets negatiefs (de stikstof- en andere problematiek zet de landbouwsector onder druk) om naar iets positiefs (een kerstboodschap en steun aan de sector). Een moment dat leidde tot veel spontane foto’s op en positieve berichtgeving via social media. “Booijink was positief verrast door de impact van deze boodschap.”

Het is Derks BD (Business Development) & Marketing ten voeten uit. “Ik vind het prachtig om unieke marketingconcepten te bedenken. In het geval van Booijink lag er een mooie kans voor een visualisatie. Het is één van de hoogste gebouwen en een herkenbaar punt in het Raalter centrum. Met de projectie van de kerstboodschap werd dit markante gebouw ineens het stralende middelpunt van het kerstshoppen.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De boot missen

Het verhaal van Klink Nijland in Raalte mogen we evenmin onbesproken laten. Het infrabedrijf zocht naar een manier om goede vakmensen binnen te halen. “Veel bedrijven zijn bang om de boot te missen, dus iedereen plaatst z’n vacatures op dezelfde bekende sites. Maar, hoe kun je je dan onderscheiden? En soms zit jouw doelgroep niet eens op die kanalen. Dus, waarom stop je er dan zoveel tijd in?” Het leidde tot de opname van een Nederlandstalig liedje over de stratenmaker (“dat was er nog niet!”) door de band Doppen’s Textiel. En daar hoort natuurlijk een professionele videoclip bij. Mooi om er jezelf als Klink Nijland mee in de markt te zetten, want je speelt in op de trots van de vakman die dagelijks op z’n knieën aan het werk is. 

Het goede neveneffect is dat het vele keren wordt gedraaid op de piratenzenders en zenders als Radio NL en Tukker FM. “Dat is wat ik omschrijf als verdiende aandacht. Dat is minder logisch en daarom meer verdiend dan betaalde aandacht.” Het zijn dit soort projecten waar Derks ’s morgens z’n bed voor uit komt. Hij kan het uitwerken op z’n eigen kantoor, maar de Raaltenaar is ook bereid om voor minimaal 4 uur in de week bij de opdrachtgever te werken aan een mooi concept. “Dan fungeer ik als jouw marketingafdeling of een verlengstuk daarvan. De vernieuwende ideeën krijg je er gratis bij. Ik werk graag voor ambitieuze organisaties met open-minded mensen die lef hebben en niet terugdeinzen voor een beetje reuring.”

Natuurlijk kun je de theorie onder de knie krijgen en het vak verder onder de knie krijgen in de praktijk, maar creativiteit leer je niet. Dat zit in de persoon. Heeft Derks enig idee waar het fundament ligt van zijn creativiteit? “Het moet aangeboren zijn. Onbewust stel ik mijn hele leven altijd al de vraag of het niet anders kan. Meestal is het antwoord ja. En natuurlijk kan het ook altijd anders, maar een goed idee blijft bij mij terugkomen. Zeker als het functioneel beter is dan de bestaande oplossing en het ook nog de WoW-factor heeft!”

Gerben Derks BD & Marketing
Spitsstraat 25
8102 HW Raalte
06 2377 8494
info@gerbenderks.nl
www.gerbenderks.nl

Delen:

Deel dit artikel!