MENU

3 november 2017 Reacties uitgeschakeld voor ‘Boosting value!’ Views: 2022 Advertorial

‘Boosting value!’

  • SOM_SmitDeVries-1
  • SmitDeVries
  • SmitDeVries
  • SmitDeVries

SmitDeVries presenteert nieuwe huisstijl aan de hand van drie pijlers: Business, People en Academy.

Iedere ondernemer kent wel het verhaal van de timmerman waar thuis de deur van het keukenkastje wat scheef hangt. De achterliggende boodschap moge duidelijk zijn: wat je predikt naar een ander, moet je zelf in ieder geval voor elkaar hebben. Bij SmitDeVries hebben ze in een aantal brainstormsessies flink in de spiegel gekeken. De uitkomst? Dat het tijd is voor een duidelijke profilering. De slogan? ‘Boosting value’. Het belangrijkste uithangbord? Dat zijn de mannen zelf! Ondersteund door een nieuwe huisstijl en website.

De heren van SmitDeVries – tot op heden zijn er nog geen dames in het gezelschap – vonden dat er behoefte was aan een duidelijke weergave van het dienstenpakket. Dat heeft geleid tot de introductie van drie pijlers: Business, People en Academy. “Dat betekent niet dat we te pas en te onpas een draaiboek uit de kast trekken. Dat is niet onze manier van werken en daar zijn we ook te eigenzinnig voor”, aldus Joop Smit, Jeroen de Vries, Cyril Mentink, Bram Steijn en Joeri Hollegien.

Boost your business
Bij Business gaat het om de consultancytak van SmitDeVries. “De klant komt meestal met een concrete vraag, maar wij gaan op zoek naar de vraag achter de vraag. Waarom wil de klant deze actie? Wij willen niet aan symptoombestrijding doen”, aldus het kwintet dat verwijst naar nieuwe diensten als de Lean Challenge (denk hierbij aan optimale flexibiliteit en het verlagen van kosten), de Business Challenge (we stellen samen met de klant een uitdagend doel dat we gaan realiseren. Dat doel kan zowel bedrijfsbreed als persoonlijk zijn) en de Businessbundel (een bedrijfsbrede ondersteuning voor langere termijn, gericht op het realiseren van algehele prestatieverbetering).

Boost your people
Binnen de pijler People gaat het om het ontwikkelen van jezelf of de medewerkers binnen jouw bedrijf. Dit gebeurt door mensen te trainen (denk hierbij onder andere aan sales-, leiderschaps- of communicatietrainingen) of coachen (businesscoaching voor ondernemers en/of personal coaching).
Ook hier gaat het om maatwerk. “Samen met de klant weten we waar we naar toe willen, maar de weg er naar toe is nog niet volledig uitgestippeld. Als je met mensen te maken hebt, kun je niet instrumenteel te werk gaan.”

Boost your skills
De laatste pijler is Academy, een online platform dat momenteel wordt gebouwd, waar trainingen en cursussen worden aangeboden. De verwachting is dat deze tak in de komende jaren explosief gaat groeien. “Het past binnen de huidige economie waarin het veelal draait om de kwaliteit van mensen. Je moet je als persoon blijven ontwikkelen en bij ons kan dat op jouw eigen moment en naar jouw eigen behoefte: Learning On Demand.”

————————————————————

Marc Oude Veldhuis van Van den Berg Beton:

“Geen revolutie, maar kleine stapjes”

De economische crisis gooide de samenwerking tijdelijk op slot, maar wat in het vat zit, verzuurt niet. Dat geldt voor de relatie tussen SmitDeVries en Van den Berg Beton in Raalte. Vier korte vragen aan directeur Marc Oude Veldhuis.
Hoe is Van den Berg Beton bij SmitDeVries terecht gekomen?
“Joop Smit en Jeroen de Vries kwamen bij ons om te vertellen waartoe SmitDeVries in staat is. Een aantal jaren later zijn we begonnen met een lean-project. Dat heeft zo’n drie à vier maanden gedraaid, maar toen moesten we vanwege de crisis andere prioriteiten stellen. We waren wel erg tevreden over de kennis en kwaliteit.”

Wat was de vraag en hoe luidde de oplossing?
“Een jaar of twee geleden hebben we SmitDeVries ingeschakeld voor de ISO 14001 certificering. Ze hebben ons geholpen een goede structuur aan te brengen, handboeken te maken en de rol van onze mensen in kaart te brengen. En momenteel krijgen we als managementteam coaching en ondersteuning hoe we nog meer op zoek kunnen gaan naar de kracht van de organisatie. De een is analytisch, de ander creatief en je hebt medewerkers die ‘gewoon’ hard werken. Soms moet je dat meer met elkaar mixen.”

Hoe merk je dat het werkt?
“Er is geen revolutie gaande bij Van den Berg Beton. We nemen kleine stapjes. Het ISO-certificaat hebben we gehaald en als management gaan we nu beter en gestructureerder te werk. Dat zorgt voor rust in de onderneming.”

Krijg je de klanten maar ook de coach/consultant die je verdient?
“Of het toeval is of voorbestemd, weet ik niet. Feit is wel dat we een partij hebben gevonden die bij ons past en waarmee het klikt. Die in goede sfeer met ons werkt, niet te ver van de praktijk staat en die zeker niet hoogdravend is.”

————————————————————

Marco Wijnen van Nexus Infra:

“Meer bewust hoe de zaak draait”

Marco Wijnen van Nexus Infra in Nijverdal prijst de dag dat hij in contact is gekomen met SmitDeVries. “Wij zijn vooral druk met onze tak van sport. Dan heb je behoefte aan een bureau dat heel goed kan adviseren over het ondernemerschap.” Vier korte vragen aan de directeur van Nexus Infra.

Hoe is Nexus Infra bij SmitDeVries terecht gekomen?
“Eigenlijk via mond tot mondreclame kwamen we terecht bij SmitDeVries.”

Wat was de vraag en hoe luidde de oplossing?
“Tot vijf jaar geleden waren we onderdeel van Ballast Nedam en toen zijn we voor onszelf begonnen. De wegenbouw wordt dan niet anders, maar alles er omheen wel. Er komt van alles op je pad en we hadden behoefte aan ondersteuning. Eerst zijn we op maandelijkse basis met Joop in gesprek gegaan en in de loop van de tijd zijn diverse collega’s ingevlogen. Dat heeft onder andere geleid tot een nieuw programma voor de financiële bewaking en een digitaal bonnensysteem dat matcht met het systeem van de accountant. Met één druk op de knop kunnen we zien hoe we er voor staan. Ook hebben we een klantwaardeonderzoek laten doen dat zelfs tot andere keuzes heeft geleid.”

Hoe merk je dat het werkt?
“Bij Ballast Nedam waren we al wel gewend projecten te bewaken, maar nu weten we echt hoe de totale tent er voor staat. Alles is digitaal en veel professioneler geregeld. We zijn in control en dat geeft rust.”

Krijg je de klanten maar ook de coach/consultant die je verdient?
“Daar ben ik van overtuigd. Ik investeer liever in een MKB-bedrijf dan in grote adviesbureaus waar het onpersoonlijk wordt. Wij hebben een klik met SmitDeVries. Het zijn prettige mensen, ter zake kundig en erg betrouwbaar. Ik durf ze stuk voor stuk de portemonnee mee te geven.”

————————————————————

Loes Hassink van Hassink Drukkerij:

“Niet altijd leuk, maar wel resultaat”

Het is een verhaal dat andere familiebedrijven zeker herkennen. Je loopt al vanaf je kinderjaren over de werkvloer en ineens sta je daar als leidinggevende en werkgever. Het overkwam Loes Hassink en haar broer, eigenaren van Hassink Drukkerij in Haaksbergen. Ze worden nu ieder afzonderlijk getraind en gecoacht door SmitDeVries. Vier korte vragen aan Loes Hassink.

Hoe is Hassink Drukkerij bij SmitDeVries terecht gekomen?
“Via onze financieel adviseur Rating. In die gesprekken komt van alles op tafel. Ook de dingen waar we tegenaan lopen. Zij kwamen met de suggestie om contact op te nemen met SmitDeVries.

Wat was de vraag en hoe luidde de oplossing?
“Nu de financiële problemen naar de achtergrond zijn verdrongen is het tijd om te werken aan onze persoonlijke ontwikkeling. Bram Steijn is de trainer/coach die ons helpt doelen te stellen en op een bepaalde manier in het leven te staan. Dat is niet altijd leuk en soms pakt hij je bij de oren, maar je leert bepaalde technieken en dat geeft echt resultaat.”

Hoe merk je dat het werkt?
“Je merkt aan je omgeving dat je jezelf anders presenteert en daar krijgen we positieve reacties op. Bram zegt altijd: ‘wat je geeft, krijg je terug’. We hebben gemerkt dat we de laatste jaren te weinig hebben gegeven, dus we investeren nu vooral ook in de relatie met onze medewerkers. We stellen ons opener op, dat spreekt aan en je creëert wederzijds respect en begrip.”

Krijg je de klanten maar ook de coach/consultant die je verdient?
“Misschien wel, ha ha. Bram heeft voor ieder van ons een coachingtraject op maat gemaakt. Het is afgestemd op behoefte, karakter en persoonlijke ontwikkeling. We hebben een hele prettige samenwerking, maar dat is ook de enige manier waarop het werkt. Anders wordt het een worsteling.”

————————————————————

Bob Lenferink van Schilderwerken Lenferink:

“Niet meer zigzaggen”

Vraag aan een willekeurige ondernemer of hij toekomstplannen heeft en hij/zij heeft het aardig in beeld. Dat geldt zeker ook voor Bob Lenferink, samen met broer Luc eigenaar van Schilderwerken Lenferink in Heino. “In de praktijk merk je echter dat je wordt opgeslokt door de waan van de dag.” Vier korte vragen aan Bob Lenferink.

Hoe is Schilderwerken Lenferink bij SmitDeVries terecht gekomen?
“We kenden trainer Bram Steijn al vanuit Heino en zijn rol bij ondernemersvereniging Heino Aktief en met Cyril Mentink kwamen we in gesprek over zijn ervaring met verbeterprocessen in de bouw.”

Wat was de vraag en hoe luidde de oplossing?
Anderhalf jaar geleden hebben Luc en ik het familiebedrijf overgenomen. We hadden een duidelijke visie op de ontwikkeling van de markt, de doelgroepen en de diensten die we graag willen leveren. Toch merkten we dat we teveel ad hoc bezig zijn. Kortom, we hebben behoefte aan meer structuur. Na een scan adviseerde SmitDeVries ons binnen een lean-traject een aantal stappen te maken en we hebben daar 2,5 jaar voor uitgetrokken. Het hoefde niet snel, als het maar gebeurt.”

Hoe merk je dat het werkt?
“Als externe partij houden ze ons scherp en voorkomen ze dat we gaan zigzaggen. We zitten nu midden in het traject en je ziet al dat we duidelijke stappen hebben gemaakt om de ondernemers te worden die we willen zijn. Bovendien helpt de persoonlijke coaching ons bewuster te zijn van de doelen. En dan hoef je niet eens altijd zelf het voortouw te nemen. Je kunt ook mensen aanzetten zelf met de oplossing te komen.”

Krijg je de klanten maar ook de coach/consultant die je verdient?
“Ja! De Sallandse nuchterheid en recht door zee mentaliteit van SmitDeVries zijn eigenschappen en karaktertrekken die goed bij ons passen.”

————————————————————

Het DNA van SmitDeVries:

Opgestroopte mouwen in de werkplaats en huismusmanagement

“Wij gaan verder waar iedereen stopt.” Een organisatieadviesbureau dat pretendeert de Sallandse nuchterheid hoog in het vaandel te hebben, lijkt hiermee wat hoog van de toren te blazen. Lijkt, zeggen we bewust. Noem het bravoure of noem het zelfverzekerdheid, daar kunnen ze prima mee leven. Maar SmitDeVries is wars van arrogant gedrag.

De uitspraak komt op tafel als we het hebben over het DNA van SmitDeVries. Het organisatieadviesbureau dat is opgericht door Joop Smit en Jeroen de Vries en inmiddels versterking heeft gekregen van het trio Cyril Mentink, Bram Steijn en Joeri Hollegien. Van DNA naar kernwaarden is een kleine stap en al gauw vliegen de sleutelwoorden betrokken, flexibel, pragmatisch, toegankelijk, dynamisch en resultaatgericht over de bühne.

Het zijn woorden die de klanten als muziek in de oren klinken. Van familiebedrijf tot ZZP’er, van fabriek tot kantoor en van directiekamer tot werkplaats; iedereen is onder de indruk van de capaciteiten van de mannen en van de losse stijl waarmee ze te werk gaan. “We krijgen het regelmatig terug van klanten. Ze staan verbaasd te kijken als wij met opgestroopte mouwen met medewerkers van de werkplaats in gesprek zijn bij de koffieautomaat. Wij houden van die mentaliteit en sfeer. Klanten komen bij ons ook gewoon binnenwandelen. Zonder afspraak!”

SmitDeVries is een partij die streeft naar een langdurige relatie en gezien het grote aantal trouwe klanten lukt dat prima. “Het is belangrijk om niet als een zeemeeuw te werk te gaan. Even binnenkomen, de boel onder schijten en weer vertrekken; dat is lekker makkelijk. Wij brengen energie, zijn bijtertjes en tonen vooral ook onze betrokkenheid. Geen zeemeeuw-, maar huismusmanagement!”, zeggen ze lachend.

De betrokkenheid geldt overigens niet alleen voor zowel de regionale als landelijke klanten uit het bedrijfsleven, de overheid, zorg en non-profitorganisaties, maar ook voor de samenleving. De behoefte om (het nieuwe) SmitDeVries te profileren wordt gekoppeld aan maatschappelijke betrokkenheid. “Als je het hebt over ons DNA, dan vinden we dit heel erg belangrijk en daar besteden we een significant deel van onze tijd aan. Netwerken is prachtig, maar we gaan ook een bestuurlijke verantwoordelijkheid niet uit de weg.”

SmitDeVries
Langkampweg 2A
8101 AS Raalte
info@smitdevries.nl
www.smitdevries.nl
+31 (0)5 72 36 20 08

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.