Cellulose isolatie van oude kranten: letterlijk een goed nieuws verhaal

iCell Benelux wil bouwwereld meenemen in de mogelijkheden van nieuwe isolatie

“Wat een vakman!” Frank Elders heeft niet veel woorden nodig om de kennis en kunde van Wigand Dijkstra, directeur van iCell Benelux, te omschrijven. Samen met zijn gezin is hij de trotse nieuwe eigenaar van het Tolhuisje, het kleine huisje tegenover het oude Sportcentrum Tijenraan in Raalte. Een monument uit vervlogen tijden dat op termijn dienst moet gaan doen als Bed & Breakfast. Prachtig natuurlijk, maar voordat iCell in beeld was nog niet met de beste isolatiewaardes. “Nadat de iCell isolatie was aangebracht, hebben we een aantal koude nachten gehad. Maar als je ’s morgens terug kwam, was de temperatuur slechts met één graad gezakt.”

Het was voor Elders – zelf energievakman bij Energieloket Salland – het onomstotelijke bewijs dat hij een goede stap had gemaakt door iCell Benelux in te schakelen. Twijfels had hij niet, maar het is natuurlijk wel fijn als het goede gevoel wordt bevestigd. iCell Benelux brengt namelijk cellulose isolatie op de markt, gemaakt van oude kranten. En dat is voor iedereen wel even wennen. “Maar”, stelt Dijkstra. “Het kan snel gaan. In Zweden, het land waar cellulose isolatie is ontwikkeld, is iCell in zeven jaar uitgegroeid tot marktleider als het gaat om natuurlijk isolatiemateriaal.” De familie Elders heeft zorgvuldig gezocht naar de beste manier van na-isoleren en bescherming van de constructie. “Naast een uitstekende isolatiewaarde biedt iCell bijzonder goede brandwerende, vocht-regulerende en akoestische eigenschappen. Onze wens is om van de gehele nieuwbouw en het tolhuis een energieneutraal en gasloos-project te maken. Dan is het van groot belang dat de basis, de bouwkundige schil, goed is. Deze schil houdt in de zomer de warmte en in de winter de kou buiten.”

Cellulose isolatie is vernieuwend, maar het gebruik van oude kranten als middel tegen kou en vocht is al zo oud als de weg naar Rome. Het is nog niet zo lang geleden dat wielrenners in de Tour de France krantenpapier onder hun wielershirt stopten alvorens zich vanaf een Alpentop naar beneden te storten. En het gebruik van kranten om het vocht in natte schoenen op te nemen, is genoegzaam bekend.

Upcycling

Het gebruik als isolatiemateriaal in woningen en bedrijfspanden is in Nederland onbekend, maar in vele andere landen wordt het wel toegepast. Bijvoorbeeld in de Verenigde Staten en de Scandinavische landen waar ze al langer met isolatievlokken van krantenpapier werken. In Zweden is dat doorontwikkeld tot isolatiematten. Een mooi voorbeeld van upcycling, vindt Dijkstra. “Een laagwaardig materiaal als oud papier krijgt een nieuwe bestemming als hoogwaardig isolatiemateriaal. We staan garant voor een gezond woon-, leef- en werkklimaat en dat is letterlijk een goed nieuws verhaal! Ook voor de verwerkers, want in tegenstelling tot sommige andere isolatieproducten jeukt het niet en is het niet slecht voor de longen.”

De Raaltenaar heeft de boodschap inmiddels op meerdere beurzen verkondigd en heeft zelfs al meerdere onderscheidingen mee naar huis mogen nemen. Tijdens het ‘Material Matters’ congres kreeg zijn bedrijf de handen op elkaar voor het beste initiatief op het gebied van circulaire economie. En tijdens de Bouwcompleet en SGA Vakdagen ging iCell naar huis met de Innovation Award. De prijzen en de bijbehorende publiciteit trekken natuurlijk wel de aandacht. Zo is iCell Benelux inmiddels actief voor erkende partijen op het gebied van recreatie, bouw, toerisme (o.a. Landal) en installatietechniek/duurzaamheid (o.a. Unica).

Vooral het traject met Landal springt in het oog. Daar is het zogenaamde project ‘Expedition Zero’ gestart met als doel om op termijn een energieneutraal vakantiepark te kunnen bieden. “En daar mogen wij in participeren”, stelt Dijkstra trots. Hij heeft de directie van Landal weten te overtuigen met zijn verhaal over duurzaamheid en een prettige verblijfsomgeving (betere akoestiek en stabiel binnenklimaat) voor de gasten. “We hebben een aantal huisjes ingericht met onze cellulose isolatie. Die gaan we een jaar lang monitoren en vergelijken met de andere huisjes. De eerste reacties van de gasten zijn heel positief”, besluit de Raaltenaar.

iCell
06 83 21 91 36
verkoop@icell.com
www.icell.com
facebook.com/icellbenelux
instagram.com/icellbenelux

Delen:

Deel dit artikel!