MENU

29 juni 2022 Reacties uitgeschakeld voor Gemeente Raalte presenteert eigen merk: Raalte geeft Ruimte Views: 429 Advertorials

Gemeente Raalte presenteert eigen merk: Raalte geeft Ruimte

‘I Amsterdam’, ‘Er gaat niets boven Groningen’ en ‘Enschede, stad van nu’. Zomaar wat slogans van gemeentes in Nederland. Dat kan Raalte ook, zo dacht de gemeente. Er gingen wat jaren aan sparren en ontwikkelen overheen, door corona moest de lancering worden uitgesteld, maar tijdens het netwerkevenement Ondernemers van Morgen werd dan toch echt het merk Raalte gepresenteerd: Raalte geeft Ruimte. 

Raalte als merk, is dat nou echt nodig? Ja, zeker! De bescheiden Sallander heeft er altijd wat moeite mee, maar we mogen best een beetje trots zijn op onze gemeente. We hebben namelijk heel wat moois te verkopen, zo vindt ook wethouder Dennis Melenhorst. “We hebben een innovatief bedrijfsleven met heel veel talent en dat willen we natuurlijk graag uitdragen, ook om andere bedrijven aan te trekken. Vanuit onze Economische Agenda is daarom het idee ontstaan om meer in te zetten op promotie om zo ons gunstige vestigingsklimaat te verkopen.”

Voor de concrete invulling hiervan, kwam de gemeente uit bij Sandra Dijkstra van campagnebureau Brands UP. In meerdere sessies sparde zij met ondernemers en met Marlon Marsman en Bram Steijn van Kring Raalter Werkgevers en Heino Aktief. Samen probeerden ze de krachten van onze gemeente naar voren te krijgen. “Wat maakt ons trots? Wat is onze ambitie? Al die input hebben we bij elkaar gebracht en vanuit daar hebben wij het merk Raalte geeft Ruimte ontwikkeld. Wij hebben hier in de regio ruimte, maar we geven elkaar ook ruimte. Ruimte om te ondernemen, om te innoveren en om talenten te ontwikkelen. Raalte geeft Ruimte is echter meer dan een slogan, we willen er echt een platform van maken en dat gaan laden met allemaal trotse verhalen van ondernemers. Wij willen hen daarom ook van harte uitnodigen om hun mooie verhalen te laten optekenen.”

Marketingbureau Boostrz verzorgt de realisatie hiervan. Zij gaan verhalen ophalen, opschrijven en delen op de socials en de nog te lanceren website. Bart Pronk: “In de verhalen willen we graag een kijkje geven achter de deuren van een bedrijf, hen in de spotlights zetten. We willen laten zien wat voor een mooie producten ze maken of wat voor een betekenisvolle diensten ze leveren. We hebben hier in Raalte bedrijven met internationale allure, bedrijven die producten maken tegen ziektes en daarmee het leven van mensen echt verbeteren. De meerderheid van de mensen kent deze verhalen echter helemaal niet, dus dat wordt tijd.”

Schouders eronder

Veel steden en gemeentes zetten tegenwoordig hun merk in de markt, maar wat maakt Raalte eigenlijk anders dan al die anderen? Dennis: “Ja, daar hebben we natuurlijk lang bij stilgestaan in de sessies met de ondernemers. Want wat is nou ons onderscheidende karakter?” Sandra knikt: “Wij zijn echt een gemeente van makers en doeners, we zijn van het aanpakken. Kijk bijvoorbeeld naar de Stoppelhaëne en Ribs & Blues. Het begint klein, maar we zetten samen onze schouders eronder en moet je zien wat er nu staat. Daarnaast zijn we eigenzinnig, voelen we de behoefte om dingen op een andere manier te doen. Raalte geeft Ruimte. En ja, er zijn ook wel ondernemers die gezegd hebben: is dat nou zo uniek? Kun je niet zeggen Rijssen geeft Ruimte? Ja, tuurlijk kan dat. Maar als Adidas ‘Just do it’ had geclaimd, waren zij er groot mee geworden. Dus wij gaan dit merk nu claimen, lading geven en groot maken. Want wij zijn trots dat we hier mogen wonen, werken, leren, inspireren en innoveren. Met dit merk willen we laten zien wat we hier allemaal hebben. Ook om onze jongeren te laten zien dat ze hier alle ruimte hebben om zich te ontwikkelen. Ons doel is daarom: Meer talenten, meer bezoekers en meer klanten naar Raalte.”

Dit doet de gemeente dus met een platform, maar ook met nog uit te rollen initiatieven zoals bijvoorbeeld een buddy-programma waarbij jonge talenten worden gelinkt aan ervaren mensen uit het vak. Daarnaast wordt het nieuwe merk met bijbehorende huisstijl ook doorgetrokken op banners van koopzondagen, promotieborden bij evenementen en verkoopborden voor kavels. Een bewuste keuze, vertelt Sandra: “Het is de bedoeling dat inwoners steeds denken: ‘hé, daar is het ook!’ Op die manier creëren we een platform waarop alle initiatieven samenkomen. Hiervoor bieden we ook een toolkit aan met allemaal templates zodat het ook praktisch toepasbaar wordt. Als een ondernemer een gave actie heeft, kunnen ze deze stijl ook gebruiken. Zo moet het de komende tijd ook echt tot leven gaan komen. Momenteel staat alles namelijk in de steigers, maar nu moeten inwoners en ondernemers het ook echt gaan dragen en het samen groot gaan maken. De kracht zit ‘m immers in de som der delen.”

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.