“Godzijdank was er geen uitbraak van corona op een camping”

Wethouder Jacques van Loevezijn in gesprek met Raalter recreatieondernemers

“Nou, de campings hebben het mooi voor elkaar. Veel mensen laten de vakantie in het buitenland schieten en geven de voorkeur aan een verblijf in eigen land. Dat is pas goed verdienen.” Het zijn van die geluiden die je in de maanden juli en augustus af en toe kon opvangen. Wat deze mensen gemakshalve vergeten, is dat de omzet van het voorjaar is weggevaagd. En met al dat gepraat over een tweede golf was het inkomen voor het najaar ook hoogst onzeker.

Het zijn geluiden van mensen die zomaar wat roepen en zich niet hebben verdiept in het leven van een recreatieondernemer in het gekke coronajaar 2020. Iets dat de gemeente Raalte vanaf het begin wel heeft gedaan. Met een betrokken wethouder en welwillende ambtenaren stond men de eigenaren van campings met raad en daad terzijde. 

En dat is goed geland, vertellen Ted Westenenk (Familiepark Krieghuusbelten in Raalte) en Sander Krosman (Vakantiepark De Luttenberg in Luttenberg) eensgezind aan wethouder Jacques van Loevezijn. “We snappen dat je geen gouden bergen kunt beloven, maar ze zochten de verbinding en waren er voor ons”, aldus Krosman. “Klopt, we kregen ook direct de mobiele nummers van medewerkers die in het weekend bereikbaar waren”, vult zijn collega aan.

We zijn dit jaar met z’n allen natuurlijk enorm overvallen…

TW: “Zo is het. Het was voor iedereen één groot leermoment. Godzijdank is er geen grote corona-uitbraak op een camping geweest. Alleen op een bekende jongerencamping op Terschelling was één geval. Daarmee kun je dus vaststellen dat het veilig is om op vakantie te gaan naar een camping in Nederland. Daar hebben we met z’n allen veel aan gedaan.”

Minder gasten en veel extra werk. Dat is misschien wel de beste samenvatting. Wat is er onder andere aan extra werk op jullie af gekomen?

TW: “De schoonmakers waren hier elke dag van 7.00 tot 23.30 uur.”

SK: “Wij hebben ook meer schoonmaakuren gedraaid.”

TW: “Onze plekken zijn tien meter breed, dus je hoeft niet bij de buurman op de stoep te zitten. Als we zagen dat meerdere mensen bij elkaar zitten, attendeerden we ze daar wel op.”

TW: “Iedereen die bij ons heeft gereserveerd, krijgt een welkomstenvelop. Daarin hebben we dit jaar de zwemtijden vermeld met op de achterkant de COVID-regels. Niemand kon zeggen dat ze het hebben gemist.”

SK: “Inderdaad! Wij hebben onze welkomsttas ook gebruikt om de zwembadregels duidelijk te maken. Dat ze zich moesten aanmelden via de website www.geefjeop.nl.”
Als de twee recreatieondernemers nog even terugkijken naar het begin van de coronaperiode, dan komt er één woord bovendrijven: rommelig. Vooral vanwege het ontbreken van duidelijkheid of eenduidigheid. Tijdens een persconferentie van het kabinet wordt er iets geroepen, maar de ondernemer moet nog dagen wachten op de noodverordening. Of het verschil in Veiligheidsregio’s die zelfs op enkele kilometers afstand uiteenlopende regels hanteren. “Het was voor iedereen natuurlijk een nieuwe situatie”, geeft de wethouder terecht aan dat er vele leermomenten zijn die overal ongetwijfeld een mooie voedingsbodem zijn voor een evaluatietraject. Maar ondernemers hebben een hekel aan wachten en onzekerheid. En dat geldt zeker voor de recreatiesector. 

Want, als je het in een bepaalde tijdspanne moet verdienen, wil je zo snel mogelijk verder met de dagelijkse gang van zaken. Van Loevezijn begrijpt het en heeft daarom enorme waardering voor het feit dat de Raalter recreatieondernemers hun eigen protocollen hebben opgesteld. “De richtlijnen waren er niet, dus we hebben voor onszelf de vraag omgedraaid. Als een BOA (Buitengewoon Opsporings Ambtenaar) op bezoek komt, waar let hij dan op?”, aldus Krosman en Westenenk. 

Dus, jullie hebben zelf maar een protocol geschreven?

TW: “Inderdaad. Wij hebben het zelf opgepakt. Dat is ook voorgelegd aan en goedgekeurd door de gemeente. Maximaal 70 mensen per moment in het zwembad en ze moeten herkenbaar zijn aan een bepaald bandje. Heb je het verkeerde bandje, dan word je vriendelijk verzocht het zwembad te verlaten. Het werkte goed. Het moeilijke is soms alleen hoe de klant het beleeft. Mensen die bij uitchecken aangeven dat het zwembad een tegenvaller was. Dat ze een week eerder in Friesland stonden en daar mocht alles. Tja, dan sta je gelijk met 10-0 achter.”

Uit het gesprek blijkt ook dat de vakantieparken en campings onderling regelmatig overleg hebben gehad. Zo ook over de vergoedingen en opties die aan vaste en tijdelijke gasten werden aangeboden. Een concept dat is ontwikkeld door Sander Krosman van De Luttenberg. “Heb je gereserveerd voor het voorseizoen en ben je afhankelijk van openbaar sanitair of heb je een seizoenplaats, dan krijg je twee opties. Of het betaalde bedrag wordt doorgeschoven naar volgend jaar. Of je kunt gebruik maken van de verlenging van het seizoen tot 26 oktober. Dus inclusief herfstvakantie. Wie een seizoenplaats had, mocht blijven staan en kreeg ook nog een waardebon van 250 euro. En wie dat niet wilde, kreeg twee weken de tijd om de spullen op te halen en had dus bijna twee maanden voor nop gestaan.”

Wat hebben jullie geleerd van corona?

TW: “Het is voor ons niet van toepassing, maar kijk je naar de horeca, schrik je wel hoe snel je van iets naar niets kunt gaan. Hoe kwetsbaar je bent als je helemaal op slot gaat…”

SK: “Persoonlijk vond ik het heel mooi om te zien hoe loyaal de medewerkers zijn. En dat ik zoveel mensen door de bossen zie lopen en hoeveel belangstelling er is voor huurfietsen. Normaal gesproken is dat het beeld van het voor- en najaar, maar nu zie je ’s morgens hele gezinnen wegfietsen.”

Mogelijk zien we daar in 2021 al de spin-off van. “Veel mensen hebben ons mooie Salland met z’n netwerk aan wandel- en fietspaden ontdekt en willen volgend jaar wellicht terugkomen”, sluit wethouder Jacques van Loevezijn af. 

Delen:

Deel dit artikel!