Leerlingen Landstede MBO Raalte meer op de werkvloer

Inspelen op de zorgvraag van de toekomst. Uitgaan van de leervraag van de student. Het onderwijs zo naadloos mogelijk laten aansluiten op de praktijk. Met die uitgangspunten zijn twaalf zorginstellingen in de regio en Zozijn Raalte in samenwerking met Landstede MBO Raalte praktijkleerroutes gestart. De studenten lopen stage en leren in de praktijk, met baangarantie. ‘Deze manier van opleiden leert de studenten zelfstandig en zelfredzaam te zijn, met veel verantwoordelijkheidsgevoel en kennis van zaken’, zegt projectleider Ceciel Korsmit-van den Berg.

Dertien kersverse studenten Verzorgende IG/Medewerker Maatschappelijke Zorg (niveau 3) zitten nog wat onwennig bij elkaar, bij ZGR Swaenewoerd in Raalte. Het is even wennen, ook voor docent Marieke Zwartjens. ‘De locatie is nieuw, maar ook de manier van leren. De leervragen komen vanuit de praktijk. Dus het kan zijn dat de ene student met module 3 bezig is, terwijl een andere student zich al buigt over module 9 uit leerjaar 2. We spelen flexibel in op hun leervragen, terwijl we ondertussen in de gaten houden of alle basisleerstof de revue passeert. Ik zie dit als een mooie uitdaging.’ De studenten krijgen per week vijftien uur les, en ze lopen vijftien uur stage bij een van de twaalf deelnemende zorginstellingen in Raalte, Deventer, Bathmen, Holten, Twello, Heino en Wijhe. Student Joy van der Hoop werd door zorginstelling ’t Dijkhuis in Bathmen geattendeerd op de bijzondere praktijkopleiding. ‘Het lijkt me heel leuk. Ik leer voor een diploma en kan intussen stagelopen om te kijken of het bevalt.’ Ook jongens hebben zich voor de opleiding aangemeld. ‘Ik ga graag met mensen om’, zegt Darko Balbo. ‘Het liefst met ouderen. En ik ben niet van de boeken, geef mij maar iets te doen!’ Ook Bas Hoetink heeft er zin in. ‘Hier begin je gelijk met een stage, dat is heel motiverend. En die twee opleidingen in één sprak me aan. Je kunt er alle kanten mee op.’

Wonen, dagbesteding en onderwijs onder één dak

Manager Wonen van Zozijn in Raalte, Bathmen en Deventer Jacquelien van Brink is heel blij met de praktijkleerroute Maatschappelijke Zorg niveau 4. ‘Door deze nieuwe manier van opleiden krijg je veel meer binding met je toekomstige medewerkers. Wij kunnen de studenten vanaf de start onze visie meegeven: hoe kijk je naar de cliënten, hoe ga je met hen om. Bij Zozijn is de doelgroep specifiek: van licht tot zwaar en meervoudig verstandelijk beperkt. Dat is heel leerzaam voor de studenten. Als ze deze opleiding succesvol hebben afgerond hebben ze niet alleen een baangarantie bij Zozijn, maar kunnen ze desgewenst overal aan de bak.’ Zozijn Raalte heeft 96 bewoners aan de Kemphaan en bij Ivoor. De organisatie loopt voorop in de visie waarbij zoveel mogelijk wordt ingespeeld op de vraag van de cliënt. ‘Dat komt omdat wonen en dagbesteding dicht bij elkaar liggen. Met de praktijkleerroute is daar nu onderwijs bijgekomen en dat maakt het compleet.’ Wat Jacquelien betreft is het project nu al geslaagd. ‘Het is fantastisch om te zien dat we nu al acht Zozijn-studenten hebben. Ik heb ze rondgeleid, ze kennen ons verhaal en ze hebben kennisgemaakt met onze cliëntenraad. Ik ben ervan overtuigd dat deze pilot geweldig gaat lopen.’

Gemotiveerd

Docent Elke Siebelink geniet van de nieuwe uitdaging bij Zozijn. ‘Als docent speel je in op de vraag van de student. Als die deze week te maken krijgt met afscheid nemen, omdat een cliënt bijvoorbeeld verhuist, kunnen we daar meteen op inspelen, in plaats van dat we moeten wachten op module 7 in jaar 2, waarin dit onderwerp normaliter wordt behandeld. Je moet flexibel zijn als docent, en je weet nooit precies wat er op je afkomt. Dat vind ik geweldig.’ Student Tessa Doorgeest heeft er zin in. ‘Ik heb iets met de doelgroep. Vanmorgen heb ik de cliëntenraad ontmoet en ik kreeg meteen al nog meer zin in de opleiding.’ Stijn Vervelde volgde vier jaar de hbo-opleiding Werktuigbouwkunde, maar ontdekte dat hij toch liever met mensen wilde werken. ‘Ik wilde niet nog eens vier jaar in de schoolbanken zitten. Hier kun je meteen aan het werk. Ik heb bewust voor deze doelgroep gekozen. Het is mooi om te zien hoe de mensen communiceren en met elkaar bezig zijn, ik zie me hier wel werken ja.’ Djaylee Bruinewoud is ook gemotiveerd. ‘Het is hier anders dan ik verwachtte. Het is een hele leuke groep, de mensen hebben hun eigen huis, ze zijn met hun eigen dingen bezig. Ik denk dat hoe langer je hier werkt, hoe beter het contact met hen wordt. Dat lijkt me heel leuk.’

Het leren van de toekomst

‘Je merkt dat de motivatie van de studenten heel anders is’, zegt Ceciel. ‘Ze zijn meteen serieus met hun vak bezig omdat ze zich tussen de cliënten bevinden. En het leuke is de wisselwerking. Het zijn niet alleen de studenten die leren, maar door de setting leren ook de docenten, evenals de medewerkers van de zorginstellingen. Het is een bijzonder constructieve setting. Ik denk dat in de toekomst veel meer op deze manier geleerd gaat worden in het mbo.’ Bij beide praktijkleerroutes kunnen studenten nog tot oktober instromen. ‘Afhankelijk van de vraag, starten we eventueel in februari een nieuwe groep

Delen:

Deel dit artikel!