MENU

25 juni 2020 Reacties uitgeschakeld voor PCA loodst bedrijven met kennis en Sallandse mensen door het IT-landschap Views: 420 Advertorial, Advertorials

PCA loodst bedrijven met kennis en Sallandse mensen door het IT-landschap

2012. Dat is het jaartal dat bij Maurice Tijs in het geheugen staat gegrift. Achteraf kun je namelijk constateren dat dit het jaar was waarin zijn bedrijf PCA waarschijnlijk de laatste stap naar volwassenheid heeft gezet. Het betekende tegelijkertijd een belangrijke stap in de ontwikkeling naar de huidige status. “We hebben toen voor het eerst een transformatie naar volledig cloud-gebaseerde software uitgevoerd”, blikt de oprichter en directeur terug. 

Dat moment veranderde ook heel duidelijk de bedrijfsvoering bij PCA. Waar voorheen bij de klant op locatie werd gewerkt aan planningssoftware (service, onderhoud en projecten) en digitale werkbonnen vond dat vanaf 2012 dus plaats in de cloud. 

Wat zeker niet wijzigde, is de mentaliteit en nuchterheid die deze streek zo kenmerkt en waarmee de medewerkers van PCA zich overal in den lande geliefd maken. Dat is verankerd in het dna van het Raalter bedrijf en ook terug te vinden in de steun aan het regionale verenigingsleven. Zo heeft PCA zich opgeworpen als hoofdsponsor van handbalvereniging Kwiek in Raalte.

Om de huidige bedrijfsvoering nog iets beter in perspectief te plaatsen, moeten we ook de jaren voor 2012 kort beschrijven. “Vanaf de start in 1994 hebben we de eerste vijf jaren vooral maatwerk geleverd. De klant had een probleem en dat probeerden we op te lossen. Totdat een woningcorporatie de vraag neerlegde om software te ontwikkelen waarmee ze het dagelijks onderhoud in goede banen konden leiden. Tja, dat wilde de rest van de corporaties natuurlijk ook wel. Sindsdien zijn we meer oplossingsgeoriënteerd geworden en zijn we ons gaan richten op de ontwikkeling van planningssoftware en mobiele applicaties. En zijn we dus een heel ander bedrijf geworden. Momenteel werkt een kwart van het sociale vastgoed in Nederland, dat over een eigen onderhoudsdienst beschikt, met onze software.”

Partnerschap

Om het samenspel binnen PCA vorm en inhoud te geven, laat Tijs zich tijdens het gesprek bijstaan door het verkoopteam bestaande uit Jasper Bouwhuis, Cato Disselhorst en Jelko Wieferink. Commerciële mensen dus, maar ze zien zichzelf vooral als adviseur. “De klant ziet voor zichzelf vaak een uitdaging waarbij IT een belangrijke rol speelt. We vinden het echter veel belangrijker om te ontdekken waar het bedrijf naar toe wil en welke stappen daarvoor nodig zijn. Het is dus meer dan het in kaart brengen van het IT-landschap. Het gaat om een visie op de totale bedrijfsvoering en (digitale) processen. We gaan een partnerschap aan en streven echt naar die langetermijnrelatie. En we pakken onze tijd om alles scherp te krijgen. Een verkooptraject kan zo tussen de zes maanden en twee jaar in beslag nemen.”

Meer klussen, minder tijd

De software van PCA zorgt er voor dat bedrijfsprocessen bij een klant slimmer, beter en sneller verlopen. Als je bijvoorbeeld eigenaar bent van een installatiebedrijf, dan is het gewoon verrekte lastig om aan goede vakmensen te komen. Aangezien de verwachting voor de komende jaren niet hoeft te worden bijgesteld, is het beter om je te richten op efficiënter werken. Oftewel meer klussen in minder tijd. “Stel dat onze software er voor zorgt dat je geen zes, maar acht klussen per dag kunt oppakken. Of dat we in de planning van een vakman kunnen zorgen voor een optimale route. Dus, minder reistijd, minder CO2-uitstoot en een efficiëntere werkdag.”

Vooral voor organisaties met een buitendienst (projectmatig, service of onderhoud) biedt PCA een passende oplossing. “We kunnen namelijk de specifieke kenmerken van die sector in de software verwerken. En we vliegen dat allemaal in eigen huis aan. Iedereen vanuit zijn eigen expertise. Verkopers, creatievelingen en ontwikkelaars.”

Voor de software wordt gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie. “Elk bedrijf verzamelt enorme hoeveelheden data waar te weinig mee wordt gedaan. Door gegevens te combineren, kun je jouw organisatie een stuk slimmer maken. Stel dat uit de data blijkt dat onderhoudsmedewerkers vooral in oktober worden ingevlogen voor dakreparaties, terwijl dat al een hele drukke maand is. En het in juni een stuk rustiger is. Dan kun je dus besluiten om in juni al onderhoud aan daken te plannen. In plaats van te reageren op de waan van de dag werken we met kunstmatige intelligentie dus aan de toepassing van morgen”, vertellen de vier. 

PCA  
Klipperweg 19  
8102 HR Raalte  
0572 346 655  
info@pca.nl  
www.pca.nl

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.