Straetus Vechtdal: Klantvriendelijk incasseren voor zakelijke relatie

Patrick Nauw van Straetus Vechtdal gaat net even iets anders te werk

Vraag een ondernemer uit het midden- en kleinbedrijf wat de uitkomst moet zijn van een incassotraject, dan antwoordt 100% dat de factuur gewoon moet worden betaald. Dat is logisch, maar hoe mooi is het als je een incassobureau kunt inschakelen dat nog een stapje verder gaat. “Ons credo is dat we klantvriendelijk willen incasseren. Daarmee hou je de mogelijkheid open om de zakelijke relatie te behouden”, stelt Patrick Nauw, eigenaar van Straetus Vechtdal. 

Als je als schuldeiser in een incassotraject terecht komt, struikel je ongetwijfeld over de bureaus die je willen helpen. Schakel je Straetus in, dan ben je verzekerd van de hulp van een partij die in Nederland over dertig autonome vestigingen beschikt en inmiddels zelfs over de landsgrenzen actief is. Een partij met een bepaalde reputatie die er dankzij de franchisenemers zoals Nauw wel in slaagt om het persoonlijke contact hoog in het vaandel te houden.

Het persoonlijke is zelfs één van de kernwaarden van Straetus. Dan is het dus ook goed om Patrick Nauw nader voor te stellen. “In het verleden ben ik actief geweest als zaakbehandelaar en marketingcoördinator bij een landelijke deurwaarder, maar door de crisis werd ik gedwongen uit te kijken naar een andere baan. Dat mocht best iets geheel anders zijn, maar wel een job waarin het draait om de mens. Toen liep ik de algemeen directeur van Straetus tegen het lijf. Het klikte en ik werd franchisenemer. Het bloed kruipt blijkbaar toch waar het niet kan gaan.”

Mentaliteit

Straetus Vechtdal bedient een groot werkgebied dat zich grofweg uitstrekt van het zuiden van Drenthe tot Dalfsen en van Hardenberg tot Raalte. Het gebied kent niet veel geheimen voor hem. Ga maar na: kantoor in Hardenberg, woning aan de voet van de Sallandse Heuvelrug en een woonverleden van twintig jaar in Lierderholthuis. Hij kan dus lezen en schrijven met de Sallandse ondernemer. “Ik begrijp de mentaliteit. Dat je de zaken niet mooier moet maken dan ze zijn en ja, het helpt zeker dat ik ook letterlijk de taal van de klant kan spreken.”

De kracht van Straetus Vechtdal is dat het zichzelf qua acties niet alleen beperkt tot het sturen van brieven. “Dat is wel nodig om het dossier op te bouwen, maar we zijn zeker ook voorstander van belpogingen en waar nodig huisbezoek. Alles om de boel in beweging te krijgen of in ieder geval een gesprek tot stand te brengen”, aldus Nauw die graag benadrukt dat de debiteuren zowel particulieren als bedrijven kunnen zijn. “In alle gevallen toetsen we eerst of de vordering terecht is en of het überhaupt kans van slagen heeft om het bedrag boven tafel te krijgen. Ik durf wel te stellen dat we in zeventig tot tachtig procent van de gevallen de gang naar de rechter weten te voorkomen.”

Het 30-5-60 principe van Straetus Vechtdal
Waar het vaak mis gaat in het debiteurenbeheer is dat bedrijven geen duidelijke richtlijnen hanteren voor het betalingsverkeer. Het verzoek is wel binnen 14 of 30 dagen te betalen, maar daarna houdt het op. Als hulpmiddel kun je het 30-5-60 principe van Straetus Vechtdal hanteren: eerste herinnering na 30 dagen met het verzoek om binnen 5 dagen (Nauw: “dat is heel normaal”) te betalen. Wordt er nog niet betaald, dan aanmanen en in gebreke stellen. En na 60 dagen kun je de vordering gerust uit handen geven.

Straetus Vechtdal
Koningsspil 43a
7773 NJ Hardenberg
06 – 11 42 94 13
p.nauw@straetus.nl
www.straetus.nl

Delen:

Deel dit artikel!