MENU
Studio Debuut

28 december 2022 Reacties uitgeschakeld voor Studio Debuut gelooft heilig in de kracht van een sterk merk Views: 538 Advertorials

Studio Debuut gelooft heilig in de kracht van een sterk merk

“We maken het mooi, niet mooier” 

Jasper Wichers Schreur heeft een duidelijke missie: veelbelovende merken creëren. Met zijn eigen branding bureau Studio Debuut helpt hij bedrijven met het neerzetten van een onderscheidend merk dat in alles een samenhangend verhaal en identiteit uitstraalt.

Er zijn genoeg ondernemers die hun werk bestempelen als hun passie, maar er zijn er vrij weinig die dit ook echt aan álle kanten uitstralen. Nou, Jasper en zijn Studio Debuut doen dit absoluut wel! “Als ik tien dagen op vakantie ben en mijn vak niet kan doen, dan mis ik het gewoon”, zo grijnst hij. “Het klinkt cliché, maar mijn werk is écht mijn allergrootste hobby.” In zijn studio in hartje Deventer is zijn voorliefde voor design bepaald niet te missen. Waar je ook kijkt: overal hangen posters met illustraties, typografieën en andere grafische designs. “Ik vind het vooral mooi dat je als designer vanuit niets, iets kan creëren dat mensen raakt”, zo vertelt hij daarover. “Het begint bij een vaag idee, maar er komt altijd zo’n moment dat alles in elkaar valt. Dat blijft bijzonder.”

Jasper werkt inmiddels al zo’n negen jaar als freelance ontwerper, maar deed dit eerst jarenlang onder zijn eigen naam. “Dat vond ik lastig. Ik ben best bescheiden en daardoor vond ik het moeilijk om het merk om mijn persoon te laten draaien. Daarom ben ik vorig jaar Studio Debuut begonnen. Qua werkwijze is er weinig veranderd, maar toch merk ik dat klanten mij nu wat serieuzer nemen. En dat bevestigt alleen maar wat ik al wist: de kracht van branding is enorm.”Studio Debuut

Merkbeleving

De kennis over branding en alles wat er komt kijken bij het opzetten van een sterk merk, deed Jasper op bij diverse design opleidingen en een strategisch ontwerpbureau. Met Studio Debuut combineert hij deze kennis over branding met zijn passie voor design. “Samen met een select team van creatieve freelancers, kunnen we een totale merkbeleving neerzetten. Deze partners zijn specialisten in het vak, zo werk ik met (no-code) developers, fotografen, 3D motion designers, een content creator en een ervaren marketingstrateeg. Ideaal, want het is een mooie aanvulling op mijn eigen ontwerpskills. Zo kan ik merken naar een nóg hoger niveau tillen. Alles valt en staat daarbij met een scherpe positionering. We zetten daarom eerst een toekomstgerichte merkstrategie neer. Wie ben je en welke plek wil je innemen in de gedachten en harten van je doelgroep?”

Wanneer dit staat, gaat Jasper aan de slag met de volgende stap: het vertalen van strategie naar identiteit. Dit door het merk karakter te geven met een unieke belofte, tone of voice en volledige visuele stijl. Dit wordt ook allemaal vastgelegd in een brand guide. “Vervolgens vertalen we dit naar middelen zoals een website en gaan we nadenken over marketing. Wat kun je doen om je merkverhaal te laden en jezelf zichtbaar te maken? In mijn ogen moeten branding en marketing elkaar versterken. Veel bedrijven investeren vooral in marketing, maar doordat hun merk niet consistent is, schieten ze met losse flodders. Dit kan een piek opleveren in omzet of klanten, maar daalt ook snel weer. Door je eerst op branding te richten, zorg je voor samenhang en herkenning. Daarmee krijgt marketing meer effect. Dit resulteert in een gestage groei die blijvender is.”

Studio Debuut

Geen praatjes

Vanzelfsprekend heeft Jasper ook goed nagedacht over zijn eigen Studio Debuut. Dat zie je aan zijn logo, website en studio, maar dat merk je ook als je met hem praat. “Wie ik als merk ben? Eigenzinnig en oprecht. Van nature ben ik niet echt een ondernemer. Ik ben meer een creatieve gast die zijn eigen keuzes wil maken en daarom onderneemt. Daarnaast ben ik open in mijn communicatie en durf ik mijn mening te geven. Zakelijk gezien misschien niet altijd even tactisch, maar wel eerlijk en gemeend. Ik hou niet van grote praatjes. Daarom gaat Studio Debuut uit van het principe: we maken het mooi, maar niet mooier. Wij profileren merken dus vanuit een werkelijk verhaal, zonder je groter voor te doen. Tegelijkertijd ben ik ambitieus en nogal perfectionistisch, ik wil er oprecht het maximale uithalen voor mezelf én mijn klanten. Daarom maak je mij ook blij als ik het hele plaatje neer mag zetten. Dus strategie, identiteit en design, maar zeker ook begeleiding en advies daarna. Zo ben ik bijvoorbeeld al jaren nauw betrokken bij het laten evolueren van de merken Nijland Cycling en Bepacom. Zij werden één en twee bij de verkiezing Raalter onderneming van het jaar. Dat hebben ze helemaal zelf verdiend, maar beschouw ik ook als een mooi compliment.”

Hoewel Jasper op dit moment opdrachtgevers helpt uit heel Nederland, werkt hij toch het liefst in zijn eigen Salland. “Ik voel me fijn bij de mentaliteit van hier: bescheiden en realistisch over eigen kunnen. Doe maar gewoon normaal. Ik zie dit als iets positiefs. Toch mogen we hier ook best wel wat meer trots uitdragen, omdat er dan nog veel meer mooie dingen kunnen ontstaan. Daar is nog wel een slag te slaan.”

Studio Debuut
Grote Overstraat 8
Deventer

06 33 79 99 38
hallo@debuut.studio

www.debuut.studio  

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.