Met Uitzendbureau Salland weten we prima waar we voor staan, wat we willen en voor wie. Dat mag ook wel na al die jaren. Maar voor ons gloednieuwe label, Het Huis van Werk Salland, moesten we nog wel werken aan onze merkidentiteit.
Dus we hebben een merkstrateeg uitgenodigd en gevraagd of zij hierbij kon helpen. Ja, dat kon ze. Daarvoor was wel een doelgroepenonderzoek nodig. “En als je dan toch bezig bent, doe dat dan ook voor het uitzendbureau.” Oké. Klinkt logisch, maar van het uitzendbureau weten we het eigenlijk wel… dachten we. Goed, doe toch maar.
Echt, wat er dan gebeurt!
Een voorgesprek, een plan van aanpak, nog een gesprek, een brainstormsessie met het hele team, huiswerkopdrachten, een tussentijdsverslag en tenslotte de presentatie aan het team. En inderdaad, een deel van de uitkomsten wisten we al. Alleen is het nu zoveel scherper neergezet. Doelgroepen zijn superstrak gedefinieerd en beschreven met persona’s. De merkanalyse van beide labels zijn geborgd en staan als een huis. En wat misschien wel belangrijker is, de ‘reis’ die we met het team hiervoor maakten, heeft zoveel extra’s gebracht qua inspiratie, motivatie en betrokkenheid. Onze merken en doelgroepen zijn nu van iedereen, niet meer alleen van de marketingafdeling.
Moraal van het verhaal
Vaak denk je dat je het allemaal wel weet; ‘want we doen het al zólang’. Wees daar nooit zeker van. Een frisse, professionele blik van buiten kan je eigen zienswijze enorm verrijken. En tuurlijk, ook dát wisten we eigenlijk wel. Want is het niet zo dat ondernemers om diezelfde reden ónze expertise inhuren?
André Duteweert | Uitzendbureau Salland