Zijn we leuk genoeg?

Zijn we wel leuk genoeg? En zijn we wel aantrekkelijk genoeg?

De directeur van een grote transportonderneming zei ooit eens tegen mij: “Ik neem geen commerciële verkopers in dienst, want het zijn mijn eigen chauffeurs die elke dag opnieuw mijn bedrijf verkopen.”

Dat is toch wat je wilt als ondernemer: een positief en leuk werkgeversimago? Want alleen op deze manier trek je talentvolle sollicitanten en gemotiveerde werknemers aan. 

Maar wat is dat dan: Employer branding c.q. werkgeversmerk?Employer branding (EP) is het proces van het promoten van de organisatie als een voorkeurswerkgever bij een specifieke doelgroep (potentiële) medewerkers. Het gaat dan over het imago, de reputatie als werkgever. Oftewel, het werkgeversmerk.

Het wordt steeds belangrijker dat niet alleen jij jouw werkgeversmerk promoot; het is ook essentieel wat jouw werknemers en potentiële talenten over jou denken en zeggen. Ik geef je een aantal tips waarmee je rekening kunt houden:

1) Probeer met je bedrijf authentiek en onderscheidend te zijn om de juiste talenten in je bedrijf te halen en ze te behouden Het zijn je eigen medewerkers die een belangrijke rol spelen in het uitbouwen van een sterke EP-brand;

2) Geef een zo eerlijk, echt mogelijk beeld van jou als werkgever. Hoe jouw bedrijf werkelijk is en niet hoe je zou willen dat het was. Alleen oprechte communicatie dat een reëel beeld geeft, is geloofwaardig en onderscheidend;

3) Maak van tevreden medewerkers ook betrokken medewerkers: de eerste doet zijn job graag en voelt zich daar goed bij. Een betrokken medewerker gaat nog een stap verder en zet sterke prestaties neer die de bedrijfsresultaten beter maken;.

4) Wil je jouw EP naar een hoger niveau tillen? Maak dan zoveel mogelijk gebruik van vacaturewebsites,  wervingsadvertenties, aanwezigheid op social media, blogs, een eigen ‘Werken bij…’ pagina, recruitmentsite, seminars, etc.;

5) Het gedrag van de werkzoekende verandert. De manier waarop ze naar vacatures kijken, de extra informatie die ze over het bedrijf willen hebben, de bedrijfscultuur, de sfeer, etc…. Ben je als bedrijf nauwelijks of niet aanwezig op sociale media, dan kan dit een reden zijn voor de sollicitant om af te haken.

André Duteweert
www.uitzendbureausalland.nl

Delen:

Deel dit artikel!