Zo jaagt je website bezoekers weg vóórdat ze klant worden

Je website ziet er strak uit. Mooie kleuren, professionele foto’s. Maar… levert ‘ie ook klanten op? Veel ondernemers investeren flink in hun website, maar vergeten voor wie die eigenlijk bedoeld is. Niet voor jezelf. Maar voor je klant. En juist daar gaat het vaak mis.

Wanneer bezoekers op je website komen, hebben ze meestal een duidelijk doel. Ze zoeken een oplossing, een dienst, een contactpersoon. Binnen een paar seconden beslissen ze of ze blijven of wegklikken. Hoe zit dat bij jouw website? Sluit je boodschap aan bij wat je doelgroep zoekt?

Onduidelijke boodschap

Stel je voor: je komt op een website en leest bovenaan: “Wij helpen organisaties groeien door middel van innovatieve oplossingen op maat.” Klinkt professioneel. Maar wat doen ze? Zijn het coaches? IT’ers? Consultants? Vergelijk dat eens met: “Wij bouwen websites die klanten opleveren – voor lokale bedrijven in Salland.” Duidelijker, toch? Als een bezoeker niet binnen vijf seconden snapt wat je doet, is hij weg. Punt.

Bezoekers willen snel vinden wat ze zoeken. Geen logische menustructuur? Geen opvallende knoppen? Dan haken ze af. Tel daar bewegende banners, volle pagina’s en te veel keuzes bij op — en mensen raken de weg kwijt. Maak het simpel. Neem je bezoeker bij de hand. Wat is de volgende stap? Haal ruis weg. Durf te schrappen. Wat moet een bezoeker écht weten? Laat dat zien. De rest is ballast.

Traag = weg

Laadt je website langzaam? Dan ben je al te laat. Bezoekers hebben geen geduld. Elke seconde telt. Als je site niet snel reageert, klikken ze weg voordat ze iets gelezen hebben. Ze komen niet meer terug.

Iconen van Instagram of Facebook bovenaan je site? Niet doen. Je wilt mensen van social media naar je site halen – niet andersom. Social media is een goede manier om zichtbaar te zijn. Maar als iemand eindelijk op je website is, laat je ze toch niet meteen weer verdwalen op Instagram? Het wordt steeds moeilijker om mensen naar je website te krijgen. Dus als ze er eenmaal zijn, zorg dan dat je ze vasthoudt. Zónder afleiding. Je website is vaak je eerste indruk. En online krijg je zelden een tweede kans. Dus kijk nog eens kritisch naar je site. Niet als ondernemer, maar als klant. Wat zie je in die eerste vijf seconden?

Bart Pronk | Bart Online

Bart Pronk

Delen:

Deel dit artikel!