Achter de muren van historisch erfgoed gaat een internationale producent van babyvoeding schuil

Nostalgie en modern ondernemerschap smelten samen bij Heino’s familiebedrijf

Het was een berichtje van slechts tien regels in de regionale media. Ongetwijfeld zijn er dus Sallandse ondernemers die het spectaculaire nieuws hebben gemist. Triscom, de Heinose producent van babyvoeding, heeft tijdens een nationale handelsmissie in China een miljoenendeal (vijftig miljoen euro in drie jaar) gesloten met de exclusieve agent GSTT Beijing. Alle reden om op zoek te gaan naar de succesfactor van het bedrijf dat is gehuisvest in het pand waar vroeger de coöperatie Heino Krause onderdak vond.

Maak niet de fout door te veronderstellen dat het voor eigenaren (en echtpaar) Koos de Koning en Jessica Geerligs slechts een werkruimte is. Toen ze vier jaar geleden naar Heino kwamen, gingen ze eerst op bezoek bij de Vereniging voor Heemkunde ‘Omheining’. “We wilden meer weten over de geschiedenis en de conclusie was toen al snel dat we kwamen te werken in een stukje industrieel erfgoed”, aldus Jessica die in het gesprek wordt bijgestaan door dochter Eva de Koning die net als haar aanstaande echtgenoot haar entree heeft gemaakt in het familiebedrijf.

Industrieel erfgoed of niet, het hoeft je niet tegen te houden om een moderniseringsslag te maken. Triscom heeft echter een duidelijk statement afgegeven door alles zoveel mogelijk in de oude staat te laten. Dus, met een tegelvloer uit ver vervlogen tijden en met de kleur donkerbruin prominent aanwezig in de spreekkamer. “We hebben zelfs oude foto’s opgehangen vanuit de tijd dat boeren uit de omgeving melk met paard en wagen naar de fabriek brachten. Voor ons voelt het als een warme jas.”

De hang naar authenticiteit past prima bij een familiebedrijf en tot nu toe krijgen ze louter positieve reacties op hun huisvesting. De keuze voor het nostalgische pand vloeit voort uit de overname van Industriële Diensten Heino (IDH). Als vaste klant van IDH kreeg het stel vier jaar geleden de kans om het bedrijf over te nemen. “Het gaf ons de unieke gelegenheid voor een eigen productielijn. Overigens werkt IDH ook nog steeds voor andere klanten.”

Zuivel uit Nederland

De foto’s aan de muur geven een bepaalde tijdsgeest weer, maar staan eveneens symbool voor de wijze waarop Triscom in het leven wil staan. Met een goed, krachtig arbeidsethos en een mentaliteit waarbij je je niet direct op de borst hoeft te kloppen. Toch voelen ze dat ze de bescheidenheid nu wel wat mogen laten varen. “Misschien is het wel tijd om ons wat meer aan de buitenwacht te tonen. Als mensen lezen over een miljoenendeal groeit de nieuwsgierigheid naar wat zich hier allemaal afspeelt. Inderdaad is het begonnen als een groot avontuur, maar het was er wel één waar we de schouders goed onder moesten zetten. Nu knipperen we soms met de ogen. Dat we dit allemaal hebben bereikt.”

Onder het eigen merk Primavita ontwikkelt en produceert Triscom al meer dan 25 jaar baby- en kindervoeding en melkpoederproducten voor volwassenen, beiden op basis van koe- en geitenmelk. Met de nieuwe thuisbasis, de eigen productiecapaciteit en het eigen laboratorium besloten de eigenaren zo’n drie jaar geleden het merk uit te bouwen. “Je laat echt iets liggen als je het niet doet. Zuivel uit Nederland staat overal in de wereld zo geweldig goed bekend. Dat helpt je echt een eind op weg. Als je op een grote internationale foodbeurs staat en ze weten dat je uit Holland komt, heb je gewoon een streepje voor.”

Vanaf de komst naar Salland heeft Triscom veel geïnvesteerd in machines, personeel (inmiddels meer dan zestig werknemers), kwaliteit, veiligheid en hygiëne. De beloning kwam eind 2016 met de erkenning dat in de Heinose fabriek ook zuigelingenvoeding voor baby’s mag worden geproduceerd. Speciaal bedoeld voor kinderen van moeders die niet in staat zijn om borstvoeding te geven. De echte groeispurt kwam met de entree op de Chinese markt. Triscom levert de babymelkformules op basis van koe- en geitenmelk en agent GSTT Beijing levert het aan zesduizend baby- en moederwinkels in China. “We zijn daar ook gewoon begonnen met één doosje en het is per jaar gegroeid. Onze agent doet het fantastisch!”

Moedermelk

Triscom heeft al snel in de gaten gehad dat internationalisering het sleutelwoord was voor succes. China staat dus zeker niet op zichzelf. Wat heet! De Heinose producent is momenteel wereldwijd actief in 22 landen, waarbij vooral de Aziatische landen en Golfstaten aantrekkelijke afzetgebieden blijken te zijn. Toch wil het duo De Koning-Geerligs ook graag de Nederlandse markt bestormen. “We zijn op kleine schaal gestart met twee producten voor volwassenen. Primavita geitenmelkpoeder is gemakkelijker verteerbaar en Primavita HiCal melkpoeder kent een hoger calciumgehalte. Deze zijn momenteel in drogisterijen en online verkrijgbaar. Later dit jaar brengen we Primavita babyvoeding op basis van koemelk en geitenmelk op de markt. De filosofie is dat we ons onderscheiden met de geitenmelkpoeder. Als de consument ons daarmee het vertrouwen geeft volgt de koemelk vanzelf.”

Met internationalisering, geldingsdrang, lef en zakelijk instinct kom je een heel eind, maar in de ogen van Triscom is de succesformule pas compleet als je er een flinke scheut innovatie aan toevoegt. Zo heeft het familiebedrijf in eigen laboratorium het product Emiklo ontwikkeld. Deze yoghurt, verkrijgbaar in zes smaken, kun je thuis maken en is vooralsnog speciaal ontwikkeld voor de Chinese markt. Het heeft de onderneming zelfs al een nominatie voor beste yoghurt in de strijd om de prestigieuze internationale dairy awards opgeleverd. Een ander innovatieproces, waarmee Triscom internationaal aanzien heeft gekregen, is de ontwikkeling van Camelicious, een formule met kamelenmelk voor kinderen vanaf 1 jaar. “We zijn hiervoor benaderd door een bedrijf in Dubai dat eigendom is van de regerende vorst. Dat we het eerste bedrijf ter wereld zijn dat een dergelijk product heeft gemaakt, heeft ons veel aandacht in de internationale pers opgeleverd. Wij krijgen de kamelenmelk, voegen er ingrediënten aan toe, mengen het en de blikken gaan weer naar Dubai. Ook gaat er kamelenmelkpoeder naar Oostenrijk waar ze er allerlei producten van maken. Van kamelenijs tot energiedrankjes die in Engeland gretig aftrek vinden. Het is goed verteerbaar, laag in vet en rijk aan vitamines. Onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat dit het dichtst in de buurt komt van moedermelk. Niet voor niets hebben we ook het verzoek gekregen om babyvoeding op basis van kamelenmelk te produceren.”

Jaar van de efficiëntie

Het lijkt Triscom voor de wind te gaan. De bestellingen komen vanuit alle windrichtingen, maar nu is het natuurlijk wel zaak om geen last te krijgen van groeistuipen. 2018 Is door de eigenaren dan ook uitgeroepen tot het jaar van de efficiëntie. “De lijn van baby- en kindervoeding moet continu blijven draaien. Dankzij de mensen aan de lijn die als een team werken in het kader van productie en de ombouw van de lijn naar andere blikformatie en de snelle oplossing van storingen heeft dit geresulteerd in een productieverhoging van bijna dertig procent. Robots? Nee, we verdiepen ons wel in de mogelijkheden, maar voorlopig doen we het nog met onze eigen mensen die feeling hebben met het product en een continue kwaliteit bieden.”

Delen:

Deel dit artikel!