“We zijn ervan overtuigd dat probiotisch poetsen de komende jaren heel groot wordt”
Laten we maar meteen één ding ophelderen: nee, Laura (37) en Pien Kappert (22) zijn géén schoonzusjes. Het zijn échte zusjes met een duidelijke missie: Nederland laten kennismaken met hun gezonde en duurzame schoonmaakmiddelen. Vandaar ook hun heerlijke, passende naam: De Schoonzusjes.
Ze groeiden dan wel op met een vader die zijn hele leven al bezig is met duurzaamheid en micro-organismen, maar het was allesbehalve vanzelfsprekend dat Laura en Pien hem achterna zouden gaan. “Totaal niet zelfs”, zo lacht Pien. “Een paar jaar geleden nodigde hij ons en onze drie broers nog uit voor een avond. Hij wilde ons graag wat meer meenemen in het bedrijf. Wij dachten allemaal: ‘Nou, dat hoeft niet hoor. Bespaar je de moeite’. Voor onze vader is dit echt een levensmissie, maar wij hadden er allemaal vrij weinig mee.” Laura grinnikt: “Nou, en daar zitten we dan. Slechts een paar jaar later en we zijn helemaal om!” Die verandering begon bij Laura. Zij en haar man verkochten hun horecazaak en zo had ze opeens tijd over. Aangezien haar vader het altijd ontzettend druk heeft, vroeg ze of ze hem misschien ergens bij kon helpen. Daarin had hij al snel een idee. Met zijn eigen bedrijf werkte hij namelijk al jaren samen met een Duitse producent die ook probiotische schoonmaakmiddelen maakt. Deze middelen richten zich niet op het doden van slechte bacteriën met agressieve chemicaliën, maar maken juist schoon met behulp van goede bacteriën, de zogeheten microben. “Onze vader wilde daar altijd al iets mee en dus vroeg hij of ik me erin wilde verdiepen. Ik dook in de materie en meteen ging dat vuurtje aan. Want waarom vinden we het eigenlijk zo normaal om schoon te maken met chemicaliën? We gaan allemaal af op de heerlijke lavendelgeur en zien de gevaarsymbolen op de flessen niet eens meer. Als je dan hoort dat het écht anders kan, op een natuurlijke manier die beter is voor je gezondheid, leefomgeving en voor het milieu. Ja, ik wist meteen dat ik daarmee verder wilde.”

Zoeken en schaven
In eerste instantie ontkwam Pien nog aan het probiotische poets-virus, maar die besmetting liet niet lang op zich wachten. Op een vrije dag kwam haar zus namelijk langs om enthousiast over haar bevindingen te vertellen. “Nou, toen moest ik er ook aan geloven”, zo lacht ze. “Laura liet me in een filmpje zien over de werking van probiotisch schoonmaken en er ging een knop om. Ik dacht: waar ben ik eigenlijk mee bezig? En waarom weet niemand dit? Voor mij was het helder: ik wil mensen kennis laten maken met deze schoonmaakmiddelen. Samen met mijn zus.” Een mooie missie, maar de zussen sprongen daarmee wel in het diepe. Ze hadden een goed product, maar verder stond er nog helemaal niks. In Nederland is probiotisch poetsen vrijwel onbekend, dus waar begin je? En hoe ga je het verhaal vertellen? “Dat was echt zoeken en schaven. Daarom zijn we ons verhaal veel gaan presenteren aan bekenden. Wanneer slaan ze aan? Wanneer haken ze juist af?” Pien knikt: “Dat was onze grootste uitdaging. Net als omgaan met ‘nee’s’. In het begin komen die hard aan. Steeds denk je: komt dit nog wel goed? Heeft dit nog wel zin? Je moet jezelf blijven motiveren, want sommige mensen staan er niet voor open en dat is oké. Dus hup, door naar de volgende. Dat hebben we echt moeten leren.”
Vanuit enthousiasme
Hoe verschillend de twee zussen ook zijn (“we zijn echt dag en nacht”), op zakelijk gebied liggen ze verrassend op één lijn. Regelmatig zeggen ze tegelijkertijd precies hetzelfde en maken ze ongemerkt elkaars zinnen af. “Het werkt juist omdat we zo anders zijn”, zo denkt Laura. “Door ons grote leeftijdsverschil brengen we ook allebei iets anders mee. Ik heb wat meer ervaring in het ondernemerschap, terwijl Pien weer veel beter weet hoe je de jongere generatie aanspreekt. Ik zeg dan: we moeten op Facebook! Dan word ik uitgelachen.” Pien geeft haar zus een plagerig duwtje: “En terecht, want wie zit er nou nog op Facebook? We moeten op TikTok!” Een aanstekelijke lachbui volgt. Het typeert de zussen, want de twee hebben de grootste lol met elkaar. En dat is precies wat hun merk en verhaal ook uitstraalt: plezier. “Dat vinden we heel belangrijk. We willen mensen door middel van onze socials, webshop en presentaties op een leuke manier laten kennismaken met probiotisch poetsen. Niet belerend, niet vingerwijzend, maar juist vanuit ons eigen enthousiasme. We zijn er namelijk van overtuigd dat probiotisch poetsen de komende jaren heel groot gaat worden. En of dat nou via De Schoonzusjes gebeurt of via een andere weg; als het maar gebeurt. Het gaat ons echt om dat hogere doel. Of nou ja… Wel net zo leuk als het via ons gebeurt, toch?”
