MENU

22 december 2019 Reacties uitgeschakeld voor ‘Award winning’ Azerty bedient zich van e-commerce met boerenverstand Views: 910 SOM's Succesfactor

‘Award winning’ Azerty bedient zich van e-commerce met boerenverstand

Hardware webshop in Raalte staat aan vooravond van professionaliseringsslag

Het is best even schrikken als je op de eerste werkdag nietsvermoedend de deur open trekt bij Azerty. De beste hardware webshop van Nederland (2019) heeft namelijk de traditie om nieuwe medewerkers en stagiaires over een rode loper binnen te halen. Ten overstaan van al je collega’s die je met applaus begroeten. Het is de manier waarop mede-eigenaar en directeur Jeroen te Wierik je graag welkom wil heten in de ‘familie’.

Het is een soort van ludieke vuurdoop die kenmerkend is voor de wijze waarop Azerty in het leven wil staan. Net als de ‘roast’ die je staat te wachten als je het in je hoofd haalt om te vertrekken. “Je moet bijna entertainen om het collectief te bewaken. Ik vind dat bijzonder belangrijk”, aldus de ondernemer. 

Als je hem op de man af vraagt wat de belangrijkste kenmerken zijn van de onderneming, dan staat de bedrijfscultuur zeker in de top3. Want, als je het juiste gevoel creëert, waarbij mensen zich thuis voelen, dan kun je bouwen aan iets moois. En vind je jezelf als Raalter bedrijf na 15 jaar terug in de vaderlandse top als het gaat om de verkoop van hardware. 

Zelf doet Te Wierik er best veel aan om het juiste werkklimaat neer te zetten. Hij is niet de directeur die vanuit z’n ivoren toren met ijzeren hand over zijn troepen regeert, maar juist de leidsman die graag z’n team aan de arm meeneemt. “Elke woensdagochtend beginnen we hier met een presentatie. De ene keer vertel ik zelf iets over resultaten, visie of missie. De andere keer nodigen we een gastspreker uit. En elke drie weken ga ik met een team lunchen. Niet alleen met de chef, maar met het hele team.”

Fouten maken 

Het is de eerste werkdag in december en het geweld van Black Friday ligt net achter ons. Een geweldig succes bij de hardware webshop in Raalte, want er is 39% meer omzet gedraaid dan in dezelfde Black Friday periode in 2018. “Een mooi resultaat”, stelt hij vast. “Maar, ik word zeker net zo blij als medewerkers hun verantwoordelijkheid nemen en aangeven dat niet alles goed is verlopen. Het is gemakkelijk om succes te claimen, maar niet om te vertellen dat zaken zijn misgelopen. Fouten maken mag hier. Ik zou bijna willen zeggen: het moet zelfs”, aldus Te Wierik die eerder deze ochtend wel even het succes van Black Friday heeft gevierd. Natuurlijk met het voltallige personeel. “Vroeger gaven mijn compagnon en ik elkaar een hand en gingen we weer aan het werk, maar ik vind het mooi om er samen bij stil te staan. Het is belangrijk om medewerkers van Azerty onderdeel te maken van het succes.”

Niemand kan ontkennen dat het bedrijf met inmiddels zo’n 120 medewerkers (ca. 80 FTE) op de loonlijst het vreselijk goed doet. Als je dan ook nog de ene na de andere onderscheiding aan elkaar rijgt en bijna geen ruimte meer hebt om alle prijzen te stallen, dan tel je ook voor de buitenwereld echt mee. Als de eigenaar probeert het succes te verklaren, komt hij eerst uit op die typische Sallandse factoren als nuchterheid, gezond boerenverstand en de mentaliteit van hard werken. Maar dan komt hij met dé verklaring. Oftewel SOM’s Succesfactor: “wij bedrijven e-commerce met het gevoel van de winkel. Wij zijn groot geworden door te luisteren naar klanten en ook oog te hebben voor de hele kleine dingen. En dat wordt gretig gedeeld op de populaire internetforums zoals Tweakers.”

Azerty wordt in den lande weggezet als webshop, maar de Sallander weet wel beter. Dat je er best kunt binnenwandelen als je een vraag hebt over computers, laptops, notebooks en printers of ze wilt bestellen. En dat je in de ontvangstruimte dus onvervalst Sallands dialect kunt horen in de trant van ‘Moar, wat mu’k d’r dan nog bie hebb’n?’. Het is een hele bewuste keuze van Te Wierik om deze balieservice in stand te houden. “Wat mij betreft, gaat dit nooit verloren. Voor mijn gevoel zijn we groot geworden omdat we de kleine dingen weten te waarderen. Juist de klant aan de balie zegt wat ie denkt en we kunnen niet zonder die directe feedback. Daardoor weet je weer wat je wel of niet moet veranderen.”

Mierenhoop

De Azerty-eigenaar komt bij allerlei netwerkclubs over de vloer en maakt ook presentaties mee over nieuwe ontwikkelingen die het ondernemerschap raken. En daar steek je altijd iets van op. Als we hem spreken, de maand december is net begonnen, heeft hij het bijvoorbeeld over de fases in de ontwikkeling van een bedrijf. “We zitten nu echt wel in fase 4 van de 5 en dat is het moment om een duidelijke professionaliseringsslag te maken. We schakelen steeds meer consultants in die ons haarfijn vertellen wat onze bedreigingen zijn.”

Te Wierik vertelt openhartig over het feit dat zijn bedrijf werd vergeleken met een mierenhoop. Iedere medewerker doet wat hij/zij moet doen, maar er is een gebrekkige structuur. Het letterlijke advies was om ons meer te spiegelen aan grotere organisaties. De uitkomst is dat we in 2020 een extra managementlaag krijgen die voor meer en beter contact en structuur moet zorgen”, stelt de Raaltenaar die zelf eerder zijn klankbord creëerde door een Raad van Advies in het leven te roepen. “Twee mannen met veel ervaring en een uiteenlopende achtergrond. De een is bestuurder, de ander een echt rekenwonder. Zij zijn mijn klankbord.”

Zo adviseerden ze de oprichter annex eigenaar onder andere om nu geen bedrijf over te nemen. “Dit is het moment om ons te focussen op de eigen organisatie. Volgend jaar komt Amazon naar Nederland en misschien dient zich nog wel een grote speler aan. In deze onzekere tijden is het verstandiger te investeren in processen en de voorkant (lees: service en klantvriendelijkheid). Zo zijn we ook toe aan een nieuwe website. De vorige dateert van drie jaar geleden, maar je moet wel mee met de ontwikkelingen in de e-commerce. Zowel de consument (35% van de omzet) als de zakelijke klant (65% van de omzet met een team van 8 personen) wil zo min mogelijk handelingen om bij de bestelling te komen en wij willen zoveel mogelijk rendement voor onze tools.”

Het perfecte terrasje

Een ander bedrijf overnemen is (voorlopig) dus niet aan de orde. Ook investeerders hoeven bij Azerty niet aan te kloppen. “Dan krijg je een bedrijf waarvan er dertien in een dozijn gaan.” Moet je dan alles in je eentje uitzoeken? Nee, dat hoeft nu ook weer niet. Te Wierik speurt daarom altijd de radar af op zoek naar mogelijke samenwerkingsvormen. Dat heeft onder andere geleid tot een nieuw merk voor werkstations. Een samenwerking tussen Azerty dat zich richt op de assemblage van computers en een bedrijf dat notebooks bouwt. “Het geeft ons de kans om risico’s te spreiden zonder dat we het eigenaarschap over onze eigen tak verliezen.”

En al pratende zijn we aanbeland bij de meest bijzondere plek in het Raalter bedrijf. Een locatie met mooie strandfoto’s aan de muur, schelpjes in de vensterbank en zand op de vloer. Het is al omgedoopt tot ‘het perfecte terrasje’. Afgeleid uit een voorstelling van Lebbis (Hans Sibbel). De cabaretier schetst daarin zijn ultieme terrasbeleving. IJskoude rosé op een warme dag, het gevoel dat jij ondanks het overvolle terras de enige klant bent van het meisje in de bediening die je op het eind ook nog eens de beste kop koffie ooit brengt. Voordat hij er erg in had, betaalde hij een fooi die in geen enkele verhouding stond hetgeen hij genuttigd had. Een prachtige droom van Lebbis en een mooie stip aan de horizon voor Azerty. “Onze ambitie is niet om de grootste te worden, maar wel om de beste dienstverlener te zijn.”

Azerty
Kotterstraat 14
8102 HZ Raalte
0572-328120
www.azerty.nl

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.