MENU

25 juni 2020 Reacties (0) Views: 773 SOM's Succesfactor

Beekman Elektro verovert het land, maar koestert de regio

Het is net of Erik Beekman gedachten kan lezen. Aan het eind van het gesprek vragen we hem om vijf jaar vooruit te kijken. Wat we eigenlijk bedoelen is: ben je dan nog steeds aan de Stationsstraat in Raalte gevestigd? Het huidige onderkomen lijkt namelijk niet meer te matchen met de stappen die Beekman Elektro de laatste jaren heeft gezet. “2025? Dan ben ik er van overtuigd dat we over een nieuw pand beschikken op het bedrijventerrein van Raalte. We hebben namelijk wel behoefte aan een andere, betere uitstraling”, klinkt het oprecht.

Mochten de accountmanagers van de gemeentes Zwolle en Deventer dit lezen, hoeven ze niet direct in hun bolides te stappen in de verwachting de ondernemer over de streep te trekken zich daar te vestigen. “We blijven in Raalte. Dat staat vast. Nee, geen gemeente Raalte”, boort hij de eventuele hoop van de buurtdorpen de grond in. “Het dorp Raalte. Daar liggen onze wortels.”

Als we Beekman spreken, loopt de maand mei op z’n laatste benen. Het coronavirus heeft in alle hevigheid om zich heen geslagen, maar de eigenaar van het familiebedrijf zit er deze middag relaxed bij. “We kunnen lekker bezig blijven. Het grotere werk ligt wel even stil, maar er zijn nog genoeg kleinere klussen. Gelukkig zijn er in deze crisistijd ook branches die het goed hebben gehad. Die bedrijven durven het wel aan te investeren.”

Het scheelt een slok op een borrel dat Beekman Elektro midden jaren ’80 al besloot op meerdere paarden te wedden. De pijler elektro kreeg versterking van beveiliging (van brandmeldinstallaties tot cameratoezicht) en communicatie (van bekabeling tot netwerkapparatuur en telefooncentrales). Of zoals Erik Beekman het zelf omschrijft: de dikke en de dunne draden. 

Wereld op z’n kop

“Installateurs uit de regio doen hiervoor ook vaak een beroep op ons. Sommigen vinden het lastig om de stap naar de moderne wereld te maken. Waar installateurs allerlei handige apps verre van zich houden, namen wij juist een ICT’er in dienst.”

Beekman Elektro heeft inmiddels dertien werknemers op de loonlijst. Dan mag je jezelf tot de middelgrote bedrijven van de gemeente Raalte rekenen. “Die omvang hebben we nog niet zo lang hoor”, begint Erik zijn verhaal over de sprong voorwaarts die vanaf 2015 is ingezet. Destijds met acht medewerkers. Het C1000 diepvries distributiecentrum aan de Kotterstraat in Raalte moest worden vergroot en omgetoverd in een landelijk Jumbo diepvries distributiecentrum. Beekman won de aanbesteding voor het elektrawerk en had het allemaal supergoed voor elkaar. 

De onderneming deed zelfs meer dan waarvoor het was aangetrokken. “In de loop van het project gaat een ander bedrijf aan de slag met het isoleerwerk en we zien dat een grote fout wordt gemaakt bij de diepvries. Het is niet onze verantwoordelijkheid, maar we hebben wel aan de bel getrokken. Jumbo vertelde ons later dat we ze daarmee enkele tonnen hebben bespaard. Na de laatste bouwvergadering riep de facilitair manager me bij hem om te vertellen dat Jumbo de samenwerking graag wilde uitbreiden. In eerste instantie met een opdracht ter waarde van een paar honderdduizend euro voor het regelen van een deel van de verlichting in het Jumbo distributiecentrum in Beilen. Sindsdien geeft Jumbo aan dat ze eigenlijk altijd het liefst met ons in zee gaan.”

Eind 2017 stond de wereld voor Beekman Elektro helemaal op z’n kop. De planning toonde al een nieuwe opdracht voor Jumbo (het distributiecentrum in Raalte t.b.v. de internetaankopen) toen zich een andere grote klant aandiende: Pan Oston. Dit bedrijf wilde een nieuw pand realiseren en schakelde meerdere aannemers in. Beekman Elektro werd door één van die bedrijven naar voren geschoven als dé partij voor het installatiewerk. “Ik weet nog dat Pan Oston de vraag stelde of onze organisatie wel klaar was om zo’n groot project op te pakken. Ik antwoordde bevestigend maar gaf er meteen bij aan dat ik het nog belangrijker vind dat een dergelijke klus niet ten koste gaat van de bestaande klanten. Dat vonden ze geloof ik wel een bijzonder mooie reactie. En ja, ik bedoelde daarmee zeker ook de particulier. Ook voor één camera aan huis of een stop in de meterkast staan we nog steeds bij je op de stoep.”

Langzaam opschalen

Deze grote opdrachten gaven een enorme boost aan de status van Beekman Elektro. En natuurlijk ook aan de jaaromzet, want deze steeg van 100% in 2017 naar 230% in 2018 en 260% in 2019. “Alleen Pan Oston was al goed voor 1,1 miljoen euro. Dat was voorheen onze jaaromzet…”, aldus Beekman die aangeeft dat de teller vorig jaar uitkwam op circa drie miljoen euro.

De stijgende jaaromzet maakte het mogelijk om qua personeelsbestand langzaam op te schalen. De komst van een bedrijfsleider als rechterhand en sparringpartner van de eigenaar was een verademing. “Hij bracht ook een groot netwerk van ZZP’ers mee, terwijl we voorheen veel werkten met inleners. Het voordeel van ZZP’ers is dat het ook ondernemers zijn. Ze zijn niet de goedkoopste, maar de kwaliteit is wel gegarandeerd.”

Met de bedrijfsleider, een ICT’er, een tekenaar en sinds maart van dit jaar ook een nieuwe projectleider is de continuïteit van Beekman Elektro gewaarborgd. Een noodzakelijke stap die juist bij familiebedrijven vaak wordt onderschat. Als er dan ineens iets gebeurt met de eigenaar kan een succesvolle onderneming zomaar omvallen. “Een rustige week betekende voor mij vijftig uren werken, een drukke week tachtig tot honderd uren. Alles rond de elektraklussen kwam op mijn bordje terecht”, geeft Beekman de noodzaak nog maar eens aan. “Ik ben er wel één die onder druk het best presteert, maar er moest wel wat gebeuren. Als ik zou uitvallen, dan hadden we een serieus probleem. Nu heb ik meer tijd om bijvoorbeeld verder te bouwen aan de organisatie. Mijn wens is om op termijn te groeien naar zo’n twintig medewerkers.”

Cowboys

Beekman prijst zich dus gelukkig met het huidige team dat voor dit artikel op de gevoelige plaat is vastgelegd in de nieuwbouw van Korbeld Verhuur. Zowel in omvang als in mentaliteit. “Vaak hoor ik eerder van het personeel dat ze gaan overwerken dan dat ik ze kan vragen. De betrokkenheid is groot. Je voelt aan alles dat ze dezelfde passie delen. En stuk voor stuk zijn het vakmensen die kwaliteit leveren. Samen met een goed stukje service is dat wat we willen uitdragen. Ik hamer ook altijd op het teamgevoel. Dat heb ik wel geleerd in het vrijwilligerswerk. Je moet het samen en met veel plezier doen. Dat betekent overigens ook dat ik een grens stel aan het aantal inleners dat voor een project moet worden ingeschakeld. Zijn dat er teveel zodat de Beekman-kwaliteit in het gedrang komt? Dan laat ik de opdracht lopen.” Kwaliteit leveren, afspraken nakomen, meedenken met de klant en vakmanschap. Dat zijn de kernwaarden van Beekman Elektro die het bedrijf overal in Nederland erkenning opleveren. En dat zeker een bijdrage heeft geleverd aan de eretitel Raalter Onderneming van het Jaar die het familiebedrijf in 2018 in ontvangst mocht nemen. Zo’n onderscheiding helpt ongetwijfeld als je je wilt profileren in een vechtmarkt, maar daarvan is volgens de eigenaar geen sprake. “We zijn in staat een eerlijke prijs te vragen voor ons vakmanschap zodat we een nette boterham verdienen. En zeker net zo belangrijk: de service kunnen bieden die wij graag willen.”

Geen vechtmarkt dus, maar volgens Erik Beekman zijn er wel cowboys actief die aan de ene kant de markt verzieken en anderzijds het pad effenen voor bedrijven zoals Beekman Elektro. “Sommigen proberen te profiteren van de onwetendheid van de klant. Gaan lekker aan de slag met de verlichting zonder iets te vertellen over hoe het is gesteld met het lichtniveau over vijf jaar. Wij bieden hoge kwaliteit en vertellen ook een helder, eerlijk én compleet verhaal over het lichtniveau. De klant weet dus precies waar hij aan toe is.”

Beekman Elektro B.V.
Stationsstraat 40
8102 ED Raalte
0572 – 35 25 11

info@beekmanelektro.nl

https://beekmanelektro.nl

Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *