MENU

10 oktober 2019 Reacties uitgeschakeld voor Blijkaartje koppelt kwantiteit en kwaliteit aan ongekend servicemodel Views: 448 SOM's Succesfactor

Blijkaartje koppelt kwantiteit en kwaliteit aan ongekend servicemodel

Raalter bedrijf geeft webshop wél de persoonlijke touch

Gewoon even wat cijfertjes om mee te beginnen. In 12 jaar tijd heeft Blijkaartje de mijlpaal van 25.000 klanten bereikt. Elke vijf jaar is de omzet minimaal verdubbeld. In 2018 is ten opzichte van het jaar ervoor een omzetgroei van 20% gerealiseerd. En voor 2019, dat voor het bedrijf toch in de boeken gaat als een bewogen jaar, ziet het er naar uit dat de omzet kan worden geëvenaard. “Ja, we zijn eigenlijk best trots op wat we hebben bereikt”, stellen eigenaren Erna Koolhof en Inge Smit.

Ze moesten wel even wennen aan het idee dat Blijkaartje werd gevraagd voor een artikel in de rubriek SOM’s Succesfactor. “Je moet echt niet denken dat al onze plannen en ideeën in goud veranderen. De onderneming is ontstaan vanuit passie, de situatie en de geboden mogelijkheden. Niet vanuit een visie die is gebaseerd op de spreekwoordelijke dollartekens in de ogen. Na 12 jaar is dat fundament niet veranderd. Wel hebben we gaandeweg steeds meer ambitie gekregen en heeft het ondernemerschap zich verder ontwikkeld.”

Blijkaartje is eigenlijk een vervolg op de baan van Erna als ontwerper bij een regionale drukkerij. Het ondernemerschap geeft haar de mogelijkheid om het goed te combineren met het gezinsleven. Dat geldt ook voor schoonzus Inge die verantwoordelijk is voor de backoffice en het overleg met klanten. “Op de middag dat we aan de keukentafel besloten de krachten te bundelen, waren we meteen aan het werk. Als de kinderen in de box lagen en soms even een overlegje via Skype om zaken af te stemmen.”

De grote sprong voorwaarts werd gemaakt rond 2010 toen de dames in contact kwamen met Kaartje2go dat toen al een veel groter marktaandeel had en de mogelijkheid bood zelf online een ontwerp aan te passen. “Wij mochten als  kleine ontwerppartij onze bijdrage leveren, maar wat bleek: onze ontwerpen stonden steevast bij de populairste ontwerpen. Dat smaakte naar meer en het was voor ons het signaal om het heft in eigen hand te nemen.”

Altijd meekijken

Ze gingen niet over één nacht ijs. Alleen het bouwen van de website, het creatieve domein en verkoopkanaal, nam al twee jaar in beslag. “Het moest functioneel zijn én Google-vriendelijk. En we waren de eerste in onze branche die gebruik maakte van HTML5-files. Dat was noodzakelijk als je werkte met een iPad. De generatie aanstaande ouders maakte net massaal de omschakeling van desktop en laptop naar iPad, dus dat zorgde voor een flinke stijging in het marktaandeel.”

De kracht van Blijkaartje zit voor een groot deel in de zelfredzaamheid. De klant, inmiddels zowel de particulier als de ondernemer, kiest en personaliseert een ontwerp en heeft met een paar klikken mooie gedrukte kaarten in huis. Toch is er ook nog steeds rechtstreeks contact met de klant. Dat heeft enerzijds te maken met het groeiend aantal wensen en anderzijds met het hoge serviceniveau dat de dames willen bieden. “We kijken altijd mee en geven gevraagd en ongevraagd advies op de drukproef. Dan zien we nog wel eens dingen die beter kunnen en dat stellen we dan voor. Zonder dat er extra kosten aan verbonden zijn. Deze service is een investering in klantenbinding en het werkt: 9 van de 10 klanten blijven aan ons verbonden en zorgen voor een goede aanbeveling”, weten Erna en Inge die in de loop der jaren flink hebben geïnvesteerd in personeel. Inmiddels zijn naast de twee eigenaren zes parttimers in dienst getreden. “Noodzakelijk om het werk aan te kunnen en zelf energie over te houden. Dit jaar is qua organisatie wel het een en ander gebeurd, maar we hebben het weer aardig op de rit.”

Google-ranking

Natuurlijk houden we een rubriek als SOM’s Succesfactor graag positief, maar om succes te behalen, moet je ook tegenslagen hebben gekend. Voor Blijkaartje geldt dat 2019 niet het beste, maar misschien wel meest leerzame jaar uit de geschiedenis is. “Dat komt door de personele ontwikkelingen, maar zeker ook door onze nieuwe site. Een noodzakelijke stap, want waar we in 2013 voorop liepen, zagen we dat de concurrentie een inhaalslag maakte. We hebben toen stevig ingezet op een zogenaamde mobile first website, want tegenwoordig gaat de meeste interactie via mobiel. Helaas was een langzame integratie van de website niet mogelijk. Al het aanbod, duizenden kaartjes, moeten we zelf opnieuw plaatsen. Daarnaast is de structuur van de site op veel punten veranderd. Dat leidde tot een lagere Google-ranking en minder traffic. Al met al dus een lastige periode van bijna een half jaar. Hoewel we dit vooraf heel duidelijk in kaart hadden gebracht, blijven die eerste maanden toch spannend. Gelukkig is de lijn naar boven ingezet. We geloven ook heilig in de nieuwe site. Niet alleen omdat we weer voorop lopen qua (ontwerp)mogelijkheden en het platformtechnisch goed in elkaar zit, maar vooral omdat we klaar zijn voor de toekomst.”

Het is misschien een risico om deze vraag te stellen als je twee succesvolle dames tegenover te hebt zitten, maar vooruit, vaak bi’j te bange: “Bij Blijkaartje werken alleen vrouwen. Missen jullie de mannen niet?

“Missen? Welnee joh… Maar we sluiten niets uit, want qua humor en interactie kun je ze er goed bij hebben. De doelgroep bestaat voor het overgrote deel uit vrouwen. Niet alleen voor de privé-, maar ook de zakelijke kaartjes. Tenslotte is het vaak een taak die bij de secretaresse wordt neergelegd. Vrouwen kunnen zich qua belevingswereld beter verplaatsen in de klant. Ze onthouden alles en bij een tweede belcontact vragen ze even hoe het met de specifieke situatie is.”

Met de schier oneindige mogelijkheden van het internet in het achterhoofd is het een overweging om van Blijkaartje een grensoverschrijdend bedrijf te maken….

“We zien wel mogelijkheden voor bijvoorbeeld Duitsland of België, maar laten we niet te hard van stapel lopen. Eerst focussen op Nederland. We zijn hier nog lang niet klaar.”

De weg van de geleidelijkheid is natuurlijk een prima strategie. Toch probeer ik het nog even: we naderen het einde van het jaar, dus een kleine vooruitblik kan wel. Toch? Wat willen jullie in 2020 in ieder geval hebben gerealiseerd?

“Bij Blijkaartje zijn we van de kleine stapjes, maar nu de kinderen groter zijn, kunnen we wel een slag maken om ons aanbod te verbreden. 2020 Wordt het jaar waarin we ook met allerlei andere producten komen. Gebaseerd op een vraag van de klant en we kunnen het gemakkelijk realiseren met behulp van onze connecties. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan allerlei andere spullen voor de babykamer. En voor het zakenleven zijn er ook veel mogelijkheden om het ontwerp van een kaartje door te trekken naar andere middelen.”

Samengevat, wat is volgens jullie de succesfactor van Blijkaartje?

“Er zijn twee grote factoren. Ten eerste zijn wij de perfecte match om deze onderneming te runnen. Door onze verschillende karakters vullen wij elkaar heel goed aan. Ten tweede is het toch echt de eerder genoemde persoonlijke service die we in een digitale omgeving bieden. We durven hardop te zeggen we de beste zijn in oprechte aandacht voor de klant. Probeer het maar eens uit!”

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.