MENU

26 oktober 2020 Reacties uitgeschakeld voor “De grootste uitdaging als ondernemer? Voor jezelf zorgen en eerlijke prijs vragen” Views: 508 SOM's Starter

“De grootste uitdaging als ondernemer? Voor jezelf zorgen en eerlijke prijs vragen”

Vakvrouw Claudia Casagrande bundelt Italiaanse passie en Sallandse nuchterheid

Eigenlijk wist iedereen in haar omgeving al wel dat Claudia Casagrande in de wieg was gelegd voor het eigen ondernemerschap. En dat het naar alle waarschijnlijkheid ook wel in de maakindustrie zou zijn. “Ja, de belangstelling voor techniek zat er al vroeg in. Na de basisschool wilde ik graag naar de LTS, maar in die tijd was dat voor een meisje heel raar.”

Haar arbeidscarrière verliep dus anders dan dat ze voor zichzelf had uitgestippeld. Ondanks of misschien wel dankzij de avonturen in diverse uithoeken van de economie (van horeca tot ICT) bleef Claudia in de vrije tijd wel van alles maken. Wat heeft ze niet opgepakt? Van het stofferen van meubels tot bijzondere cadeaus voor familie en vrienden en van kleding tot beeldhouwen. 

De rode draad in alles wat ze doet is de combinatie van creativiteit en techniek. Op haar achtste zat ze achter haar eerste (kinder)naaimachine en die is nooit uit beeld verdwenen. In januari 2020 begon ze – ruim in de 50 – met ClaCa Design, een onderneming in het ontwerpen en creëren van (voornamelijk) leren tassen. “Ik wilde altijd al graag een ambacht leren en toen kreeg ik in 2018 de opleiding leren tassen maken en ontwerpen onder ogen. Toen heb ik alles op alles gezet om deze mooie opleiding te kunnen volgen en voor mezelf te beginnen. Hier word ik echt gelukkig van.” De schoonheid van het ambacht volgens een haalbaar concept, want natuurlijk wil ze wel dat ClaCa Design succesvol is. Zonder zichzelf al teveel druk op te leggen. “Ik ben gepassioneerd en weet dat ik het op termijn kan uitbouwen, maar ik hoef er niet rijk van te worden. Nu probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen. Van het automatiseren van de administratie tot het opzetten van een webshop. Ik wil zoveel mogelijk geld overhouden voor de aanschaf van leer. Elke andere uitgave voelt nu als een vorm van verkwisting.”

Als je in (de omgeving van) Deventer ondernemer bent en wel eens bij een netwerkclub aanhaakt, dan moet je Claudia Casagrande ooit zijn tegengekomen. Want, ze is een netwerktijger pur sang. “Het heeft me veel gebracht. Als je begint met een onderneming loop je rond met allerlei vragen, dus ik heb gewoon een aantal ondernemers gevraagd wat er allemaal bij komt kijken. En ik heb het geluk gehad dat ik door de opleiding tassen maken en ontwerpen een traject mocht volgen bij Qredits, een partij die ondernemers coacht en begeleidt. Netwerken en vooral buiten je eigen kringetje kijken, dat moet de opdracht zijn voor iedere startende ondernemer!” 

Claudia heeft gekozen voor een onderkomen in een (nog niet eens zo heel oud) schoolgebouw in de Deventer wijk Colmschate Vijfhoek. Een professioneel atelier waarmee meteen duidelijk wordt dat ze zich niet direct richt op de particuliere klant. “Het liefst doe ik maatwerk voor ondernemers met speciale wensen en ideeën. Denk bijvoorbeeld aan een serie laptoptassen met logo. De grootste uitdaging is dan wel om goed voor mezelf te zorgen en een eerlijke prijs te vragen.”

Leer van vruchten

Amper een paar maanden na de start van ClaCa Design breekt de coronapleuris uit. Dat is natuurlijk geen pretje voor een startende ondernemer. Dankzij haar positieve levenshouding ziet ze echter wel in dat het haar iets extra’s heeft gebracht. Zoals een zijspoor op tassengebied. “Tijdens een online sessie van de netwerkclub ‘Vraag je netwerk’, die in coronatijd is ontstaan, werd ik getriggerd om meer te doen met hergebruik van materialen. Met een aantal ondernemers hebben we samen het concept Hanzetas bedacht en uitgewerkt. Een exclusieve strandtas met een unieke print omdat het is gemaakt van gerecycled rolbanner- of zeildoek. Een tas die standaard wordt gevuld met een duurzaam geproduceerde bubbelwijn uit Italië. Dit relatiegeschenk is de uitkomst van een mooie samenwerking met meerdere ondernemers”, aldus Claudia die naar eigen zeggen een groot hart heeft voor duurzaamheid. “Mijn streven is uiteindelijk een 100% duurzame uitstraling. Ik volg de ontwikkelingen op de voet en het is nog maar de vraag of leer in de huidige vorm blijf gebruiken. Het wordt namelijk onder slechte arbeidsomstandigheden geproduceerd en er is sprake van een chemisch proces. Er zijn nu bijvoorbeeld al partijen die experimenteren met leer gemaakt van vruchten.”

De samenwerkingsvormen zijn zinvol en het geeft tegelijkertijd de vernieuwing die ze nodig heeft. “Ik ben iemand die altijd wel een soort van prikkel nodig heeft.” In de (voorzichtige) groei die ze voor ogen heeft, ziet ze zeker ook mogelijkheden om de samenwerking uit te breiden richting bijvoorbeeld sociale werkvoorziening. “Zelf hou ik me het liefst bezig met ontwerpen en besteed ik het merendeel van de productie van de Hanzetas uit. Wellicht is het in de toekomst zelfs mogelijk om in het atelier een werkplek te creëren voor iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt. Wat zou het mooi zijn om dit allemaal samen te brengen”, droomt ze hardop.

Met ClaCa Design ziet ze voor de nabije toekomst zeker ook kansen op het gebied van de inrichting van woningen en bedrijfspanden. “Dat ik in samenwerking met een stylist producten kan maken die passen bij de sfeer van de inrichting. Man, ik heb wel honderden ideeën voor bijvoorbeeld een horecabedrijf. Als starter is het nu van belang de zakelijke markt te triggeren en mijn verhaal uit te leggen. Niet voor niets ben ik heel actief op social media zoals LinkedIn. Tegelijkertijd weet ik ook dat ik me niet op teveel verschillende dingen tegelijk moet focussen. Accepteren dat niet de hele wereld mijn klant kan zijn…”

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.