Entrepreneur en connaisseur Mehmet Eser haalt inspiratie uit kleine dingen

Verbinder pur sang oogst veel waardering voor oprichting landelijk Horeca Netwerk

Hij heeft amper plaatsgenomen in het Zwolse stadsrestaurant Blij of Mehmet Eser steekt al van wal met een prachtige oneliner. “Ondernemen is zien wat iedereen ziet en doen wat niemand doet.” Hij heeft ‘m niet zelf bedacht, maar het lijkt wel speciaal voor hem geschreven. Na tien jaar gewerkt te hebben in de sector die hij lief heeft, richtte hij Horeca Netwerk op, een platform voor de horeca en foodservicesector. Een van oudsher moeilijke branche waarin het eigen belang altijd voorrang lijkt te hebben boven samenwerking.

Als je denkt aan de rubriek ‘SOM’s Succesfactor’, dan is het logisch dat je in eerste instantie denkt aan bedrijven die bezig zijn met een internationale opmars. En/of veel geld verdienen met een nieuw(e) product of dienst. Maar succes is een relatief begrip. Mehmet Eser leert ons dat je succes kunt hebben door ondernemend en initiatiefrijk te zijn.

Dat zat er al vroeg in, want op z’n vijftiende leerde hij zijn belangrijkste verkooplessen bij de McDonalds. En om zijn studie commerciële economie te kunnen betalen, maakte hij websites en werkte hij in de horeca en call centers. Rond zijn afstuderen (bij Coca-Cola) ging de site zeilofferte.nl in de lucht. “Een vergelijkingssite voor de zeilindustrie. Dat kwam helaas niet van de grond. De tijd was er nog niet rijp voor”, geeft hij aan al jong oog te hebben gehad voor goede, zakelijke initiatieven, maar dat externe factoren je de das om kunnen doen.

Geen naambordjes

Na banen bij Coca-Cola, Unilever, Croky en Van Dobben kwam hij naar eigen zeggen op een kruispunt te staan. “Ik merkte aan alles dat de corporate cultuur niet aan mij was besteed. De zaken waar ze zich druk om maken, ik voelde het gewoon niet”, aldus Eser die bij zijn laatste werkgever al was begonnen met de oprichting van een nieuw netwerk: de Foodservice Homies. “In eerste instantie heb ik via LinkedIn een oproep gedaan. Gezocht: gezellige Sales Managers om mee te zuipen. Letterlijk die tekst.”
Een netwerk bedoeld voor Marketing- en Salescollega’s op hoofdkantoorniveau en alleen werkzaam in de foodservice. Waar hij hooguit enkele tientallen collega’s dacht te verwelkomen, waren er 68 aanmeldingen. “En dan kijken ze je aan omdat ze verwachten dat ik iets ga zeggen. Dat was echt spannend, maar ik heb gewoon eerlijk verteld wat ik echt dacht en voelde. Het ging daarna als een lopend vuurtje en voordat ik het wist, zaten we op een dag op 270 bezoekers”, vertelt Eser die via zakelijke relaties allerlei spullen bij elkaar wist te schrapen. “Van gratis tickets, muntjes tot allerlei banners.”

“Ik wilde niet de zoveelste borrel organiseren”, vervolgt hij zijn relaas. “Het devies was: zie het maar als jouw eigen verjaardagsfeest. Thuis loop je ook niet met naamkaartjes op, deel je ook geen visitekaartjes uit en draag je ook geen kostuum. Waar het wel om draaide, was contact met elkaar. Ieder lid betaalde 150 euro en we probeerden iedere keer te gast te zijn op een bijzondere locatie. Dat liep uiteen van een bioscoop tot de Amsterdam Arena waar we dus na twee jaar met 270 man te gast waren. Vervolgens heb ik discussiesessies aan het programma toegevoegd en daarna kwamen de fabrieksbezoeken en een inspiratiereis.”

Als de Zwollenaar op de praatstoel zit, is hij niet te stoppen. Het is ons nog nooit overkomen, maar we hoeven amper een vraag te stellen. Is het erg? Nee, totaal niet, want het is een boeiend verhaal dat slechts wordt onderbroken omdat de hoofdpersoon opnieuw naar de parkeermeter moet. “De rode draad was heel simpel: zoek de samenwerking! Eigenlijk is het bijzonder dat niemand er ooit iets mee heeft gedaan. In mijn hart wilde ik er fulltime mee aan de slag, maar vanwege het gezin met jonge kinderen en een flinke hypotheek durfde ik het eerst niet aan. Het gevoel groeide echter nadat ik het nummer ‘Changes’ van Tupac hoorde en daardoor werd geraakt. Tijdens de Horecava 2017 was het ‘Ik leef mijn eigen leven’ van André Hazes jr. dat er vervolgens voor zorgde dat ik ter plekke mijn ontslag heb ingediend. Dat heb ik een paar dagen later toegelicht aan mijn manager met een filmpje. Had hij nog nooit meegemaakt.”

Online vertegenwoordiger

Na zijn zelfgekozen ontslag wilde Eser verder met zijn horeca- en foodservicenetwerk, maar hij had eigenlijk geen flauw idee hoe en waar hij moest beginnen. Tot een vakantie op de Copacabana in Brazilië hem de ogen opende. “Hoe ging het tot dan toe in de horeca? Ieder bedrijf stuurt vertegenwoordigers op pad om de markt te bewerken. Dat betekent dus dat je met drie man buitendienst zo’n 4800 contactmomenten kunt hebben en circa 2500 locaties kunt bedienen. Maar, als ik je vertel dat de Foodservice uit 210.000 verkooppunten (waarvan 40.000 horeca) bestaat, dan kun je snel zien dat het fysiek onmogelijk is voldoende klanten op een goede manier te bedienen. Mijn idee was om de traditie te doorbreken met een platform dat als een online vertegenwoordiger fungeert.”
Op 5 april 2017 organiseerde hij opnieuw een Foodservice Homies borrel, maar nu vooral bedoeld om zijn nieuwe concept en bedrijf te presenteren. “Ik was ineens ondernemer, bood foodservicebedrijven de kans hun (nieuwe) producten te introduceren, maar echt niemand nam contact op. Even heb ik overwogen de handdoek in de ring te gooien, maar toen ben ik in de auto gestapt. Heb vele dagen rondgereden om bedrijven te bezoeken en ze naar draagvlak een bijdrage te laten leveren. In een maand tijd had ik 150.000 euro aan toezeggingen en ik voelde me de koning te rijk.”

Binnen no-time werden een website en mobiele app ontwikkeld en het ging crescendo. Zelfs zodanig dat hij uiteindelijk fysiek werd ingehaald door de waan van de dag. Zijn passie was werk geworden en na een korte retraite kwam Eser tot de conclusie dat de visie klopte, maar de uitvoering anders moest. “Ik had het gevoel dat ik niet meer de juiste dingen deed en werd geleefd door de inkomende stroom berichten. Werkte dag en nacht, maar merkte al snel dat ik keuzes moest maken. Dat was niet gemakkelijk, maar wel noodzakelijk om weer mezelf te kunnen zijn!” Na het doorvoeren van een aantal belangrijke veranderingen binnen de organisatie kon hij weer terug in de rol die hem het best past: die van verbinder. “Ik had de controle weer in handen en werd weer verliefd op mijn eigen bedrijf.”

Horecanetwerk.nl biedt nu dagelijks nieuws uit de wereld van foodservice, recepten, noviteiten en een overzicht van activiteiten en evenementen. Alles op één website en 100% onafhankelijk. “Als je het hebt over succesfactoren, dan is dat er zeker één. We houden het zuiver en verkopen geen transactionele dealtjes waarbij je dus een losse banner kunt afnemen. De andere succesfactoren zijn volgens mij dat ik continu heb vastgehouden aan mijn ambities, dat ik geloof dat je ook echt moet kunnen geven om te kunnen krijgen en dat Horeca Netwerk is opgebouwd vanuit mijn collectieve gedachte. Natuurlijk is het ook in andere sectoren uit te rollen, maar ik heb een grote voorliefde voor de foodservice, doe wat ik leuk vind en kan mijn rekeningen betalen. What else do you need?”

Delen:

Deel dit artikel!