Gastoudergoeroe én ontdekkingsreiziger in de jungle van duurzaam bouwen

Sebastiaan Dekkers koestert succes 4Kids en omarmt nu ook het duurzaam bouwen

Als je een tijdje met Sebastiaan Dekkers in gesprek bent, dringt de vergelijking met voorzitter Jacco Vonhof van MKB Nederland zich op. Beiden zijn op erg jonge leeftijd ondernemer geworden, beiden sleepten meerdere prijzen (waaronder de FD Gazellen Award) in de wacht. En dus lijkt de vraag opportuun of we hier praten met een toekomstige bestuurder van een landelijke ondernemersorganisatie. Of misschien ligt zelfs een rol als volksvertegenwoordiger voor hem in het verschiet. “Ach, ik kan me voorstellen dat ik ooit misschien iets in die richting ga doen, maar daar ben ik nu zeker nog niet aan toe.”

Zeg je Sebastiaan Dekkers, dan noem je in één adem zijn levenswerk: Gastouderbureau 4Kids in Heino. Maar dan geven we te weinig credits aan zijn moeder Ria. Samen stonden ze aan de wieg van deze organisatie die inmiddels landelijke dekking heeft. Ria als de deskundige op pedagogisch gebied en haar zoon als de ondernemer, de organisator en de man met oog voor commercie en marketing.

Een gastouderorganisatie lijkt een vreemde eend in de bijt als het gaat om ondernemingen die ooit al een plaatsje in deze mooie rubriek hebben verdiend, maar het is meer dan honderd procent terecht, want het is een succesverhaal uit de categorie jongensboek.

De inmiddels in Zwolle woonachtige Dekkers studeerde technische bedrijfswetenschappen in Groningen toen zijn moeder in het weekend aan de keukentafel bekende toe te zijn aan een nieuwe uitdaging. Tegelijk vond ze het lastig om de passie voor het gastouderbureau, dat ze zelf had opgezet in Heino, los te laten. Waarop zoonlief opperde om met z’n tweeën een bedrijf in gastouderbemiddeling op poten te zetten. Het was in 2004 het begin van een mooi avontuur. “In het begin was gastouderopvang en bemiddeling echt vrijwilligerswerk, maar ik durf wel te stellen dat we het met 4Kids naar ‘the next level’ hebben getild.”

Neem ons mee in het succes. Wat is het geheim van de snelle groei van het bedrijf?

“Onder andere door de digitalisering te introduceren. Bedrijven werkten toen nog met servers. Als je al op afstand kon werken, dan had je een soort beveiligde verbinding nodig om met de server elders in het land te kunnen communiceren. We zijn in 2004 direct webbased begonnen en dat is één van de fundamenten van ons bedrijf geworden. Een ander belangrijk punt is dat je jezelf doelen moet stellen. We hebben er best even over gediscussieerd, want mijn moeder was gewend om in Raalte en Heino actief te zijn, maar als je dit wil laten slagen, moet je – om het plat te zeggen – alle klanten pakken die je pakken kunt. Dus, we gingen naar Deventer. En ook naar Zwolle en Enschede. Het bleken allemaal groeibriljantjes te zijn.”

Van kop tot staart

Je zou denken dat zijn studie technische bedrijfskunde niet meer van pas kwam, maar het hielp juist bijzonder goed om de processen rondom gastouderopvang te structureren. “Wat gebeurt er van kop tot staart in een bemiddelingstraject tussen ouders, gastouder en bemiddelaar? Al die informatiestromen zijn digitaal in kaart gebracht. Daardoor kon iedereen op afstand werken en kunnen we toch voldoende kwaliteitszorg garanderen.” 

Dat heeft de wereld van gastouderopvang behoorlijk opgeschud, want voor een groot deel was het natuurlijk een wereld van dames die het er effe bij deden.

“Precies. Alleen zij wachtten tot het werk naar hen toe kwam, terwijl wij veel meer bezig waren met het vermarkten. We hebben veel reclame gemaakt en de publiciteit gezocht. Vooral ook via internetmarketing. In 2004 waren de meeste jonge ouders net bekend met zoeken via Google. Als je dan zocht op kinderopvang, dan kwamen wij in beeld. Ja, dan gaat het best hard.”

Zo hard dat het niet meer draait om alleen 4Kids, want met Columbus Junior is ook een grote kinderopvangorganisatie neergezet. Inmiddels staan er 500 mensen op de loonlijst en wordt samengewerkt met 1.500 ZZP’ers. “Nu zit ik in de fase dat ik me alleen nog moet bezighouden met de grote lijn, moreel leiderschap en het bewaken van de organisatiecultuur.” 

We moeten soms even met zevenmijlslaarzen door de ontwikkeling van 4Kids en dan lijkt het bijna alsof alles heeft meegezeten, maar dat is zeker niet het geval. Zo kwam in 2008 ineens het nieuws naar buiten dat het kabinet flink wilde bezuinigen op de gastouderopvang. Gelukkig had 4Kids toen al een aardige status in het land en kon Dekkers samen met andere gastouderorganisaties in Den Haag het gesprek aangaan om Kamerleden te overtuigen van de nut en noodzaak van gastouderopvang.

Ervaar je dan ook je eigen kwetsbaarheid? Aan de ene kant een verschrikkelijk mooi bedrijf opbouwen en dan bepaalt de overheid ineens iets waarmee je in je hart en ziel wordt geraakt…

“In je hart en ziel is misschien iets teveel gezegd, maar als je een aantal jaar al je energie in het bedrijf hebt gestoken, krijg je wel even buikpijn van zo’n boodschap. Een miljoenenbezuiniging op de gastouderopvang. Ik zag ook wel dat het budget in de kinderopvangtoeslag fors werd overschreden en dat het weer op een bepaald niveau moest komen. Het probleem was alleen dat vanuit het geld werd gedacht omdat er geen 

inhoudelijke kennis was. Voor het ministerie bestond de kinderopvang uit kinderdagverblijven en buitenschoolse opvang (BSO) met een klein gastouderbureau. Dat er ook een grote gastouderorganisatie bestond, dat vonden ze maar raar. Het ministerie ging af op informatie uit het veld, maar het speelveld zag er inmiddels heel anders uit.”

“Ouders hadden behoefte aan gastouderopvang”, vervolgt hij. “Het is gewoon een goed en verdedigbaar alternatief voor kinderdagverblijf of BSO. Sommige kinderen kunnen daar helemaal niet aarden en dan is de gastouderopvang echt van meerwaarde voor de ontwikkeling van het kind.”

Blauwdruk

De geslaagde lobby in Den Haag is wel één van de aspecten waarop Dekkers het meest trots is. Dat er een luisterend oor is gevonden en dat de sector zelf met een blauwdruk is gekomen voor beheersbare kosten en een verbetering in kwaliteit. “Anderhalf jaar later is de Wet Kinderopvang aangepast. En nagenoeg alle belangrijke punten uit ons plan zijn overgenomen. Er is een systeem neergezet waarbij de kwaliteit is geborgd en verantwoording kan worden afgelegd waarom dat geld wordt uitgegeven.

Was het een kantelpunt voor de sector en voor jou als ondernemer?

“Ja, absoluut, want na de implementatie van de wet veranderde er van alles. We hadden onszelf ook veel werk op de hals gehaald. MBO-diploma’s voor alle gastouders, periodieke en gecertificeerde eerste hulp cursussen voor elke gastouder, scholing van bemiddelaars; noem maar op. Geldstromen die toen tussen ouder en gastouder werden afgewikkeld, moesten ineens via de bankrekening van het gastouderbureau. Dat vergde wel wat van de organisatie.”

Je elimineert misschien ook een deel van de aanstormende concurrentie?

“Voor een brancheorganisatie kan het effectief zijn om hoge toegangsdrempels te creëren voor het beschermen van de eigen markt, maar dat heeft bij ons niet meegespeeld. De sector moest overleven, de problemen aanpakken en kwalitatief betere opvang realiseren!”

Na de gastouderopvang volgde vanuit het ministerie een zelfde operatie voor de kindcentra (kinderdagverblijven en buitenschoolse opvang). Dat bood 4Kids de unieke gelegenheid om als landelijke nummer 2 in gastouderopvang ook in deze markt te duiken. “Deels vanuit persoonlijke ambitie, deels vanuit risicospreiding heb ik twee ondernemers geholpen om onder mijn verantwoordelijkheid een doorstart te maken. Van vijftig medewerkers in 2015 gingen we naar 450 in 2018 waarbij we mooi gebruik konden maken van de ervaringen met 4Kids. Een stabiele organisatie met heldere systemen om continu te meten en verbeteringen door te voeren. Het voordeel van die omvang is meteen dat je kwaliteit kunt inkopen. Een eigen facilitaire en technische dienst, een bouwmanager voor renovatie en verduurzaming en een eigen managementteam.” 

Duurzaamheid

Het woord duurzaamheid valt meerdere keren. Zowel binnen de organisatie als met zijn persoonlijke focus op milieu. En met beide organisaties in rustig vaarwater groeide zijn ambitie om het werk te doen met gebruik van zoveel mogelijk circulaire bronnen. Hij geeft zelf het goede voorbeeld binnen 4Kids en Columbus Junior, maar tilt het naar een ander niveau door in een nieuwe (bouw)onderneming te stappen: Tala. Dat staat voor Take a look around.

Waarom een bouwonderneming?

“Iedereen heeft het over hoe belastend vliegen is voor het milieu, maar het is tien procent van de wereldwijde uitstoot van CO2. Veertig procent komt vrij bij het bouwen en daarna het verwarmen van de gebouwen. Dus hebben we met een aantal vrienden met verstand van zaken en met honger naar het ondernemerschap een bouwonderneming opgericht die duurzame woningen moet gaan bouwen. Nederland staat voor de uitdaging om in de komende tien jaar één miljoen woningen te realiseren. We willen een substantieel hiervan op duurzame wijze bouwen. Met natuurlijke materialen als hout, hennep en vlas. 

Onze houten woningen bijvoorbeeld (van cross laminated timber*) worden in de fabriek aan een productielijn in elkaar gezet. Je moet de traditionele bouwsector, die uit relatief veel kleine bedrijven bestaat, laten zien dat je gemakkelijk iets duurzaams kunt doen.”

Is het ondernemerschap dus simpelweg te leuk?

“Mijn kracht zit wel echt in dat ondernemen. Elke dag iets nieuws verzinnen, daar krijg ik energie van!”
*Zie VPRO’s Tegenlicht: https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2019-2020/houtbouwers.html

Delen:

Deel dit artikel!