MENU

25 juni 2019 Reacties uitgeschakeld voor Het mantra van AKROH Industries: gewoon blijven én gewoon durven! Views: 768 SOM's Succesfactor

Het mantra van AKROH Industries: gewoon blijven én gewoon durven!

74 Mensen in dienst maar het gevoel van eigenaar Arend-Jan Horst is leidend

Al op 11-jarige leeftijd liep hij rond in het bedrijf van opa en pa en gaf hij z’n ogen goed de kost. Met de wetenschap van nu was dat natuurlijk al een voorteken dat hij later ook de stap naar het eigen ondernemerschap zou wagen. Goed om je heen kijken, maar ook dingen durven oppakken, dat was én is nog steeds de manier waarop Arend-Jan Horst van AKROH Industries het liefst ten strijde trekt.

Met resultaat, want het Zwolse bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling en productie van kunststof- en halsbandproducten mag zich in 2019 tot de top 250 van snelste groeiers in Nederland rekenen. Natuurlijk heeft Horst wel eens een colbertje aan of indien nodig zelfs een maatkostuum, maar we treffen hem deze maandagmiddag in zijn favoriete outfit: een spijkerbroek en een T-shirt. Het is een effen shirt waarop heel goed een tekst had kunnen staan. Iets in de trant van: ‘Groot geworden door gewoon te blijven’.

Waar nodig weet hij zich op de voorgrond prima te redden, maar bij voorkeur gaat de oprichter en CEO namelijk graag op in de massa. “Een nieuwe medewerker vroeg ooit in de kantine wie nu eigenlijk de baas is. Iedereen lachen natuurlijk, want ik zat even verderop gewoon aan dezelfde tafel.” Natuurlijk moet hij zichzelf ook wel eens in de armen knijpen, want het is nog maar 8 jaar geleden dat hij startte met AKROH Industries. Tot dat moment was de tak van kunststof producten een onderdeel van het familiebedrijf Horka dat zich verder richtte op de ruitersport. Zijn broer en neef gingen door met de hippische tak en hij kreeg de kans op eigen benen te staan.

Risico spreiden
Bij de start kende AKROH 4 medewerkers en anno 2019 staat de teller op 74. “Ja, het is heel hard gegaan”, weet hij zelf als geen ander. “Wat het geheim is? Dat is best lastig aan te geven, maar het is toch vooral te danken aan het feit dat je na verloop van tijd op elke plek goede mensen hebt zitten. Dat heeft wel even tijd nodig en ik bemoei me er zelf nog steeds mee. Ik heb er ook wel een neusje voor. Je kunt bijvoorbeeld al veel zien aan de houding. Hebben ze fut in het lichaam en zijn ze proactief of hangen ze er een beetje bij? Door elke keer weer mensen aan te nemen, zijn we opgeschaald. En dat geldt natuurlijk ook voor de machines en gebouwen. Let wel: het is zeker geen streven om 100 of 500 man in dienst te hebben. Het gaat meer om de kwaliteit en die moet je vasthouden. Dat is ook de reden dat ik geen gebruik maak van uitzendkrachten.”

Als je op zoek gaat naar de succesfactor van AKROH kom je misschien wel uit bij het gevoel van de eigenaar. Dat is leidend bij het aannemen (en ontslaan) van medewerkers én in de manier waarop hij zaken doet. “Ik stap rustig in het vliegtuig om een aantal potentiële klanten te bezoeken. Zonder afspraak. Als ze zien dat je zoveel moeite doet, word je altijd ontvangen. Ook al is het slechts vijf minuten. Ik ga niet direct met een order naar huis, maar het gebeurt regelmatig dat een half jaar later een grote opdracht binnenkomt. En één van die partners is nu wel één van onze grotere opdrachtgevers.”

Vanaf de start in 2011 heeft hij er een gewoonte van gemaakt om één week in de maand op pad te zijn. Eerst in Europa en inmiddels in de hele wereld, want AKROH exporteert naar 52 landen. “Daarmee kun je heel mooi het risico spreiden, want het gaat nooit overal tegelijk slecht. Ik kom minimaal één keer per jaar bij alle klanten over de vloer. Dat vind ik echt superbelangrijk. Ook als er veel werk ligt, ga ik gewoon. Je moet je niet laten leiden door drukte en de waan van de dag. Die persoonlijke aandacht betaalt zich later dubbel en dwars terug en je leert heel veel van je klanten.”

Hij zegt het niet met zoveel woorden, maar zijn gevoel heeft ongetwijfeld ook veel te maken met het feit dat hij als afgestudeerd MTS werktuigbouwkundige zelf ook matrijzen (mallen) voor producten heeft gemaakt. “En ik vind het nog steeds een mooi vak”, zegt hij met glimmende ogen. Dezelfde trots voel je als Horst je meeneemt voor een korte, maar indrukwekkende rondleiding langs mensen en machines die allerlei producten creëren.

Geen schuurtje
De agrarische sector (90%) is nog steeds de belangrijkste afzetmarkt. Denk dan aan producten als voeremmers, halsbanden, oormerken en neknummers. Maar ook de auto-industrie (o.a. kentekenplaathouders) en bouwmarkten (o.a. kunststof gereedschapsbakken) hebben AKROH Industries omarmd. “En we houden de markt nauwlettend in de gaten om snel in te springen op een nieuwe trend. Het mooie is dat we deels kunnen terugvallen op dezelfde mensen en machines van de productie. Een hecht en deskundig team.”
Het is soms even wennen aan de nieuwe status. Dat je als jong bedrijf al tot de 250 snelst groeiende bedrijven van Nederland mag worden gerekend. Bescheidenheid siert de mens, maar het is goed om af en toe de trom te roeren. “Dat is ook de reden dat we een film hebben laten maken. Dat mensen niet het idee hebben dat we in een schuurtje bezig zijn. Het helpt de verkoop zeker als ze zien dat je een bepaalde uitstraling hebt.”

Voor alles is een eerste keer. Zo ook voor het ontdekken van nieuwe markten zoals Rusland. Natuurlijk kent Horst ook de vooroordelen en neemt hij zijn maatregelen (“ik doe geen handel als ze niet betalen”), maar hij stapt bij voorkeur onbevangen in een nieuw buitenlands avontuur. “Eerlijk gezegd erger ik me nog wel eens aan de wijze waarop we in Nederland tegen een andere cultuur aankijken. We nemen een ander land graag de maat, terwijl we juist ook veel van ze kunnen leren. Neem de Aziatische landen. Als je daar op bezoek gaat bij een ondernemer, dan word je de gehele dag door iemand begeleid.”

Bang dat de Chinezen in hun kopieerdrift een te stevige concurrent gaan worden, is Horst niet. “Zij kunnen de levertijden niet nakomen.” Daar raken we een belangrijk punt, want de kracht van AKROH ligt vooral ook in het feit dat er intern wordt geproduceerd. “Als je moet inkopen, loop je het risico dat het magazijn vol staat met dozen. Met de eigen productie houden we de kosten veel beter in de hand en zijn we flexibel naar de klant”, aldus de CEO die zeker nog tot september over een goed gevulde orderportefeuille beschikt.
“Ik hou het graag beheersbaar”, vervolgt hij. “Maar, er komt wel veel op ons pad. 5 Jaar geleden was het allemaal wel leuker en overzichtelijker. Als je groeit, worden de zorgen ook groter”, bekent hij. Laten we uit deze bekentenis echter niet de conclusie trekken dat hij als ondernemer op z’n laatste benen loopt, want Horst barst van de energie. “Ik vind het nog steeds ontzettend gaaf om met elkaar iets te creëren.”

AKROH Industries
Ampèrestraat 6
8013 PV Zwolle
+31 (0)38 467 45 00
info@akroh.com
www.akroh.com

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.