Jongensboek van vrijgevochten geest groeit uit tot prachtige bestseller

“Goh, wat leuk!” Algemeen directeur Marieke Snoek is oprecht enthousiast over de kans in SOM haar verhaal te doen. Dit keer eens niet over het grote sociale hart dat ‘haar’ bedrijf heeft en waarmee Cycloon Post & Fietskoeriers in Zwolle al meerdere prijzen in de wacht heeft gesleept. Nee, het Sallands Ondernemers Magazine is geïnteresseerd in het waarom achter de succesvolle onderneming. “Het een kan niet zonder het ander, maar het begint met ondernemerschap en daarna kun je je sociale hart tonen.”

Als we naar de kamer van Marieke worden geleid, proef je al het bijzondere sfeertje. Kijk niet gek op als er iemand op blote voeten loopt, dat twee anderen in de nauwe gang aan het voetballen zijn of dat ergens een dolletje wordt gemaakt. Het is het sfeertje dat past bij vrijgevochten geesten, maar vergis je niet in deze buitenkant, want het ontbreekt ze bij Cycloon niet aan ondernemerschap en ambitie. “We bouwen met elkaar aan een gezonde, professionele organisatie, maar dat speelse van de jonge honden willen we graag houden. Dus ja, dan rolt er wel eens een bal voorbij.”

Stukje long

Het verhaal over de oprichting leest als een jongensboek. Als student in Groningen had Eddy te Rietstap een bijbaantje als fietskoerier. Na zijn studie leek het hem wel wat hetzelfde concept in zijn woonplaats Zwolle uit te rollen. Het was de start van Cycloon dat meteen een paar belangrijke klanten aan zich wist te binden. “Zoals de ziekenhuizen Weezenlanden en Sophia (inmiddels samengesmolten tot Isala, rb). Dat waren echt spoedritjes waarbij onze koeriers bijvoorbeeld naar de vierde verdieping van het ene ziekenhuis moesten om bij een operatiekamer een stukje long op te halen en dit vervolgens met hoge snelheid naar het pathologisch lab van het andere ziekenhuis te brengen. Daar werd het snel onderzocht om bericht te kunnen doen of de patiënt van de operatietafel af kon”, schetst Marieke de hectiek van de begindagen waarin Cycloon ook de gemeente Zwolle aan zich wist te binden. “Wij werden ingeschakeld voor het bezorgen van de interne post naar meerdere locaties. Per fiets was inderdaad de snelste manier.”
Cycloon Post

Cycloon Fietskoeriers Zwolle bleek een gouden greep en het gaf de oprichter in 2007 zelfs de kans om een succesvol bod uit te brengen op zijn voormalige werkgeer in Groningen. In 2009 volgde Arnhem. Marieke zelf begon –net als veel collega’s- als fietskoerier om daarna door te groeien. “Een studentenbaan? Nou, zeker niet. Het is echt een sportbaan waarvoor je een bereconditie moet hebben. Je fietst toch gauw zo’n honderd tot 150 kilometer per dag. Ik vond het heerlijk. Misschien wel mijn mooiste baan ooit. Waarom? Het is uitdagend, het is sportief en je levert een bijdrage aan het verduurzamen van de stad.”

In 2012 dook Cycloon in een hele andere wereld. Ze nam de postbezorging over van de sociale werkvoorziening. Het betekende de start van Cycloon Post waarbij de post – inmiddels in 23 steden en dorpen – wordt rondgebracht door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Zij zijn tot meer in staat dan ze zelf vaak weten. We geven ze vertrouwen bieden een uitdaging en geven verantwoordelijkheid en we krijgen er trotse collega’s voor terug. Het is zo gaaf te zien dat deze collega’s opbloeien en met plezier naar hun werk gaan.”
Marieke steekt niet onder stoelen of banken dat de overname wel wat voeten in de aarde had. Deels zijn het dezelfde werkzaamheden, maar het geeft beduidend meer druk op de organisatie. Het zijn toch andere takken van sport met andere mensen en wensen. “We hebben dus gekozen voor een splitsing tussen de spost en de fietskoeriers. Al zie je nu wel dat de snelle jongens van Cycloon Fietskoeriers de mensen van Cycloon Post helpen en stimuleren. En daar worden we wel heel blij van.”

Fietskoeriers.nl

Als je het hebt over de Succesfactor van Cycloon, dan moet je denken aan een soort cocktail. Het zijn namelijk meerdere ingrediënten die samen het DNA van het bedrijf bepalen. We noemen er een paar en u mag naar hartenlust aanvullen: kansen zien, initiatiefrijk zijn en risico’s durven nemen, buiten de gebaande paden wandelen, sociale samenwerking en dynamisch ondernemerschap. Je vindt het in alle takken terug, maar zeker ook bij het platform Fietskoeriers.nl. “Hiermee leggen we de verbinding tussen diverse fietskoeriers in Nederland. Zij stappen op de fiets, wij zijn de ondernemers oftewel de overkoepelende organisatie”, aldus Marieke die vol trots meldt dat Fietskoeriers.nl inmiddels al in dertig steden actief is.
En dat aantal is groeiende, net als het ambitieniveau van Cycloon. “Over vijf jaar willen we dé duurzame vervoerder in vijftig Nederlandse steden zijn, waarvan er ruim dertig worden bediend door Fietskoeriers.nl. Dat is zeker realistisch, want de e-commerce zorgt er voor dat het aantal te bezorgen pakketten per jaar met tien tot 15 procent stijgt. Iedere dag worden zo’n miljoen pakketjes bezorgd en wij nemen slechts één procent voor onze rekening. Het platform is het milieuvriendelijke alternatief voor de bezorgbusjes die het steeds moeilijker gaan krijgen”, stelt de algemeen directeur van Cycloon dat inmiddels partijen als Wehkamp, Futurumshop en Otto tot de klantenkring mag rekenen.

Ontwikkeling is ook zo’n woord dat Cycloon past als een maatkostuum. Dat geldt voor de organisatie, zeker ook voor de mensen die er werken en/of mee verbonden zijn, maar ook voor de arbeidsomstandigheden. En geheel in de stijl van aanpakken, oppakken en doorpakken kijkt het bedrijf naar de mogelijkheid om een eigen fiets te bouwen. “Samen met fabrikanten willen we de vrachtfiets van de toekomst ontwikkelen.”

Delen:

Deel dit artikel!