Michel Brinkhuis is even bevlogen als kritisch als het om ‘AI’ gaat

“Ik zie Artificial Intelligence als een ideeëngenerator

Het was een van zijn eerste ideeën, vorig jaar zomer. Het ging over reizen met de trein. Michel Brinkhuis verdiepte zich in het vergelijken van prijzen van reizen per trein en maakte de vergelijkingssite Locomocheap.nl. “Ik maakte er een post over op LinkedIn en die ‘ontplofte’! Ging viraal en werd 950 duizend keer bekeken. Toen dacht ik; dit is een goed idee.” 

Het bericht werd opgepikt door De Stentor, daarna ging het door naar het Algemeen Dagblad, vervolgens EditieNL en zo door naar de NOS. “Supergoed begin en ik kreeg meteen naamsbekendheid.” Het was de start van de vergelijkingssite Locomocheap.nl die Michel vervolgens maandenlang verder uitbouwde en nog steeds aan het uitbreiden en optimaliseren is. “Het levert me geen volledig inkomen op, maar het levert wel geld op. Ik krijg een bedrag als mensen via mijn site doorlinken en hun reis boeken. Het idee was goed, dat vind ik het leukste. Er was en is vraag naar alternatieven voor vliegreizen. Mensen willen blijkbaar graag met de trein. Bovendien was er de chaos op Schiphol en nu de problemen met vliegtuigen bij Transavia. Dat maakt mijn site nóg aantrekkelijker.”

Uitdaging

Dat is nu precies de uitdaging waar Michel naar op zoek is. “Het begint met een klein idee. Zo heb ik er meer. Ik wil dan eerst kijken wát het doet. Dat vind ik interessant. Ik kan heerlijk inventief zijn. Iets nieuws bedenken, iets nieuws maken. Daar word ik blij van.” 

De 31-jarige Michel Brinkhuis studeerde Business Information Technology aan de Universiteit van Twente, een combinatie van ‘IT’ en ‘business’. “IT betekent voor mij niet dat ik in een donker hol alleen maar codes zit te programmeren. Ik zie IT niet als doel op zich, maar als een middel om dingen te ontwikkelen voor het bedrijfsleven. Ik werkte bij een softwareontwikkelaar, maar merkte dat ik niet alleen maar ‘in opdracht van’ software wilde schrijven. Ik wil liefst mijn eigen ideeën uitwerken.” 

Ondernemen dus. Michel Brinkhuis uit Heino is nu, naast Raalter gemeenteraadslid en fractievoorzitter van BurgerBelangen, ondernemer. Zijn business: softwaremaker en AI-consultant. “Ik adviseer MKB-bedrijven op het gebied van kunstmatige intelligentie en software-ontwikkeling. Daarnaast ontwikkel ik eigen software-concepten. De ervaring die ik hiermee opdoe, helpt mij om bedrijven beter te adviseren.” 

Naast het stoeien met en ontwikkelen van software, adviseert Michel bedrijven waar en hoe je Artificial Intelligence (AI), kunstmatige intelligentie dus, kan inzetten. “Ik heb me er helemaal in verdiept. Ik zie AI als een ideeëngenerator, niet als een vervanger van iets. Ikzelf gebruik het voor het uitwerken van mijn plannen en ideeën. Voorbeeld? Ik heb een tool ontwikkeld die je helpt bij solliciteren. Als je wilt solliciteren op een functie, krijg je een aantal oefenvragen voorgeschoteld die helpen om je sollicitatiegesprek voor te bereiden. Ook ben ik bezig met ChatGPT, die op basis van een korte beschrijving van een bedrijf ideeën kan leveren voor bijvoorbeeld een contentkalender.
Zo kan AI van dienst zijn bij marketing. Daar heb ik projectwebsite Mixel.nl voor gemaakt. Mixel was mijn bijnaam, vroeger op de basisschool. Leuk detail: Ik heb de domeinnaam Mixel.nl van mijn ouders cadeau gekregen voor mijn verjaardag.”

Hallucineren

Michel is overigens even bevlogen als kritisch als het om AI gaat. “Je kunt niet blindvaren op AI. Neem bijvoorbeeld ChatGPT. Je kunt niet aannemen dat alles feitelijk juist is wat ChatGPT levert. Soms gaat ChatGPT ‘hallucineren’. Komen er dingen uit waar niets van klopt. Als je dan terugkoppelt dat het fout is, komt ‘ie net zo makkelijk weer terug met iets wat nog minder klopt. Nee, klakkeloos overnemen wat AI levert, is niet aan te raden. Gevaar zie ik ook wel, ja. Spraakdingen bijvoorbeeld. Je weet straks niet meer of een stem écht van een bepaald persoon is. Misschien moeten we in de toekomst bij telefoongesprekken een codewoord afspreken, iets wat nergens online staat. Zo kun je controleren of je in gesprek bent met wie je denkt dat je spreekt. Vertrouwen op een digitaal bericht wordt moeilijker. Maar je kunt er niet omheen. De ontwikkeling van AI gaat verder. Je krijgt hetzelfde gedaan in minder tijd. Zo zie ik het in de toekomst. Vraag is alleen: Wie gaat daarvan profiteren?” Michel ziet er wel brood in. “Je hoeft wat mij betreft niet te weten hóe AI werkt, om het te kunnen gebruiken in jouw bedrijf. Als consultant denk ik graag mee en geef advies.”

Delen:

Deel dit artikel!