Morrenhof-Jansen hoeft niet de grootste te worden, maar hecht wel waarde aan sociaal werkgeverschap

Installatiebedrijf groeit hard, maar blijft wel met beide beentjes op de grond

Bij Morrenhof-Jansen installatiebedrijven vind je geen parkeerplaatsen die zijn gereserveerd voor de directieleden. En bij de vrijdagmiddagborrel moet je heel hard zoeken om eigenaren Klaas en Erdy Jansen te vinden, want ze gaan heerlijk op in het bonte gezelschap personeelsleden. “Je ziet ons niet gauw in een pak lopen.” Het is tekenend voor de sfeer binnen de onderneming die het principe ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ tot succesfactor heeft verheven. 

Als we Jansen senior (Klaas) en junior (Erdy) spreken, zijn ze net een paar dagen terug uit Engeland waar ze in Cambridge en Londen het 40-jarig bestaan hebben gevierd. Niet met z’n tweetjes, maar met 163 medewerkers. Dat was natuurlijk een hele organisatie. “Maar, het moment leende zich om samen iets moois te doen. Het klinkt cliché, maar het personeel is ons grootste kapitaal en daar zijn we zuinig op. Achteraf kunnen we zeggen dat de reis heel goed was voor de saamhorigheid.”

Ondanks de omvang van de onderneming heeft Morrenhof-Jansen een groot sociaal hart. Dat kunnen we met een aantal voorbeelden onderstrepen. “Zo moet je op een krappe arbeidsmarkt creatief zijn om personeel te vinden. Als iemand  sterk gemotiveerd is om bij je te komen werken, moet je daar als werkgever in durven te investeren. Juist als iemand nog geen passende opleiding en werkervaring heeft. Je weet dat iemand nog niet volle bak kan meedraaien, maar samen maak je een plan om iemand verder te brengen.”

We kunnen tevens met een gerust hart stellen dat de onderneming een substantieel bedrag uitgeeft aan sponsoring. “Dat past in onze filosofie van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het merendeel van onze medewerkers woont in onze vestigingsplaatsen Dalfsen, Gramsbergen, Vriezenveen en Almelo en regelen van alles voor hun clubs en dorpsevenementen. Dat goede werk willen we graag ondersteunen”, aldus Jansen en Jansen die er van overtuigd zijn dat de sportsponsoring een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het huidige klantenbestand dat voor 95 procent bestaat uit vaste relaties. 

Ook het huidige onderkomen aan De Vesting in Dalfsen het bewijs van een groot sociaal hart. Natuurlijk is het pand uit eigen belang neergezet, maar de firma Morrenhof-Jansen heeft daarbij heel duidelijk rekening gehouden met de uitbreidingswens van de buren. “We zijn heel bewust de hoogte ingegaan en niet in de breedte. Zo bleef er meer ruimte over voor de buren. Uiteraard waren we mede afhankelijk van toestemming van de gemeente Dalfsen, maar zij hebben volop meegedacht en hun medewerking verleend.”

En zo heeft Morrenhof-Jansen een heuse primeur te pakken met het hoogste bedrijfspand (twaalf meter) van het lokale industrieterrein, maar daar hoor je ze in principe niet over. “We houden er niet om te pochen”, klinkt het uit de mond van senior. Toch is eind 2017 een indrukwekkend gebouw neergezet. “We hadden de gedachte dat we wel een tijdje vooruit konden, maar de eerste verbouwing is al weer achter de rug. En aan de overkant hebben we een terrein gekocht om onder andere nieuwe parkeerplaatsen en stallingsmogelijkheden voor ons materiaal te creëren.”

Niet zelf het wiel uitvinden
Morrenhof-Jansen is een mooi voorbeeld van een familiebedrijf dat niet is blijven hangen in gevoelens van traditie en nostalgie. Vanaf 1980 hebben oprichters Klaas Jansen en Harrie Morrenhof moedige beslissingen durven te nemen. Dat begint eigenlijk al bij de start, want niet iedereen durft het aan om in een tijd van recessie een bedrijf te beginnen. “Man, we wisten niet eens wat een recessie was”, zegt Jansen lachend. 

Van een schuur van nog geen honderd vierkante meter ging het in 1984 naar een pand van zevenhonderd vierkante meter aan de Kampmansweg en in 1989 kwam er een hal van zo’n duizend vierkante meter bij. “Dat was zo groot dat we nog even hebben overwogen om er een tennishal van te maken, maar uiteindelijk groeiden we ook daar weer uit ons jasje.”

Een belangrijk moment in de ontwikkeling van Morrenhof-Jansen was het jaar 2014. Klaas Jansen leidde het bedrijf met straffe hand. “Misschien gek om over jezelf te zeggen, maar ik was een kleine dictator.” Serieuze gezondheidsproblemen haalden hem echter een jaar uit de running. Zoon Erdy kreeg het roer in handen en besloot in goed overleg met senior op een andere manier naar de organisatie te kijken. Niet zelf het wiel uitvinden, maar in samenspraak met de werkvloer. “Ik heb dertien medewerkers van alle niveaus bij elkaar gebracht met de bedoeling om alle processen goed in beeld te brengen. De conclusie was dat zowel de structuur als de software niet meer pasten bij de omvang van de organisatie.”

Het leidde onder andere tot het aantrekken van een operationeel directeur die geen aandelen heeft maar wel een gelijke stem in directievergaderingen. Pa is verantwoordelijk voor facilitaire zaken en Erdy is de algemeen directeur die zelf overigens de installatieopleiding heeft afgerond en in meerdere functies binnen het bedrijf werkzaam is geweest. De betrokkenheid met de werkvloer is dus nog altijd groot. “Als er een nieuw softwarepakket moet komen, leg ik de verantwoordelijkheid graag neer bij de organisatie. Tenslotte moeten zij er mee werken. Wel ben ik er graag bij als er tijdens een cursus uitleg wordt gegeven over het pakket, want ik wel graag weten hoe het allemaal werkt.”

Morrenhof-Jansen
De tekst gaat verder onder de afbeelding

Goede vakmensen
Als je een tijdje met de eigenaren van Morrenhof-Jansen in gesprek bent, ontdek je een hele duidelijke rode draad in het verhaal. Het succes is toch zeker voor de helft op het conto van de medewerkers te schrijven. Aangezien het in de toekomst alleen maar lastiger wordt om aan goede vakmensen te komen, is het dan ook logisch dat de onderneming veel tijd en energie stopt in diverse opleidingstrajecten. Zo krijgen installateurs via ‘Upgrade yourself’ van Regio Zwolle de kans in zichzelf te investeren. “Heel belangrijk, want de installateur wordt steeds meer leidend in bouwtrajecten”, weten Klaas en Erdy Jansen die trots zijn op het geringe verloop binnen Morrenhof-Jansen. “Er is een grote mate van loyaliteit. Het gemiddeld dienstverband bedraagt zo’n twaalf jaar. Dat is best lang.”

Ze vinden het ook belangrijk dat in het opleidingsaanbod niet alleen wordt gekeken naar de werkvloer. Zo zijn momenteel bijvoorbeeld ook zes medewerkers geselecteerd voor een traineeship op het gebied van leiderschap. “Dat doen we samen met een aantal andere bedrijven. Het zijn mannen waarvan wij verwachten dat ze in de toekomst een rol kunnen spelen in het management of directie.”

Morrenhof-Jansen doet er dus alles aan om de mensen voor het bedrijf te behouden. Niet alleen door ze kansen te bieden zichzelf te ontwikkelen, maar ook door te kijken of ze op hun plek zijn. “In een groot bedrijf kom je het natuurlijk wel eens tegen dat iemand toch niet helemaal de kwaliteiten voor een bepaalde functie lijkt te hebben. Dan kun je ze vaak prima in een andere rol inzetten. Is nieuwbouw bijvoorbeeld niet jouw ding, dan kan een overstap naar utiliteitsbouw uitkomst bieden.”

Met meer dan tweehonderd goed geschoolde werknemers en vier vestigingen heeft Morrenhof-Jansen in Oost-Nederland een behoorlijke reputatie opgebouwd. De huidige status zorgt er ook voor dat ze regelmatig een bedrijf ter overname aangeboden krijgen. De heren Jansen geven echter aan dat het groter worden geen doel op zichzelf is. “Onze overnames zijn strategisch. Bedoeld om er bijvoorbeeld goed personeel bij te krijgen. In het algemeen hechten we meer waarde aan innovatie dan aan omvang.”

Morrenhof-Jansen installatiebedrijven
De Vesting 34, 7722 GA Dalfsen
Doorbraakweg 26, 7783 DC Gramsbergen
Bedrijfsweg 9, 7671 EG Vriezenveen
info@morrenhof-jansen.nl
www.morrenhof-jansen.nl

Delen:

Deel dit artikel!