MENU

25 juni 2020 Reacties uitgeschakeld voor Start derde onderneming haalt druk van de ketel bij Jurgen Offenberg Views: 697 SOM's Starter

Start derde onderneming haalt druk van de ketel bij Jurgen Offenberg

Als we het hebben over een startende onderneming, dan denk je aan iemand die zich voor het eerst in dit avontuur stort. Toch? Maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kunt voor de tweede keer een bedrijf beginnen. Of zelfs voor de derde keer zoals Jurgen Offenberg. In de loop van 2018 schreef hij zich opnieuw in bij de Kamer van Koophandel. Ditmaal met JM Clean & Protect, een bedrijf dat blijvend afrekent met (groene aanslag) op vrijwel alle oppervlakken bij woningen en bedrijfspanden.

Offenberg, geboren en getogen in Heino en woonachtig in Raalte, verkeert dus in de prettige omstandigheid dat hij leert van voorgaande exercities die overigens prima zijn verlopen. Dat betekent in de praktijk dat hij de goede ervaringen kan meenemen in zijn derde bedrijf. “Wat ik nooit ga veranderen, is het tussen de mensen staan. Dan krijg je eerder de gunfactor.” Anderzijds is het natuurlijk mooi om de valkuilen vanuit het verleden nu beter te kunnen vermijden. Of het roer zelfs rigoureus om te gooien. “Bij de start van JM heb ik mezelf direct voorgenomen flink aan acquisitie te doen. Mezelf meer te laten zien. En links en rechts eens iets weg te geven om in beeld te komen en een vervolgopdracht gegund te krijgen. Bijvoorbeeld door een gratis proefvlak aan te bieden. Dat is nog altijd de beste manier om een potentiële klant écht te overtuigen dat ons concentraat gewoon doet wat ik beloof. Zo hebben we dat ook gedaan bij de speeltoestellen van basisschool De Springplank in Heino.” (zie foto, rb)

Bij ondernemers met meerdere inschrijvingen op hun naam komt het nog wel eens voor dat het volgende bedrijf wordt gestart in een hele andere sector of branche. Niet bij deze ondernemer pur sang, want het is een logisch vervolg op zijn eerdere activiteiten. Van de aanleg van sierbestrating ging het richting complete tuinen en van hovenierswerk ging het naar de strijd tegen mossen en algen die zorgen voor de groene aanslag. “Toen ik werkzaam was in de tuinbranche vond ik het altijd al jammer dat je een mooie tuin oplevert en er kort daarna al sprake is van een vieze, gladde smurrie op bijvoorbeeld bestrating, schuttingen en dergelijke. Dus je blaas je het één nieuw leven in en laat je het ander liggen…”

Willie Wortel

Hij zag een gat in de markt waar hij mede vanwege terugkerende fysieke klachten gretig indook. Maar maak vooral niet de fout te veronderstellen dat het een eenvoudig proces was om het juiste goedje te ontdekken. Het kostte onze Willie Wortel namelijk drie jaar en veel vrije tijd om het optimale concentraat samen te stellen en in eigen beheer te ontwikkelen. 

Zijn geduld is dus danig op de proef gesteld, maar wordt anno 2020 wel beloond met steeds meer aanvragen en mooie opdrachten. “Het is mooi hoe de ene klus leidt tot de volgende. Hoe klanten zich ineens ontpoppen als ambassadeur. Maak je ergens een terras, vlonder of schuur schoon en de buren zien het resultaat, dan duurt het niet lang voordat je wordt gebeld om daar ook aan de slag te gaan”, aldus Offenberg die uitlegt dat JM Clean & Protect werkt met een twee stappen plan. “Eerst gaan we het oppervlak grondig reinigen. Nee, niet alleen met hogedruk. Ik spuit met verstand, water en instelbare druk. Dat is totaal iets anders”, zegt Jurgen met een vette knipoog. “Onze opdrachtgevers zijn dan al blij verrast met het resultaat, maar de trukendoos moet nog open gaan. Het geheim zit ‘m namelijk in de nabehandeling waardoor de groene plaag zich een half jaar tot een jaar niet kan ontwikkelen.”

Zijn recente zakelijke avontuur geeft naar eigen zeggen allerlei nieuwe prikkels. Meer dan voorheen gaat hij de boer op. Om naast het particuliere werk juist in de regio de samenwerking te zoeken met bijvoorbeeld overheidsinstellingen, woningbouw, makelaars, stratenmakers en hoveniers. “Ons concentraat krijgt steeds meer fans. Want wat is er dankbaarder voor zowel de klant als de vakman dan dat je zolang mogelijk kunt genieten van de nieuwe uitstraling?”

Visitekaartje

Of om de samenwerking op te zoeken met bijvoorbeeld leveranciers van tuinmaterialen. Maar ook om het regionale zakenleven te benaderen voor de behandeling van bedrijfstuinen. “Dat geeft zo’n meerwaarde aan de uitstraling van het pand en de entree. Je geeft echt een visitekaartje af”, vertelt de Sallander die ook niet schroomt om zich op de sociale kanalen te laten zien. “Ik was best wel ouderwets. Deed voorheen niets met Facebook, maar je ontkomt er niet aan. En het werkt, blijkt onder andere uit onze ludieke winactie ‘wie heeft de groenste schutting’.’’ 

Waarschijnlijk kan hij wel een boek (laten) uitgeven waarin hij zijn ervaringen als starter beschrijft, maar natuurlijk is er de gouden tip. “Ga in het begin niet te hoog in de boom zitten. Niet met je prijs (in zijn geval vanaf € 2,50 per vierkante meter voor een reiniging en € 1,50 per vierkante meter voor een behandeling met het eigen concentraat) en niet met wat je vooraf allemaal belooft”, besluit Offenberg die wel constateert dat zijn derde starterservaring hem relaxter heeft gemaakt. “Het klinkt misschien vreemd in de oren, maar ik zie JM Clean & Protect niet als iets dat echt MOET slagen. Ik beschouw het als een leuke, dankbare aanvulling op mijn andere werkzaamheden. De druk is er af.”

JM Clean & Protect
06 – 23 44 85 03
info@jmcleanprotect.nl
jmcleanprotect.nl

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.