MENU

27 oktober 2017 Reacties uitgeschakeld voor “Vakmanschap en passie typeren de ondernemer” Views: 524 SOM's Starter

“Vakmanschap en passie typeren de ondernemer”

“Durf fouten te maken. Als je nu het verkeerde kiest, weet je de volgende keer dat je geen keuze hebt.” Het is één van de – enigszins cryptische – levenslessen van Eerhard Mensink, eigenaar van Asbest Service Salland. Misschien kan de Kamer van Koophandel het op een tegeltje drukken en het als cadeau overhandigen aan iedere ondernemer die zijn bedrijf komt inschrijven. Het is namelijk een prachtige manier om tegen het leven en het starten van een onderneming aan te kijken.

Ooit bestierde hij samen met zijn broer Bouwbedrijf Mensink, inmiddels één van de grotere bouwers (met ruim veertig personeelsleden in dienst) in deze regio. “Mijn broer was meer zakelijk ingesteld en ik ben van het aanpakken. Ik had geen enkel diploma voor de bouw. Ik had een auto, een emmer vol gereedschap en ben gaan metselen. Natuurlijk liepen we wel tegen een paar barrières aan, want zonder diploma’s kom je bijvoorbeeld niet voor een gemeente aan het werk. We hebben toen een slag gemaakt door Marten Jansen te vragen of hij niet in het bedrijf wilde komen. Vanaf dat moment zijn we met drie aandeelhouders.”
Eerhard Mensink was echter steeds minder in staat op de bouwplaats zijn werk te verrichten. Het verzorgen van zijn ernstig zieke zoon Christian, die hem zelfs bijna was ontvallen, kostte enorm veel tijd, aandacht en natuurlijk ook energie. Een baan op kantoor leek voor even de oplossing, maar dat was niet zijn ding. “Na weken op de intensive care te hebben gelegen, kwam Christian in augustus 2014 weer thuis. En ik ging weer lekker in de bouw werken. Daar ligt mijn hart. Het lastige was wel dat ik een gevangene was van mijn eigen situatie. Ik was geen baas meer van de andere jongens, maar eigenlijk ook geen collega.”
Stiekem knaagde het ook nog wel een beetje dat hij geen eigen ondernemer meer was. Het legde de kiem voor Asbest Service Salland. “Ik kende het fenomeen natuurlijk al wel vanuit de bouw. Moet er asbest worden verwijderd, dan heb je met slopers van doen en heel veel mensen willen geen sloper over de vloer. Niets ten nadele, maar het is een ander type mens. Wij zijn bouwers, kijken anders naar een gebouw en gaan er ook anders mee om. Ook worden we geholpen door het verbod op asbestdaken (per 2024) dat door de overheid op advies van de Gezondheidsraad is uitgevaardigd.”

Nieuw concept

Uiteraard zijn we geïnteresseerd in wat zijn grootste uitdaging als starter is. Daar hoeft Mensink niet lang over na te denken. “Enerzijds willen we zowel particulieren als het bedrijfsleven wakker schudden. Dat het verwijderen van asbest per 2024 een serieuze zaak is. Anderzijds moeten wij een nieuw concept onder de aandacht brengen. Het unieke van Asbest Service Salland is namelijk dat wij de oude situatie beter laten aansluiten op de nieuwe situatie. Wij verwijderen niet alleen op een nette manier, wij denken ook na over wat er daarna met het dak moet gebeuren. Komen er bijvoorbeeld zonnepanelen op?”
Asbest Service Salland maakt onderdeel uit van de holding van het bouwbedrijf. Wel moet Mensink die qua administratie en boekhouding zijn eigen boontjes doppen. En hij heeft daarvoor sinds oktober vorig jaar een medewerker in dienst. “Je verwacht het misschien niet, maar de helft van het werk bestaat uit administratie. Elke klus heeft een werkmap en moet vooraf en na afloop worden aangemeld in de virtuele wereld van het Landelijk Asbest Volg Systeem.”
Ook heeft hij wel zijn leergeld betaald. Dat begint al met de prijsbepaling van zijn werkzaamheden. “In de bouw bepaalt de markt de prijs, bij asbest bepaalt het product de prijs. En het blijft lastig om van tevoren het aantal uren in te schatten. Je weet nooit precies wat je tegenkomt. Inmiddels weet ik wel dat ik met isolatieplaten veel meer schoonmaakwerk heb en dan breng ik echt meerwerk in rekening. Je moet wel secuur zijn, want een laborant moet het terrein uiteindelijk veilig verklaren.”

Natuurlijk moet hij qua asbestsanering zijn vakmanschap tonen, maar de Broeklander is van mening dat het voor een groot deel ook mensenwerk is. “Het gaat om de verbinding. Een klant prikt er snel doorheen als je zo een verhaaltje ophangt. Vertel je het met passie en blijf je dicht bij jezelf, dan krijg je de waardering.”

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.