MENU

17 oktober 2018 Reacties uitgeschakeld voor “We verkopen geen producten, we zijn het zelf!” Views: 396 SOM's Starter

“We verkopen geen producten, we zijn het zelf!”

Starters Karin Assink en Corien Scholten netwerken zich helemaal suf

Ze schieten in de lach bij de gedachte aan hun eerste evenement. “We verbleven samen in een Bed & Breakfast en ’s morgens bij het ontbijt kregen we geen hap door de keel. Toen alle gasten op de locatie binnen waren, konden we eindelijk even onze rust pakken en de teugels wat laten vieren. Wat we wel direct wisten, is dat we een goede stap hebben gezet met de keuze voor het eigen ondernemerschap. En dat we het ook gewoon leuk vinden om samen zenuwachtig te zijn.”

Karin Assink en Corien Scholten zijn sinds januari dit jaar actief met BLink10 Events, een organisatiebureau voor bedrijfsevenementen. Ze kennen elkaar van de tijd dat ze werkzaam waren in de horeca. “We hebben altijd contact gehouden en op een gegeven moment gaf Corien aan dat ze qua werk wel iets anders wilde. En dat bleek eigenlijk ook bij Karin het geval te zijn. We zijn voorzichtig begonnen, maar kwamen er al gauw achter dat je dit niet halfbakken kunt doen.”

En dus hebben de dames, beiden op verschillende tijdstippen, hun baan opgezegd en zag begin dit jaar BLink10 Events het levenslicht. “Die naam, daar hebben we goed over nagedacht en is uiteindelijk bedacht door een gezamenlijke vriendin”, reageren ze op de vraag die veel mensen bezig houdt. “BLink verwijst naar het uitblinken van het evenement en vooral ook de link, de band die je continu onderhoudt met de opdrachtgever. En zeker ook richting leveranciers, al willen we het wel zo zuiver mogelijk houden. Ieder heeft zijn eigen expertise en daar gaan we ons niet in mengen. Wij zorgen er voor dat alles bij elkaar komt en de juiste mensen aan tafel zitten. De tien is natuurlijk het cijfer dat we altijd proberen te halen. Het staat symbool voor een goed georganiseerd bedrijfsevenement”, laten ze doorschemeren niet over één nacht ijs te zijn gegaan.

Een belangrijke voorwaarde voor twee jonge dames die samen in business gaan, was dat het thuisfront er blij mee moet zijn. Gelukkig gaven de mannen aan er volledig achter te staan, want deze stap betekent namelijk wel dat je afscheid neemt van een gegarandeerd maandinkomen. “En we beseften wel dat je jezelf een aantal maanden de tijd moet gunnen om het bedrijf op te tuigen en dus misschien niet veel of zelfs helemaal niets verdienen. Het verlies aan inkomen moet je wel kunnen en willen opvangen.”

Negen maanden na de start zijn ze prima in staat te beoordelen hoe ze er voor staan. “Er is sprake van een mooie, stijgende lijn. We hebben vooral ook veel geïnvesteerd in het bezoeken van bijeenkomsten en borrels voor het bedrijfsleven. Dat heeft zich zeker uitbetaald, want ons netwerk is enorm gegroeid en daar moet je het in eerste instantie toch van hebben.”

Geen blauwdruk

Ze waren al wel getipt dat het slim is om daar veel tijd in te stoppen, maar ja, er is geen blauwdruk of iets dergelijks. “We zijn gewoon naar zoveel mogelijk ondernemersbijeenkomsten gegaan. In het begin nog met enige schroom, maar dat gooi je gauw van je af, want wat is dit een leuke wereld! Je krijgt echt het gevoel dat je wordt beschouwd als ‘één van ons’. Iedereen heeft de intentie om elkaar te helpen en doet zijn/haar best om jou handel te gunnen. De opdrachten komen vaak ook via via naar ons toe, dus dan zie je dat het werkt. Koude acquisitie? Hebben we wel gedaan, maar dat werkt niet voor ons. We verkopen geen producten, we zijn het zelf!”

Karin en Corien kennen elkaar door en door en hebben tot op de dag van vandaag dus nog geen enkele spijt over de stap naar het eigen ondernemerschap. Als je de competenties naast elkaar legt, vullen ze elkaar ook prima aan. Zo heeft Corien een marketing- en communicatie-achtergrond, terwijl Karin specialistische kennis heeft op het gebied van budgetbewaking, facilitair en facturering. “Maar, we hebben zeker ook wel eens een flinke discussie hoor. Dat is alleen maar gezond!”
Het is wel een duidelijke strategie van BLink10 Events om met z’n tweeën het eerste gesprek met een (potentiële) klant aan te gaan. “Aan het begin van het gesprek willen we direct boven tafel hebben waarom ze een evenement in de steigers zetten. Niet zozeer de aanleiding, want dat is natuurlijk hartstikke duidelijk, maar wel wat ze er mee hopen te bereiken.”

Dan gaat het bijvoorbeeld over de doelgroep en wat de onderneming met het feest wil uitstralen. “Op die manier weten we welke spreker we kunnen benaderen, met welke cateraar (bijvoorbeeld buffet, luxe hapjes of foodtrucks) we gaan samenwerken en welke leverancier we inschakelen voor de inrichting. Daarmee tonen we meteen aan dat we geen draaiboek van de plank trekken. Het uitgangspunt is dat het bedrijf trots is op het evenement en er zelf geen zorgen over heeft”, stellen de twee die zich voor het eerste gesprek ook verdiepen in de opdrachtgever. “Het is belangrijk om research te doen wat het bedrijf allemaal doet, in welke markten ze actief zijn en welke leuke projecten ze hebben afgerond.”
Kleine meisjes worden groot en kleine bedrijfjes ook, dus het is wellicht legitiem om de vraag te stellen of ze qua opdrachten nog wat te wensen hebben. Karin en Corien zijn echter een andere mening toegedaan. “We komen steeds meer in de fase dat we merken wat goed bij ons past en zeker hebben we projecten die ons leuk lijken. Maar om nu hardop te zeggen wat we nog graag willen organiseren, dat gaat een brug te ver….”

Meer informatie is te vinden op www.blink10events.nl

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.