5 Vragen aan Wouter Bos

Bedrijfsleider bij Seine Wonen in Heino

Een derde deel van ons leven verblijven we in bed, een derde deel zijn we vrij en een derde deel verblijven we in een werkomgeving. Het is een simpel rekensommetje waarmee duidelijk wordt dat we niet alleen thuis, maar ook op het werk over een prettige omgeving willen beschikken. Waarschijnlijk leidt het zelfs tot betere prestaties bij het personeel en tot minder ziekteverzuim, maar keihard bewijs voor die stelling is natuurlijk moeilijk te leveren.

Het is dus eigenlijk best logisch dat ondernemers voor de inrichting van bedrijfspanden steeds vaker de weg weten te vinden naar een woonwinkel zoals Seine Wonen in Heino. “Alles draait om de beleving”, weet bedrijfsleider Wouter Bos, de hoofdpersoon in deze rubriek ‘Vijf vragen aan…’

Kun je iets vertellen over de verhouding particulier – zakelijk?

“Hoe de percentages liggen, weten we niet, maar feit is wel dat het aandeel zakelijk groeiende is. We maken er niet echt reclame voor, omdat we ons in eerste instantie richten op de particulier, maar we worden wel steeds meer benaderd door bedrijven, kantoorpanden, restaurants en bedrijfsverzamelpanden. Qua omzet zijn dat natuurlijk wel leuke projecten. Het contact loopt vaak via ons (zakelijke) netwerk of het zijn ondernemers die ook al privé over de vloer zijn geweest.”

Hoe verhoudt zich de zakelijke markt tot de particuliere markt. Is het een compleet andere wereld?

“Het is inderdaad een hele andere tak van sport. Zo heb je meer te maken met veiligheidsaspecten. Gordijnstoffen moeten bijvoorbeeld brandvertragend zijn. Ook zijn er andere voorschriften met betrekking tot arbeidsomstandigheden. De bureaus moeten een bepaalde hoogte hebben en dus verstelbaar zijn. En zo beschikken we bijvoorbeeld ook over stapelbare stoelen voor de projectmatige kant zoals bedrijfs- en sportkantines, horecagelegenheden en vergaderlocaties. Inmiddels hebben we in de showroom ook een hoek gecreëerd waar je als bezoeker een beeld krijgt van onze projectaanpak.”

Seine Wonen heeft in de winkel een mooie ruimte die ‘Het Atelier’ heet. Wat gebeurt hier en is dit ook bedoeld voor de zakelijke markt?

“Het Atelier is het hart van de winkel. Hier bespreken we alles met de klant, kunnen we samen de hele inrichting samenstellen en dit vervolgens vastleggen in een ontwerp. Om Het Atelier heen bevinden zich allemaal stijlkamers. Daar kies je een bepaalde beleving die het best bij jou past en dan kunnen we het in ‘Het Atelier’ verder afmaken met verf, behang, vloer en gordijnen. Dat kun je natuurlijk ook toepassen op een zakelijke omgeving. Het mooie is dan wel weer dat je een combinatie maakt van een bedrijfsbezoek zodat wij sfeer kunnen proeven en een bezoek aan onze winkel zodat de zakelijke klant bij ons de beleving kan proeven.”

Is het slim als de ondernemer solo opereert en ook zelf de beslissing neemt m.b.t. het nieuwe interieur?

“Het is natuurlijk wel de ondernemer die de rekening moet betalen, maar we adviseren altijd om een commissie in het leven te roepen. Deze afvaardiging kan het doel bepalen en de weg daar naar toe uitstippelen. Het zorgt er voor dat het breed gedragen wordt en dat het bedrijf een interieur krijgt waar de meeste medewerkers trots op zijn. Wat wij zelf altijd wel stimuleren, is dat het nieuwe interieur een weerspiegeling moet zijn van hoe het bedrijf in het leven staat en ook van degenen die er werken. Het moet in ieder geval onderscheidend zijn. Je schakelt natuurlijk niet voor niets een woonwinkel in…”

Wat is het meest onderschatte onderdeel van een bedrijfspand?

“Zonder twijfel: de entree. Je maakt het soms mee dat je over een kale stenen vloer naar binnen moet, dat je binnen stapt in een chaotische showroom of dat je direct tegen dode planten aankijkt. Bij de entree moet je een prettige indruk en een warm welkom krijgen. Je moet zorgen dat het beleving uitstraalt en dat je een sfeer creëert van ‘dit zijn mensen die verstand hebben van hun werk’.”

Delen:

Deel dit artikel!