5 vragen aan… Erna Veldkamp

“Communicatie is op de werkvloer het grootste struikelblok”

Lopen je medewerkers gestrest rond? Voel je irritatie en frustratie in je team? Of is het elke week strijden om de planning te halen? Dat wil je als ondernemer natuurlijk graag veranderen. Erna Veldkamp van VERder Organisatiecoaching helpt organisaties om in beweging te komen. “Meer rust, energie én plezier op de werkvloer, dat is het doel.”

Veranderingen doorvoeren vinden organisaties best spannend, dus wat is jouw gouden tip?
“Ik vind het heel belangrijk dat je als leidinggevende blijft meebewegen. Ik zie namelijk regelmatig ondernemers die vrij star zijn. Die blijven het liever doen zoals ze het altijd hebben gedaan. Maar het is wel belangrijk dat je kijkt naar wat er in je omgeving gebeurt en hoe je daar op kunt inspelen. Dus als iemand in jouw organisatie ziet dat er dingen anders, slimmer of efficiënter kunnen, dan moet je dat wel serieus nemen. En niet zeggen; ja, maar zo wil ík het niet hebben. Maak dus gebruik van de deskundigheid van je team en blijf niet hangen in jouw eigen visie. Gelijkwaardigheid vind ik heel belangrijk. Iedere mening telt.”

Als leidinggevende kun je ook tegen een muur van weerstand lopen als je veranderingen wil doorvoeren. Hoe ga je daarmee om?
“Ja, dat kan heel lastig zijn. Zeker als je te maken krijgt met mensen die iets al heel lang op een bepaalde manier doen. Zij vinden het nog weleens moeilijk om daar afscheid van te nemen. Het is in zo’n situatie de kunst om je team mee te nemen in de verandering. Dus waarom vind je het belangrijk dat dit verandert? En met welk doel doe je dit? Vraag daarnaast ook hoe je collega’s erin staan. Want waarom voelt iemand die weerstand? Is er wellicht in het verleden iets gebeurd wat dit triggert? Praat daar goed over, hoor elkaars standpunten en zoek naar datgene waarin je het wél eens bent. Vanuit daar kun je verder bouwen.”  

Jij werkt samen met heel veel verschillende teams. Waarop zie jij het op de werkvloer vaak misgaan?
“Communicatie. Dat is zonder twijfel het allergrootste struikelblok. Mensen die niet weten waar ze aan toe zijn, bijvoorbeeld. In plaats van vragen om duidelijkheid, gaan ze een opdracht vaak invullen zoals ze denken dat het de bedoeling is. Kijk maar eens naar jezelf, want hoe vaak krijg je een mail waarin staat: ‘Wil je dit oppakken?’ Zonder deadline. Zonder verwachting. En hoe vaak ga je dit meteen oppakken, omdat je denkt dat dit van je verwacht wordt? Tegelijkertijd stuurt een leidinggevende dit mailtje misschien wel met een hele andere intentie. Op dit soort kleine dingetjes loopt het heel vaak mis, terwijl het zo makkelijk te voorkomen is.” 

Ja? Hoe dan?
“Door heel duidelijk uit te spreken wat je van elkaar verwacht. Dus wanneer heb je dit nodig? Maar ook: wat is mijn rol en wat betekent dat precies? Je ziet vaak dat mensen zich niet durven uit te spreken, dat ze dat spannend vinden. Daarom adviseer ik teams ook om wekelijks een werkoverleg in te plannen. Veel mensen zeggen dan: ‘Ach, zonde van de tijd. Ik weet toch wel wat ik moet doen?’ Maar zo zie ik dat niet. Zo’n teammeeting is het perfecte moment om te peilen hoe het met iedereen gaat en of collega’s nog tegen problemen aanlopen. Misschien zie je daarin wel een steeds terugkerend patroon en kun je dit meteen aanpakken. Of kom je erachter dat één collega overloopt, terwijl iemand anders die ene taak misschien wel heel leuk vindt om erbij te nemen.” 

Jij benadrukt vaak de kracht van een goedwerkend team, waarom vind je dit zo belangrijk?
“Samen kom je tot veel betere resultaten. Je werkt slimmer, efficiënter en ook de kwaliteit ligt hoger. Waarom? Omdat je elkaar kunt aanvullen en versterken. In een goed team zet je mensen in hun eigen kracht, vertrouw je op elkaars deskundigheid. En doordat je eerlijk en open feedback geeft én aanneemt, stuw je elkaar naar een hoger niveau. Daarnaast zorgt collegialiteit natuurlijk ook voor meer werkplezier. Problemen hoef je niet alleen op te lossen, maar kun je met elkaar delen. Ik vergelijk een goedwerkend team graag met een sportteam. Iedereen heeft z’n eigen kwaliteit en positie. En dat is niet voor niets, die heb je állemaal nodig. De keeper is immers even belangrijk als de spits.”

Delen:

Deel dit artikel!