MENU
Ilona Hiddes

24 december 2022 Reacties uitgeschakeld voor 5 vragen aan… Ilona Hiddes van IH Financiële Coaching Views: 349 5 Vragen aan ...

5 vragen aan… Ilona Hiddes van IH Financiële Coaching

“Er komt momenteel een totaal nieuwe groep in financiële problemen”

Sla een krant open, zet de tv aan of open je nieuwsapp en je weet: steeds meer Nederlanders moeten puzzelen om rond te kunnen komen. En dat is natuurlijk allesbehalve gek met deze stijgende energiekosten, schommelende benzineprijzen en torenhoge inflatie. Met haar bedrijf IH Financiële Coaching helpt budgetcoach Ilona Hiddes mensen met hun financiën. “Veel mensen geven veel meer uit dan ze zelf denken.” 

We kunnen gerust spreken over een financieel uitdagende tijd, wat merk jij daar als budgetcoach van?

“Vooral dat de vraag naar financiële hulp serieus toeneemt. Een aantal organisaties kiezen op dit moment zelfs al voor een klantenstop. Zij krijgen namelijk te veel aanvragen om aan te kunnen voldoen. Daarnaast valt het me ook op dat er momenteel een totaal nieuwe groep in de problemen komt. Veel Nederlanders hadden hun leven zo ingedeeld dat het allemaal prima paste. Door de stijgende kosten lukt dat nu niet langer en gaan zij dus kopjes onder. Deze groep is alleen totaal niet gewend om echt op de portemonnee te letten of op de koopjes te jagen. Zij moeten nu dus opeens op een hele andere manier leren omgaan met hun financiën. Daar zie ik toch wel veel problemen ontstaan.” 

Wat is de belangrijkste tip die jij deze mensen meegeeft? 

“De eerste belangrijke stap is zorgen dat je echt inzicht in je financiën hebt. Maak dus een goed overzicht van je inkomen en je uitgaven. En niet even snel van één maand, maar echt tot op de cent nauwkeurig over een halfjaar. Voor veel mensen is dit behoorlijk confronterend, omdat ze toch veel meer uit blijken te geven dan ze zelf dachten. Door die pinpas van tegenwoordig gaat dat ook veel sneller, omdat je totaal niet meer ziet én voelt dat er daadwerkelijk geld uit je portemonnee verdwijnt. Als je een duidelijk overzicht hebt gemaakt, kun je ook bewust keuzes gaan maken: wat wil je in ieder geval sparen? En waar wil je wél en waar wil je geen geld aan uitgeven?”

Dus we moeten veel meer bezig zijn met de lange termijn?

“Ja, veel mensen plannen alles zo dat ze de maand precies doorkomen, maar daarbij houden ze geen rekening met onvoorziene zaken. Dat de APK er weer aankomt bijvoorbeeld, dat de auto ermee ophoudt of dat de wasmachine opeens kapotgaat. En dat is iets dat ik toch vaak zie: zodra mensen door een aantal ongelukkige zaken in een neerwaartse spiraal belanden, komen ze daar moeilijk weer uit. In de ideale wereld zorg je dus voor een reservepotje met geld dat je kan gebruiken voor onverwachte of incidentele uitgaven. Zet bijvoorbeeld in de maanden dat je geen nieuwe kleding hoeft te kopen wat geld opzij voor als het wél weer nodig is. Zo ligt er altijd wat klaar.”  

Wat jou betreft zouden werkgevers ook wat meer aandacht aan dit onderwerp moeten besteden hè?  

“Zeker, juist! In deze tijd krijgt volgens Deloitte 80% van de werkgevers te maken met personeel in financiële problemen. Dat is een enorm aantal, dus dit is wel hét moment om hier als werkgever mee aan de slag te gaan. Waarom? Omdat een financieel fitte werknemer productiever, mobieler, gelukkiger en duurzaam inzetbaar is. En daarnaast zorg je er ook voor dat je medewerkers zich gezien en gehoord voelen. In deze krappe arbeidsmarkt is dat nog eens extra belangrijk, want dat komt de loyaliteit van je personeel natuurlijk alleen maar ten goede. Win-win dus.”

Op welke manier kan je hiermee als werkgever dan het beste aan de slag gaan?  

“Je kan bijvoorbeeld een financiële cursus voor het hele team aanbieden, of iemand binnen HR opleiden tot budgetcoach. Daarnaast probeer ik werkgevers vooral te stimuleren om het onderwerp actief aan te snijden op de werkvloer. Maak het bespreekbaar in je team en vraag er eens naar in één-op-één gesprekken. Als je dit normaal maakt in je beleid en cultuur, zal een medewerker ook sneller aan de bel trekken bij problemen. Zorg er daarnaast voor dat jij als werkgever ook wat kennis over het onderwerp in huis hebt, zodat je je werknemers bijvoorbeeld kan doorverwijzen naar organisaties die echt kunnen helpen. Wil je verder met dit onderwerp aan de slag? Kijk vooral eens op www.financieelfittewerknemers.nl. Deze website staat vol met handige tips voor werkgevers.”

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.