5 vragen aan… Gerben Derks

“Als je hetzelfde doet als iedereen, ga je nooit opvallen”

Nee, heel erg origineel zijn de marketinguitingen van veel ondernemers tegenwoordig niet. Een standaard postje op de socials, een saaie nieuwsbrief, misschien een online advertentie die amper opvalt. Gerben Derks ziet een duidelijk probleem: veel ondernemers doen hetzelfde als hun concullega’s. “Je moet je onderscheiden door echt andere dingen te doen, niet met de meuk die iedereen maakt.” 

Vindt de gemiddelde Sallandse ondernemer marketing eigenlijk wel belangrijk genoeg?
“Nee, joh! Veel bedrijven hier in de regio hebben maar weinig budget over voor marketing. De eerste vraag die zij stellen is: ‘Wat levert het me op?’ Begrijp me niet verkeerd, want die vraag is natuurlijk zeer terecht. Maar je moet wel eerst investeren voordat je iets terug kan verwachten. Een goed marketingplan opzetten én uitvoeren kost tijd, energie en geld. Ik stel daarom vaak een wedervraag: ‘Wat zou er gebeuren als je niks doet?’ Inderdaad, niks. En dat terwijl juist in deze tijd marketing heel belangrijk is. Denk bijvoorbeeld eens aan de krappe arbeidsmarkt. Bijna iedereen zoekt personeel en marketing kan daarbij een belangrijke tool zijn. Ik denk niet dat veel ondernemers dat inzien. Ach, vacature plaatsen op een vacaturesite en klaar, toch? Maar dat doet letterlijk íedereen. Dit is het moment om totaal iets anders te bedenken.” 

Dat klinkt logisch, maar hoe doe je dat dan?
“Dat hangt heel erg af van de doelstelling die je hebt. Maar door het anders te doen dan alle anderen, creëer je aandacht die passend is bij jouw bedrijf. Je kunt jezelf bijvoorbeeld onderscheiden door unieke dingen te doen. Een PR-stunt bijvoorbeeld, daarmee creëer je bijna vanzelf content waarmee je je onderscheidt. Of misschien kun je een samenwerking aangaan met een ander bedrijf? Zorg dat er over je gepraat wordt! Veel bedrijven kijken naar elkaar. Oh, wat doet ‘ie? Zij hebben een nieuwe website, dat moet ik dus ook. Social media? Dat ga ik ook doen. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Als je hetzelfde doet als iedereen, ga je nooit opvallen in die enorme stroom aan berichten. Die stroom aan berichten wordt alleen nog maar meer. Probeer te zorgen dat je je weet te onderscheiden op een manier die bij jou past. Hoe? Door het allemaal nét even van een andere kant te bekijken. Ieder bedrijf heeft zijn eigen kernwaardes met daarbij unieke verhalen. Probeer die boven water te krijgen en in te zetten. En heb vervolgens ook geduld! Denk niet dat je er met een paar acties wel bent. Je moet het laten groeien en dat heeft tijd nodig.”

Er zijn zoveel mogelijkheden en ontwikkelingen in de marketingbranche. Waar doe je als ondernemer goed aan?
“Ik snap heel goed dat je als ondernemer door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom zou ik ze graag één ding willen meegeven: kijk naar je doelgroep en kijk hoe je daar op een net iets andere manier bij aan kunt haken.  Zodra je dat helder hebt, kun je gaan kijken hoe je hen het beste kan bereiken en prikkelen met content die daarbij aansluit. Wat houdt hen bezig? Waar maken zij zich zorgen over? Of: waar worden zij blij van? Haak daar voortdurend op in! Oh en zit je doelgroep niet online? Dan hebben perfecte socials en een gloednieuwe website natuurlijk weinig zin…” 

Wat is wat jou betreft de eerste stap als een ondernemer nu denkt ‘ik wil hier iets mee’?
“Teruggaan naar de vraag achter de vraag, want waarom wil je dit? Wat wil je eigenlijk bereiken? En wat moet je als bedrijf uitstralen om dit ook te kunnen bewerkstelligen? Het is heel makkelijk om te zeggen: ach, maak maar even een nieuwsbrief en een postje. Deze standaard tools zijn niet per se slecht hoor, maar hoe mooi is het als je die nieuwsbrief nét even op een creatievere manier aanpakt? Hetzelfde geldt voor een vacaturetekst. Die kun je nog steeds wel op een vacaturesite plaatsen, maar steek je tekst wel net even anders in door bijvoorbeeld te schrijven naar de behoeftes van de doelgroep. Zo zorg je ervoor dat je opvalt. En ook hier geldt: houd altijd je doelgroep en je eigen identiteit in gedachten. Je aanpak moet bij beiden passen.”

Van welk bedrijf gaat jouw marketinghart sneller kloppen?
“Coolblue! Hun slogan ‘Alles voor een glimlach’ kent iedereen. Het is zo simpel, maar ze passen het werkelijk overal toe. Op hun website en socials natuurlijk, maar ook op hun bussen, pakketjes en fietskoeriers. Overal staan grappige teksten die daadwerkelijk voor die glimlach zorgen. Alles in hun communicatie past perfect.”

Delen:

Deel dit artikel!