5 vragen aan Freddie Ruiterkamp van WR Schoonmaak

“Met een mooi schoon bedrijf geef je het eerste visitekaartje af”

Ken je het gevoel nadat je jouw woning een grondige schoonmaakbeurt hebt gegeven? Dat je het liefst iedereen in de buurt uitnodigt om het resultaat te komen bekijken. Dat gevoel van voldoening en trots? Vast wel! We kunnen ons er alles bij voorstellen dat het voor ondernemers niet anders is. “Met een mooi schoon bedrijf geef je het eerste visitekaartje af”, bevestigt Freddie Ruiterkamp van WR schoonmaak specialisten. Nu nog gevestigd in Deventer maar vanaf volgend jaar actief vanuit een prachtig nieuwbouwpand in Wesepe.

Het geschetste beeld is natuurlijk mooi in theorie, maar Ruiterkamp ziet elke dag om zich heen dat de praktijk weerbarstig is. Dat dus niet iedere onderneming voldoende aandacht besteedt aan de schoonmaak. Binnen valt ‘de schade’ vaak nog wel mee, maar aan de buitenzijde is over het algemeen nog veel verbetering mogelijk. “Dat is vaak wel een sluitpost in de begroting. Gaat het economisch wat slechter, dan is het één van de eerste posten waarin wordt gesneden. Dat beeld is heel herkenbaar vanuit de laatste economische recessie.”

We kunnen gerust stellen dat we nu ook enigszins met een crisis te maken hebben. Is het al in kaart te brengen wat voor jullie het gevolg is van de coronapandemie?
“Voor onze sector geldt zeker dat we rekening moeten houden met krimp. De voorspellingen voor volgend jaar gaan in de richting van tien tot vijftien procent. Deels wordt dat veroorzaakt door bezuinigingen als gevolg van corona, maar het thuiswerken heeft natuurlijk ook een vlucht genomen. De keuzes zijn begrijpelijk, maar ook wel weer een beetje vreemd als je kijkt naar het belang van hygiëne op de werkvloer…”

Kun je dan misschien aangeven wat de ondergrens is voor schoonmaak bij bedrijven?
“Heb je het over glasbewassing, dan adviseren wij vier keer per jaar, maar het minimum is toch echt wel twee keer. En dan is het verstandig om het houtwerk, de boeien en kozijnen ook mee te nemen. Dat is gewoon beter als je het behoud van het pand voor ogen hebt.”

Jullie noemen jezelf schoonmaak specialisten. Wat betekent dat precies?
“Bij de start van mijn bedrijf heb ik de specialistische schoonmaak overgenomen van mijn vorige werkgever. Wij richten ons in de hoofdzaak op glasbewassing, maar doen ook moeilijkere klussen als vloeronderhoud, gevelreiniging, bouwoplevering, ontruimingen en de schoonmaak achteraf en de schoonmaak van zonnepanelen. De reguliere schoonmaak is dan al geregeld en wij worden ingevlogen voor alles wat hoog, moeilijk en lastig bereikbaar is. Dat gaat prima samen. Het versterkt elkaar juist!

Tegenwoordig tel je als bedrijf pas echt mee als je iets doet op het gebied van duurzaamheid. Hoe zit dat bij jullie?
“Nou, bij de schoonmaak van keukens, badkamers en kleedkamers voor bijvoorbeeld woningcorporaties, sportaccommodaties en scholen maken we gebruik van stoomreiniging. Wij hebben ook twee hogedruktrailers met kokend heet watertechniek. Daardoor hoeven we minder beroep te doen op chemische middelen. Waar we niet ontkomen aan het gebruik van chemicaliën, is  bijvoorbeeld het verwijderen van graffiti. Dan gaan we daar uiteraard zo verantwoordelijk mogelijk mee om.”

Je hebt inmiddels zo’n 25 medewerkers op de loondienst staan. Het zal ook niet heel moeilijk zijn om aan personeel te komen, want iedereen kan toch schoonmaken?
“Vergis je niet! Een glazenwasser heeft een jaar tot anderhalf jaar nodig om het vak onder de knie te krijgen en te weten met welke materialen je werkt. Onze medewerkers werken veel op hoogte en mede daarom vinden we het een voorwaarde dat alle medewerkers VCA-gecertificeerd zijn. Schoonmaken is een vak. Om dat vak professioneel uit te kunnen oefenen, is een goede opleiding belangrijk. Aangezien het lastig is om aan ervaren schoonmakers te komen, is het opleiden essentieel. Niet voor niets zijn we samen met werkleerbedrijf KonnecteD in Deventer een traject gestart om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden.”

Delen:

Deel dit artikel!