MENU

22 december 2019 Reacties uitgeschakeld voor 5 vragen aan: Jordy Spikker van Effectief Views: 746 5 Vragen aan ...

5 vragen aan: Jordy Spikker van Effectief

“Goede online communicatie geeft gegarandeerd resultaat!”

Stel je voor: je bent ondernemer en je biedt een goed product of een mooie dienst. Je besteedt veel tijd en aandacht aan het vervolmaken hiervan. Je hebt een website, je doet onderzoek, je verbetert elementen, je luistert naar de feedback die je krijgt: kortom, je haalt alles uit je ondernemerschap om je product of dienst zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen want je bent overtuigd van de waarde ervan. Het loopt allemaal naar tevredenheid maar er is nog wel een dingetje… je moet eigenlijk ook nog iets met online marketing…

Voor veel ondernemers in het midden- en kleinbedrijf is dit onontgonnen terrein. Natuurlijk weten we allemaal wel hoe we een actie kunnen uitzetten op Facebook, kennen we het belang van een goede website, hebben we een profiel op LinkedIn en houden we ons bezig met Instagram. Misschien klinkt zelfs Snapchat of TikTok ons bekend in de oren. En soms denken we eraan om iets te delen met de volgers maar… “Vaak is online marketing een ondergeschoven kindje”, is de conclusie van de 21-jarige ondernemer Jordy Spikker. Zijn Raalter bedrijf Effectief is gespecialiseerd in online marketing, branding en het ontwikkelen van websites en webwinkels.

We leven in een digitale tijd en de meeste mensen en bedrijven zijn actief op social media. Maar volgens jou is er nog veel winst te behalen? 
“Er valt veel winst te behalen, goede online communicatie geeft echt resultaat! Grotere bedrijven hebben vaak een marketing- en communicatieafdeling die zorgt voor de online communicatie. In kleinere bedrijven ligt dat anders. Dit zijn eenpitters of bedrijven die niet groot genoeg zijn om een apart persoon op marketing te zetten. Ondernemers zijn zich wel bewust van de kansen van online communicatie maar ze zijn vaak te druk en de aandacht gaat uit naar andere dingen. Dat merk ik als ik hen vraag wat er zoal gedaan wordt op dit gebied. Dan gaat het vaak toch om wat hapsnap-berichtjes op één platform. Zonder een gedachte erachter heeft dit minimaal effect.”

OK, bedrijven kunnen dus winst halen uit een beter marketing- en communicatiebeleid. Maar het gaat waarschijnlijk niet om wat Facebook-berichtjes. Waar hebben we het wel over?
“Facebook is nog steeds een groot platform, dat blijft belangrijk. Maar je moet het groter zien en de juiste mix vinden. Denk aan een social media campagne, een e-mailmarketing campagne, conversie optimalisatie op de website of een compleet nieuwe bedrijfswebsite.”

Allemaal dingen waar we wel eens van gehoord hebben. Waar kijk je dan naar?
Jordy: “Je wilt meer mensen bereiken maar wie is nou eigenlijk je klant? Je maakt het product of de dienst niet voor ‘iedereen’ zoals ik wel eens hoor. Heb je wel bezoekers op je website maar volgen er geen bestellingen of offerteaanvragen? Zet je social media alleen in om acties te promoten? Dit kan averechts werken. Communiceer je voldoende via e-mail met klanten die al een aankoop bij je hebben gedaan? Hou je je bezig met het verzamelen van reviews van klanten? Om dit soort vragen kan het gaan bij online marketing.”

Dat zijn veel dingen waar een ondernemer aan moet denken. Hoe pak je dit aan?
“Ik bespreek met de ondernemer wat er al gedaan wordt op het gebied van online marketing. Vervolgens gaan we kijken waar het bedrijf naar toe wil en hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Daar rolt een compleet plan uit dat voor iedere ondernemer anders is. Maandelijks gaan we om tafel om nieuwe marketingplannen door te nemen en relevante content te bedenken. Er moet een gedachte zitten achter de woorden en acties die je deelt; het moet interessant zijn en waarde bieden. Ik adviseer en begeleid hen daarin en zo creëren we samen meer naamsbekendheid of meer offerteaanvragen.”  

Je bent eenentwintig en al vanaf je zestiende ondernemer. Dat is op zich al bijzonder. Wat onderscheidt jou nog meer?
“Ik ben goed op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Ook vind ik de persoonlijke relatie erg belangrijk. Bij ondernemers op gesprek gaan en hen verder helpen met hun bedrijf, daar krijg ik energie van. Verder kan ik snel schakelen en kunnen ondernemers mij altijd appen, mailen of bellen. En ik bied een totaalpakket; ik verzorg de hele online marketing en ontwikkel websites. Kortom: ik kan de ondernemer helemaal ontzorgen!”

Effectief
Boeierstraat 10k
8102 HS, Raalte
0572 – 794514
info@effectief.nl
www.effectief.nl

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.