MENU

20 juni 2019 Reacties uitgeschakeld voor 5 vragen aan: Roy Morrenhof van Toyota Morrenhof in Raalte Views: 96 5 Vragen aan ...

5 vragen aan: Roy Morrenhof van Toyota Morrenhof in Raalte

Voor de buitenwacht zijn het vaak twee totaal verschillende werelden. Aan de ene kant is het een familiebedrijf met respect voor tradities, waarden en normen en sfeer. En anderzijds is het ook gewoon een onderneming die productie wil draaien en vooruitstrevend wil zijn. Dat die twee werelden ook bij een wereldwijde speler kunnen samensmelten bewijst Toyota.

Dat is althans de – natuurlijk enigszins gekleurde – mening van Roy Morrenhof, eigenaar van Toyota Morrenhof in Raalte. Het raakpunt tussen het familiebedrijf en de innovatie zit ‘m volgens hem in de drang jezelf altijd beter willen maken. In het Japans noemen ze dat ‘kaizen’. “Niet voor niets zijn we als Toyota Nederland ook sponsor van Paralympisch snowboarder Chris Vos (zilveren medaille op de Winterspelen van 2018 in Pyeongchang). Hij belichaamt voor ons het doorzettingsvermogen.”

Met alle respect voor de prestaties van Chris Vos willen we terug naar de auto’s. Waar toont Toyota een mix van moed en innovatie?
Morrenhof: “Toyota is al heel lang vooruitstrevend als het gaat om de zoektocht naar alternatieve aandrijving. In 1997 was Toyota het eerste merk dat een hybride auto in productie nam. Inmiddels zijn wereldwijd meer dan elf miljoen exemplaren verkocht waarvan 100.000 in Nederland. Bijzonder is dat de hybride aandrijving al in tien verschillende modellen verkrijgbaar is. Van Yaris tot de RAV4. Naast de verschillende modellen heeft Toyota sinds 2016 een waterstof auto in productie, de Mirai. De volgende stap is de volledig elektrische auto in 2020.”

Waarschijnlijk zijn er nog best veel mensen – en dus ook ondernemers – te vinden die uit een soort angst voor het onbekende nog niet durven te kiezen voor het rijden in een hybride auto. Wat kan je hen zeggen om ze te overtuigen?
Morrenhof: “Dat Toyota deze techniek in ieder geval al meer dan twintig jaar in productie heeft. We geven zelfs vijftien jaar garantie op elektromotor en batterijpack. Dat is het gemiddelde leven van een auto! Er zijn zelfs hybride taxi’s die na 1.000.000 kilometer nog steeds met dezelfde elektrocomponenten rondrijden. En in tegenstelling tot volledig elektrische auto’s heb je geen problemen met beperkte actieradius of een tekort aan laadpalen.”

Natuurlijk is het mooi om te horen dat Toyota tijd en energie stopt in een betere, duurzamere wereld. Draagt Toyota Morrenhof daar zelf ook een steentje aan bij?
Morrenhof: “Na de grote verbouwing van onze vestiging (2017) hebben we het pand verduurzaamd, zijn we gebruik gaan maken van zonne-energie en is er LED-verlichting gekomen. Bovendien zijn we erkend duurzaam reparateur. Dat betekent dat we nadenken over hergebruik van materialen en over het scheiden van afval. Dat is een extra inspanning die we graag willen leveren.”

We zijn een ondernemersmagazine, dus kom maar op: wat heeft Toyota Morrenhof in de Sallandse zakelijke melk te brokkelen?
Morrenhof: “Van oudsher moeten we het vooral hebben van de consument, maar het aandeel zakelijke klanten is de laatste jaren sterk groeiende. Sommige ondernemingen komen zelfs voor het totale wagenpark naar ons. Van de bestelauto’s en 4×4 off-road modellen voor de monteurs, zuinige hybride modellen (A-labels) voor de vertegenwoordiger tot aan de nieuwe Camry voor de directie.
Waar we heel sterk in zijn, is dat we de bedrijfswagen kunnen inrichten naar de vervoersbehoefte van de klant. Een schildersbedrijf heeft andere wensen dan een installateur. Heel interessant voor de ZZP’er is ook dat het met een dubbele cabine kan worden ingericht. Een bedrijfswagen voor door de week en een mooie bus voor het gezin in het weekend.”

Tot slot: nog nieuws onder de zon qua nieuwe modellen?
Morrenhof: “Dit jaar komen er maar liefst drie nieuwe modellen op de markt, de RAV4, de Corolla in drie varianten (hatchback, sedan en station) en de Camry. Allen leverbaar met hybride aandrijving. De Toyota Camry beleeft een herintroductie want de meest verkochte zakensedan ter wereld is na vijftien jaar terug op de Europese markt.”

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.