Bob Hemmers van IJsseldelta Autolease

5 vragen aan …

Ook in Salland zijn verschillende bedrijven te vinden die voor hun wagenpark werken met een leaseconstructie. Anderen hebben in ieder geval nagedacht over de aanschaf van leaseauto’s, maar op de een of andere manier is het er nog niet van gekomen. Ongetwijfeld heeft dat voor een deel te maken met onwetendheid. Het is daarom goed om in deze rubriek eens aandacht te besteden aan het verhaal mobiliteit in het algemeen en autolease in het bijzonder. De antwoorden komen dit keer van Bob Hemmers uit Lemelerveld, eigenaar van IJsseldelta Autolease in Zwolle.

Na een lang arbeidsleven in de automotive trok hij vijf jaar geleden de stoute schoenen aan en waagde hij de stap naar het eigen ondernemerschap. En dat bevalt nog steeds merakels goed. Met zo’n vierhonderd auto’s van allerlei merken in de ‘stal’ is IJsseldelta Autolease in deze regio een vooraanstaande speler geworden. “Deze vijf jaren hebben me meer gebracht dan al die jaren hiervoor. Op het gebied van kennis, ontwikkeling en mijn eigen drive.”

Laten we beginnen met de vraag die iedere ondernemer op de lippen brandt: wanneer weet je of het voor jou gunstig is om te leasen?

“Voor een ondernemer is het belangrijk om te weten of je recht hebt op investeringsaftrek. Jouw accountant kan je daar alles op vertellen. Is dit het geval, dan is het belangrijk dat de auto of bus op naam van de ondernemer staat. Financieren via een bank of financieringsmaatschappij is dan de meest voorkomende vorm. Ondernemers die hier geen gebruik van maken of niet in aanmerking komen voor investeringsaftrek kunnen een leaseconstructie aangaan. De auto staat dan op naam van de leasemaatschappij. Je kunt dan kiezen uit een leasecontract waarbij je volledig wordt ontzorgd of een leasecontract waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor b.v. verzekering en/of onderhoud.”

Het beeld dat men wellicht bij lease heeft, is de directeur met de dikke auto. Hoe realistisch is dat?

“Natuurlijk doen we auto’s voor deze groep rijders, maar het metendeel is nieuwe personen- en bedrijfswagens en jong gebruikte personen- en bedrijfswagens. We gaan niet voor de bulk omdat we onszelf niet willen verliezen in de prijzenslag, maar juist voor het goede advies. Aangezien we lokaal opereren, kunnen we de tijd nemen om het aanbod echt af te stemmen op de specifieke wensen van de klant. Duur? Nee, dat valt reuze mee. Doordat we ons wagenpark inrichten met jong gebruikte auto’s kunnen we de leaseprijs laag houden.”

In veel sectoren zie je dat het coronavirus leidt tot een ander perspectief en soms zelfs een andere manier van werken. Kun je in algemene zin aangeven wat de status is in de leasemarkt?

“Nou, we krijgen straks ongetwijfeld te maken met contracten die een kortere doorlooptijd hebben. Het thuiswerken is al helemaal ingeburgerd en dat blijft voor een deel zeker bestaan. En – hoewel corona op dit moment de markt verstoort, geloof ik heilig in het fenomeen deelmobiliteit. Dat is ook de reden dat IJsseldelta een paar jaar geleden al behoorlijk heeft geïnvesteerd in deelauto’s.”

En wat brengt de toekomst? Waterstof? Elektrisch?

“De ontwikkeling met waterstof is zeker interessant, maar dan vooral voor de industrie en bijvoorbeeld datacenters die elektriciteit opwekken uit waterstof. Ik ben er van overtuigd dat de elektrische auto de auto van de toekomst is. Al is de motivatie om elektrisch te rijden voor een deel wel bijtellingsgedreven. Stel dat de bijtelling straks op 22% komt te liggen, neemt het dan nog z’n grote vlucht? Je merkt nu in ieder geval wel dat de prijzen van elektrische auto’s dalen en dit wordt steeds verder doorgevoerd. Hoe dan ook, we moeten met elkaar echt iets aan het milieu gaan doen.”

Tot slot, de leasemaatschappijen hebben het vaak over service. Soms zelfs met de hoofdletter S. Hoe ver gaat dat eigenlijk?

“Ik kan natuurlijk alleen voor IJsseldelta Autolease spreken, maar bij het leasecontract dat de ondernemer ontzorgt, nemen wij het totale pakket van mobiliteit voor onze rekening. Dat betekent dat alle kosten van het auto rijden door ons worden gemanaged. Je moet flexibel zijn, maar vooral ook transparant.”

Delen:

Deel dit artikel!