MENU

3 juli 2020 Reacties uitgeschakeld voor Coronacrisis doet creativiteit in ondernemers ontpoppen Views: 1025 5 Vragen aan ..., Rubrieken

Coronacrisis doet creativiteit in ondernemers ontpoppen

5 vragen aan
Chris Hülsmann van Mastertent

Als je regelmatig naar het journaal kijkt, dan heb je ze vast wel eens voorbij zien komen. Die vierkante tenten met rood-wit afzetlint zodat iedereen weet dat de autoriteiten bezig zijn met sporenonderzoek in verband met bijvoorbeeld een afrekening in het criminele circuit. Als je wel eens naar een weekmarkt gaat, heb je ongetwijfeld die hippe groenteboer gezien. Met een groot assortiment groente en fruit dat mooi wordt gepresenteerd onder een aantal prachtig bedrukte tenten.

Het zijn slechts twee voorbeelden uit de goed gevulde en gevarieerde orderportefeuille van Mastertent in Zwolle. We kunnen er ook nog spectaculaire opdrachtgevers als Defensie (tentdoek met camouflagekleuren) en het internationale Rode Kruis aan toevoegen. Of tenten die geschikt zijn om de meest prachtige voertuigen uit de autoracerij te presenteren. Chris Hülsmann uit Heino is samen met het Italiaanse moederbedrijf de trotse eigenaar van Mastertent en heeft de Benelux als werkgebied. “Dit product past bij mij. Zowel qua kwaliteit en levensduur als qua klantniveau.”

We kunnen ons voorstellen dat de concurrentie – vergeef ons de woordspeling – moordend is. Wat is dan het  onderscheidend vermogen van Mastertent?

“Ik zie ons meer als adviseurs dan verkopers, dus we nemen de klant graag bij de hand. Dat past ook bij onze custom made tenten. Het gebruik bepaalt hoe de tent er uit moet zien. Dat gaat zo ver dat je kunt kiezen uit diverse kleuren voor het frame, dat we samen kijken naar de vormgeving van de achterwand en dat we zelfs kunnen zorgen voor een dakoverstek. Het komt bijna niet voor dat hier twee dezelfde tenten het pand verlaten. Verder kenmerken onze tenten zich door de hoge kwaliteit en stabiliteit dankzij unieke achthoekige profielen en stevige voetplaten.”

De evenementenbranche is ongetwijfeld een belangrijke afnemer. Die ligt nu op z’n gat door de coronacrisis. Is er een andere branche die dit verlies enigszins kan goedmaken?

“We blijven nog redelijk druk, maar de eerlijkheid gebiedt wel dat de evenementen in deze tijd van het jaar zo’n veertig tot vijftig procent van onze omzet bepalen. Daarnaast zijn wij ook toeleverancier voor bedrijven die tenten verhuren zoals Korbeld Verhuur in Raalte. Gelukkig wordt het gat enigszins opgevuld door een groeiend aantal bestellingen vanuit de ambulante handel.”

In een crisistijd zie je vaak dat er twee typen ondernemers zijn. De een wacht af en durft niet zoveel, terwijl de ander juist creatief wordt en nieuwe markten aanboort. In welke categorie mogen we jullie indelen?

“We zijn zeker creatieve ondernemers. Dat begint al in Italië waar ze in de fabriek meteen aan de slag zijn gegaan met corridors en tenten die als corona teststation worden ingezet. Ook heeft Mastertent zelf een desinfectietunnel met sproeisysteem ontwikkeld voor bijvoorbeeld winkelcentra en treinstations en misschien in de nabije toekomst zelfs voor evenementen en festivals. Natuurlijk zijn we ook aan de slag gegaan met de ontwikkeling van scheidingswanden voor de horeca, maar helaas is het op dit moment nog niet opgenomen in het protocol van Koninklijke Horeca Nederland. Wel kunnen gemeenten via hun noodverordening besluiten om de wanden toe te laten. Deze verordeningen zijn altijd leidend. Het protocol van KHN is ‘slechts’ een leidraad.” 

Die desinfectietunnel is interessant. Hoe werkt dat in de praktijk?

“We werken met een concentraat dat wordt gemengd met water en vervolgens wordt verneveld. Bezoekers worden van top tot teen gedesinfecteerd en bacteriën, virussen en schimmels (waaronder COVID-19) worden geëlimineerd. Mastertent heeft zelfs een Europees certificaat gekregen voor gebruik van het concentraat. Zoals al onze producten is de tunnel supersnel en zonder gereedschap op te zetten.”

Is er überhaupt nog wel rechtstreeks contact met evenementenorganisaties om te sparren of is het ‘stil aan de overkant’?

“In het begin van de coronatijd hebben we wel even gebeld met een deel van onze klanten in de evenementenindustrie. Natuurlijk gaat er ook voor ons omzet verloren die je niet meer kunt goedmaken, maar deze sector wordt onevenredig zwaar getroffen. En dan is het goed om te horen wat er speelt en om te laten weten dat we ze waar mogelijk willen ondersteunen.”

Mastertent
Ossenkamp 2D
8024 AE Zwolle
www.mastertent.com

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.