MENU

20 oktober 2020 Reacties (1) Views: 796 SOM's Uitwisseling

Een verhaal, vers van de pers, met sappige details over kwaliteit en service

FRUIT OP JE WERK neemt kijkje in de keuken bij Jansma Versgroothandel

Zet twee ondernemers bij elkaar aan de stam- of keukentafel en je krijgt een gesprek. Maakt niet uit in welke branche ze actief zijn. De verschillen kunnen groot zijn, maar er zijn altijd overeenkomsten. Iets dat ze zeker blijft binden, is de vrijheid van het ondernemerschap. In de rubriek SOM’s Uitwisseling brengen we twee regionale ondernemers bij elkaar. Om te leren, om te prikkelen, om te beïnvloeden en vooral om ervaringen uit te wisselen. De ene keer stellen we de vragen, de andere keer zijn we notulist. In deze editie van SOM gaan we op bezoek bij Jansma Versgroothandel in Wijhe en als gast nemen we Melvin Velthuis van FRUIT OP JE WERK mee. 

Een goede tip voor de volgende verslaggever die op bezoek mag bij Jansma Versgroothandel in Wijhe: neem een winterjas mee! Maakt niet uit in welk seizoen je op bezoek gaat. Je loopt namelijk het ‘risico’ dat je door een enthousiaste Matijn Jansma wordt meegenomen op een rondleiding door het bedrijf. En dat hij even later uitgebreid zijn verhaal staat te doen in een diepvriescel waarbij de temperatuur daalt naar het niveau Zuidpool in de goede tijd. Dat is niet bevorderlijk voor je handschrift…

Als de bril niet meer is beslagen, de inkt weer uit de pen komt en de koffie zorgt voor innerlijke warmte, is het tijd voor Melvin Velthuis (vestigingsmanager FRUIT OP JE WERK Zwolle) en Matijn Jansma om in de kantine nader in gesprek te gaan. Het logische eerste gespreksonderwerp om – voor zover nodig – het ijs te breken, is natuurlijk corona.  Het is best even schrikken als Velthuis meldt dat de omzet in het voorjaar met zeventig tot tachtig procent onderuit is gegaan. “We werken met flexibele contracten en dan heb je ineens duizenden kilo’s fruit liggen. Tja, dat hebben we dan maar gedoneerd aan de zorg. Doe je er in ieder geval nog iets goeds mee. In algemene zin gaf de coronatijd wel aanleiding om een flinke pas op de plaats te maken. We zijn er ook wel achter gekomen dat het te gek ging. Dat we teveel uren maakten. En het gaf ons de kans meer te mikken op kwaliteit.”

Ook Jansma  Versgroothandel is niet ongeschonden uit de strijd gekomen.

 “Echt een schrikmoment. Het deed herinneringen oproepen aan de MKZ-crisis. We zaten toen precies in het besmette gebied en daar hebben we ook echt wel last van gehad”, reageert onze gastheer. “Nu zagen we de helft van de omzet wegvloeien. Daar staat tegenover dat het nu (eind augustus, rb) echt weer een gekkenhuis is. Dat is te danken aan de thuisblijvers.” Zijn gesprekspartner ziet gelukkig eveneens licht aan het einde van de tunnel.
“We zien weer een kleine groei.”

Het is goed om beide bedrijven wat nader voor te stellen. Matijn Jansma is de tweede generatie in het familiebedrijf Jansma Versgroothandel. “Mijn vader ging 49 jaar geleden letterlijk met de worsten onder de arm langs slagers. Nee, we hebben ze nooit zelf gemaakt. We richten ons op de handel. Op- en overslag. In 2000 stond mijn vader op 53-jarige leeftijd voor de keuze: verkopen of het huidige pand verder uitbreiden. In 2003 ben ik er komen werken en in 2005 heb ik het overgenomen. In 2018  is de bedrijfsoppervlakte bijna verdubbeld. Inmiddels zijn we met vijf auto’s actief om retail, slagers, cateraars en horeca te voorzien van allerlei kwaliteitsproducten.”

MV: “Zijn jullie qua werkgebied gebonden aan de regio Salland?

“Nou, onze regio is wel een stuk groter, maar bevindt zich wel in Oost-Nederland. Grofweg is het gebied afgebakend door de plaatsen Hardenberg, Nijmegen en Harderwijk.”

FRUIT OP JE WERK kan niet anders worden omschreven dan als een feelgood verhaal. Het is duurzaam (zo min mogelijk kilometers dankzij Nederlandse telers en samenwerking met Fair Trade bedrijven in het buiteland) en gezond (vitamines op het werk). “Hoe het is ontstaan? Nou, de oprichter was zo’n 11 jaar geleden helemaal klaar met de vette hap op het werk dat hij in Moordrecht de fruitschaal heeft geïntroduceerd. Vanaf dat moment ging het heel hard. Zeker de laatste vijf jaar. We hebben een paar bedrijven overgenomen en na Best is anderhalf jaar geleden de derde vestiging geopend. In Zwolle!”

De kracht van FRUIT OP JE WERK zit ‘m verder in de controle van het proces. Het wordt alleen niet zelf geplukt, maar de keuring, het inpakken en de levering gebeurt allemaal door eigen medewerkers. “Wij leveren in principe overal waar wordt gewerkt. Van gevangenis tot ziekenhuis”, stelt Velthuis.

MJ: “Hanteren jullie een drempel voor de orders?

“Nee, we zijn flexibel. Samen met de klant stemmen we een assortiment af en daarop baseren we hoe vaak per week we komen bezorgen.”

MJ: “Jullie doen ook de eigen distributie. Is het nog een optie geweest om een koeriersdienst in te schakelen?

“Nee, dat past niet in onze filosofie. We willen graag het hele proces onder controle houden.” Op verzoek heeft Velthuis een kratje met fruit meegenomen. Altijd leuk voor de foto. Tegelijkertijd strooit hij enkele folders uit over de tafel. Je kunt ze niet missen, want het wordt gekenmerkt door felle kleuren en aansprekende teksten in de spreektaal. Lekker hip. Met de marketing zit het dus wel goed, beaamt de vestigingsmanager Zwolle. “Dat staat als een huis. En er komt geen reclamebureau aan te pas. Het wordt allemaal in eigen beheer gedaan.”

Hoe zit dat eigenlijk bij Jansma Versgroothandel. Hoe actief zijn jullie met de marketing?

“Er is wel sprake van een belangrijk verschil. FRUIT OP JE WERK is echt neergezet als een merk, terwijl wij juist allerlei merken vertegenwoordigen. Dat zorgt wel voor een andere visie. Wel hebben we onlangs besloten om onze bussen te voorzien van foto’s. Niet één dezelfde, maar vier verschillende foto’s die elk een andere productgroep laten zien. Daarmee willen we echt benadrukken dat we een versgroothandel zijn. 

Vroeger waren we namelijk vooral gespecialiseerd in vleeswaren.”Jansma hoeft zich niet bepaald zorgen te maken over het ontbreken van inspiratie. Tijdens de rondleiding hebben we namelijk al gezien dat het assortiment in het magazijn, de gekoelde ruimtes en de dieptekoeling groot en gevarieerd genoeg is. Van producten met een regionale knipoog zoals de speciaal biertjes van DAVO uit Deventer tot internationale producten zoals prachtig rundvlees dat eens per week rechtstreeks vanuit Ierland in Wijhe wordt afgeleverd. “Met het assortiment streekproducten ontzorgen we de supermarkten. Dat ze allemaal via één kanaal naar ze toe komt.”

Jullie werken beiden met verse producten. Dat betekent natuurlijk ook dat je je aan allerlei regels moet houden. Soms opgelegd door een bepaalde instantie, soms op eigen initiatief. Wat wil je daarover kwijt?

MJ: “Sinds 2005 zijn wij HACCP-gecertificeerd. In het begin was dit een last. Nu is het een onderdeel van ons bedrijfsproces om de kwaliteit te waarborgen. Ondanks dat het veel geld kost, hebben we er voor gekozen om ons bedrijf per januari 2021 te upgraden naar een ISO 22000 certificering. Dit is een managementsysteem voor voedselveiligheid.”

MV: “Om de voedselveiligheid te garanderen, hebben we ons aangesloten bij Stichting Foodcompass. Zij nemen monsters van onze producten en binnen 24 uur horen we wat de analyse in het laboratorium heeft opgeleverd. Bovendien zijn onze leveranciers ook gecertificeerd volgens de normen van IFS Food.”

“We veronderstellen dat bedrijven als Jansma Versgroothandel en FRUIT OP JE WERK continu bezig zijn met het ontdekken van nieuwe doelgroepen om het marktaandeel te vergroten. Maar, hoe werkt dat in de praktijk?

MV: “Enerzijds kijken we naar ons eigen assortiment en daar hebben we inmiddels de beschikking over verschillende formaten fruitkistjes. Voor b.v. dertig, veertig of vijftig stuks fruit. Ook hebben we een volledig biologisch pakket en een luxe fruitpakket geïntroduceerd. De afnemers kunnen dus zelf bepalen hoe ver ze daarin willen gaan. Qua markten kunnen we overal nog wel uitbreiden, maar ik denk zelf dat vooral het onderwijs een mooie nieuwe kans biedt.”

MJ: “Ik schat in dat er voor jullie nog wel wat te winnen valt bij instellingen en kleine horecabedrijven. Zelf houden we natuurlijk onze ogen open waar we kunnen uitbreiden op het gebied van het versassortiment. Verder spelen we waar mogelijk graag in op de wens van de klant. Zo is vanuit de retail een duidelijke vraag gekomen naar speciaal bier.”

Het devies voor de komende jaren is dus: groeien is ok, maar wel op z’n Sallands?

MJ: “Nou, daar komt het wel op neer. Gepaste groei. We willen toch wel klein blijven om niet het risico te lopen qua omvang tussen wal en schip te vallen.
De focus ligt op kwaliteit en service.”

MV: “Kwaliteit en service. Daar mikken wij ook op. Dat ze bij ons iemand van klantenservice aan de lijn krijgen, is precies de reden waarom ze bij ons bestellen en niet bij de plaatselijke groenteboer.” 

Tot slot: jullie hebben even leuk aan elkaar gesnuffeld. Ligt er nog een vorm van samenwerking in het verschiet?

MJ: “In principe zou FRUIT OP JE WERK kunnen meeliften op onze logistiek.”

MV: “Dat is natuurlijk een mooie kans, maar het gaat ‘m in de praktijk niet worden. Ik hoor dat de busjes van Jansma om 10.00 uur vertrekken, terwijl wij om 06.30 uur gaan rijden. Onze fruitpakketten moeten zijn afgeleverd voordat de bedrijven en kantoren open gaan.”


Delen:

One Response to Een verhaal, vers van de pers, met sappige details over kwaliteit en service

  1. Linda schreef:

    Leuk interview Marijn en Melvin! Leuk dat jullie met elkaar in gesprek zijn gekomen! 9