MENU

29 maart 2021 Reacties uitgeschakeld voor Ondernemers met beleving verpakken hun zakelijk boodschap in een creatief jasje Views: 512 SOM's Uitwisseling

Ondernemers met beleving verpakken hun zakelijk boodschap in een creatief jasje

Schetsfabriek geniet van sfeer in showroom Buitink Zonwering & Garagedeuren

Soms kun je jezelf een mooie opdracht meegeven als je een half uurtje reistijd hebt. In dit geval van Heino naar het bedrijventerrein in Deventer. De taakomschrijving is als volgt: zoek naar de overeenkomsten tussen een zakelijk tekenaar en een verkoper van zonweringen. Het kan aan het tijdstip (vroeg in de ochtend) liggen, maar ik kom niet veel verder dan de obligate antwoorden ‘beiden zijn ondernemers’ en ‘beiden proberen iets te verkopen. 

Gelukkig gebeurt het bijna altijd dat we op de bewuste locatie worden verrast. Zo ook bij Buitink, specialist in zonwering, rolluiken, garagedeuren en terrasoverkappingen, in Deventer. In plaats van een koele, zakelijke loods belanden we in een warme, sfeervolle productomgeving. “Onze branche is een echte mannenwereld met vooral aandacht voor techniek, terwijl de klant juist beleving wil. Zowel met de website als in de inrichting wil ik een bepaalde sfeer neerzetten en soms kun je dat ook prima met weinig middelen realiseren.”

Het zijn woorden die zijn gesprekspartner van vandaag als muziek in de oren moeten klinken. Want, Stefanie Jansen van Schetsfabriek in Zwolle is de hele dag in de weer met beleving. Ze maakt bijvoorbeeld illustraties voor folders, brochures en websites. En muurtekeningen in een werkomgeving. Maar ook visuele verslaglegging. Niet alleen tekst, maar ook tekeningen die de boodschap van de vergadering vertellen. “Ik heb mijn eigen droombaan gecreëerd”, zegt ze er zelf over.

Het is goed om eerst eens even te weten wat de beweegredenen waren om koers te zetten richting het eigen ondernemerschap. 

SJ: “In eerste instantie koos ik – misschien wel uit zekerheid – voor een opleiding en baan als communicatieadviseur. De creativiteit was voor ernaast. Maar, toen de tijd was aangebroken om mijn ambities te bepalen, kwam ik op het werk in contact met een tekenaar die live meetekende tijdens een bijeenkomst. Die combinatie van een zakelijke boodschap verpakt in een creatief jasje, dat wilde ik ook. Gelukkig kreeg ik de kans om het toe te passen in mijn baan voor een overheidsorganisatie. En dat is natuurlijk heel dankbaar werk, want je krijgt de kans om stapels documenten terug te brengen tot de essentie. Ik deelde wat op LinkedIn en dat leverde een stroom aan leuke reacties op. De beslissing om helemaal zelfstandig te gaan heeft even geduurd, maar afgelopen december was het dan zover. Niemand heeft me ooit horen roepen dat ik ondernemer wilde worden, het is zo gelopen.”

DN: “Bij mij ging het anders. Als kind zei ik al dat ik ooit voor mezelf wilde beginnen. Na mijn afstuderen in de technische bedrijfskunde ben ik eerst actief geweest als verkoper van zonweringen en daarna als vertegenwoordiger van een Duitse producent. Daardoor kwam ik bij diverse bedrijven over de vloer en dus ook hier bij Buitink. De eigenaar was al wat op leeftijd, had geen opvolging en benaderde me om het over te nemen. Ik heb me er toen goed in verdiept en zag dat de beste man altijd goed en netjes heeft gewerkt. En zo ben ik begonnen. Twee dagen voor de coronacrisis, maar dat heeft voor mij juist wel goed uitgepakt.”

SJ: Ben je in het begin niet in de angst geschoten door corona?

DN: “In het begin natuurlijk wel. Het was allemaal super onzeker. Eerlijk gezegd heeft het wel tot eind 2020 geduurd voordat ik echt mijn draai had gevonden. Het voordeel is dat ik nu gemakkelijker met tegenslag kan omgaan. Dan doe ik even een stapje terug, denk ik terug aan die eerste periode en zeg tegen mezelf: ‘doe toch niet zo moeilijk’.”

DN: “En hoe was jouw start?”

SJ: “Ik moest wel even een knop omzetten. Naast mijn parttime baan begon ik met het maken van illustraties voor gezinnen. Op een gegeven moment kreeg ik meer zakelijke klanten en kon ik het niet meer combineren. Zichtbaar zijn op social media werkt voor mij heel goed. Ik kan dus zeggen dat de start van Schetsfabriek ondanks corona best wel goed was.”

Dennis werkt met een team van medewerkers en heeft door de groeiende orderportefeuille net weer een monteur aangenomen. Dat geeft rust. “Dan kan ik me weer concentreren op waar ik goed in ben: de verkoop en begeleiding van klanten.” Stefanie werkt alleen en heeft vooralsnog geen enkele ambitie om personeel aan te nemen. 

DN: “Jij hebt inderdaad niet veel meer nodig dan je creatieve brein en een iPad. Dat geeft wel vrijheid.”

SJ: “Dat klopt. Mocht het uiteindelijk niet goed gaan, dan heb ik niet veel geïnvesteerd.”

DN: “Toen ik bekend maakte voor mezelf te beginnen, zeiden collega’s gekscherend tegen me: ‘Welkom in het gevangenschap van het ondernemen’… Met andere woorden: succes met het personeel. Maar, ik voel me geen klassieke baas. Heb zelfs een gruwelijke hekel aan het woord. Ik ben wel van het goed aansturen om verrassingen te voorkomen, verder hebben ze hier veel vrijheid.”

SJ: “Het ondernemen geeft mij heel veel energie. Sterker nog: ik heb nog nooit zoveel energie gehad. De valkuil is wel dat ik er teveel mee bezig ben. In het weekend nog even snel de berichten checken, dat werk.”

DN: “Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook moeilijk kan loslaten.”

SJ: “Ik probeer te ontspannen door genoeg pauzes te nemen en te wandelen.”

Zou Schetsfabriek nog iets voor Buitink kunnen betekenen?

SJ: “In het geval van zonwering is een foto toch echt beter dan een tekening. Je wilt het product zien zoals het is.”

DN: “Misschien kan ik er wel iets mee in offertes. Dan hoef je niet meer zoveel in woorden uit te leggen.”

SJ: “Ik word inderdaad wel regelmatig ingezet om complexe informatie te versimpelen.”

SJ: “Ben jij eigenlijk bewust bezig met marketing of komt het meeste werk via het mond-tot-mondcircuit?

DN: “Het meeste werk komt inderdaad via tevreden klanten, maar ik investeer zeker ook fors in internetmarketing om goed vindbaar te zijn. Jij dus via social media?”

SJ: “Ja, veel via online netwerken, via mond-tot-mondreclame en zelfs via ouders op het schoolplein.”

DN: “Heb jij eigenlijk nog een doel voor de toekomst?”

SJ: “Niet concreet als je denkt aan omzet. Misschien wel dat ik nog meer mensen de kracht van het tekenen wil laten zien en ze bewust maken dat je er heel duidelijk een boodschap mee kunt overbrengen.”

DN: “Zelf heb ik niet de ambitie om heel groot te worden. Misschien dat ik later nog wel een stapje terug wil doen om ruimte te maken voor het geven van advies aan bedrijven in de branche.”

SOM’S UITWISSELING

Zet twee ondernemers aan de stam- of keukentafel en je krijgt een gesprek. Maakt niet uit in welke branche ze actief zijn. De verschillen kunnen groot zijn, maar er zijn altijd overeenkomsten. Iets dat ze zeker blijft binden, is de vrijheid van het ondernemerschap. In de rubriek SOM’s Uitwisseling brengen we regionale ondernemers bij elkaar. Om te leren, om te prikkelen, om te beïnvloeden en vooral om ervaringen uit te wisselen. De ene keer stellen we de vragen, het andere moment zijn we notulist. In deze editie van SOM gaan we op bezoek bij Dennis Nijenhuis van Buitink in Deventer en als gast nemen we Stefanie Jansen van Schetsfabriek uit Zwolle mee. 

Delen:

Reacties zijn uitgeschakeld.